Avatar billede uklo Nybegynder
12. april 2005 - 20:41 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Streaming af video på hjemmeside?

Hej,

Hvad skal jeg gøre for at alle besøgende på min side kan se en video uden de skal downloade noget eller andre forudsætninger? Altså hvilket format osv.
Avatar billede kalp Novice
12. april 2005 - 20:42 #1
<OBJECT
  ID="mediaPlayer"
  CLASSID="CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95"
  CODEBASE="http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=5,1,52,701"
  STANDBY="Loading Microsoft Windows Media Player components..."
  TYPE="application/x-oleobject">
  <PARAM NAME="fileName" VALUE="ditfilmklip.avi">
  <PARAM NAME="animationatStart" VALUE="true">
  <PARAM NAME="transparentatStart" VALUE="true">
  <PARAM NAME="autoStart" VALUE="true">
  <PARAM NAME="showControls" VALUE="true">
</OBJECT>
Avatar billede kalp Novice
12. april 2005 - 20:42 #2
smider du bare ind i din html kode.
Avatar billede uklo Nybegynder
14. april 2005 - 11:37 #3
Ok, men i hvilket format skal videoen være? skal det være avi og hvorfor? hvad med folk der ikke har mediaplayer installeret?
Avatar billede kalp Novice
14. april 2005 - 15:44 #4
uklo >> prøv den.. det er underordnet om de har eller ej.. den afvikles i browseren..

mener den kan de fleste formatter... afhænger blot af hvad brugeren selv har installeret af codec
Avatar billede oleknutsson Nybegynder
15. april 2005 - 17:43 #5
Hej uklo (sjov forkortelse, i øvrigt).
Prøv at kaste dether html-kode ind på siden, det virkede for mig:

<html>
<head>
<title>Grafisk Design</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="keywords" content="Virtual, Grafisk Design, Reklame, Ideudvikling">
<meta name="description" content="Siden om min grafik, Virtual Design og arbejder">
</head>

<frameset rows="80,1*,35" frameborder="NO" border="0" framespacing="0" cols="*">
  <frame name="toppen" scrolling="NO" noresize src="toppen.html" bordercolor="#FFFFFF" frameborder="NO" >
  <frame name="indhold" src="indhold.html" bordercolor="#FFFFFF" scrolling="AUTO" noresize frameborder="NO">
  <frame name="bunden" scrolling="NO" noresize src="bunden.html" bordercolor="#FFFFFF" frameborder="NO">
</frameset>
<noframes><body bgcolor="#FFFFFF">

</body></noframes>
</html>

Det var så lidt.

Din Ole Knutsson
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
15. april 2005 - 18:28 #6
kalp:
Du har opgivet koder til at indlejre et Windows Media Player objekt i en hjemmeside og derfor er det ikke underordnet om den er installeret hos brugeren eller ej.

oleknutsson:
Du har opgivet koderne til et frameset. Det har ikke noget med video at gøre.

uklo:
Hvilket format videoen bør være i afhænger meget af hvilke afspillere du ønsker at understøtte.

Andre eksempler:
- .avi (understøtte alle, men fylder frygtelig meget)
- .wmv (Windows Media Video)
- .mov (Apple QuickTime)
- .mpg (understøtte alle, men der kan være serverproblemer, hvis der ønskes andet end progressiv downlod)
Avatar billede kalp Novice
16. april 2005 - 01:08 #7
tony_breindal >> læs mit indlæg igen tak.. tror du misforstår hvad jeg skriver. Jeg snakker om hvilke formatter den kan afspille og til det skriver jeg de fleste.. om den kan afspilles hos den enkelte bruger skriver jeg afhænger af om man har det korrekte codec installeret.
Avatar billede uklo Nybegynder
16. april 2005 - 09:55 #8
tony_breindal > Og en avi fil afhænger ikke af om der er installeret et codec?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. april 2005 - 10:12 #9
kalp:
Åhh, undskyld. Med 'den' mener jeg medieafspilleren og ikke et codec.

Jeg refererer til netop afspilleren fordi uklo er inde på om afviklingen af AVI er afspillerafhængig. Og nej det er det til dels ikke.

Med den ovenstående kode er avi'en afhængig af installation af Windows Media Player. Hvis du har koderne til REAL's og f.eks. QuickTime liggende, så har uklo mere at vælge imellem ...

uklo:
Jeg kender ingen af de gængse medieafspillere, der ikke kan afvikle AVI-filer, men men - det er flere afarter af AVI, så det må komme an på en prøve i dit tilfælde.
Avatar billede uklo Nybegynder
16. april 2005 - 10:19 #10
Jeg har også noget video, som ikke skal streames, men åbnes normalt. Her er det så fornuft at benytte avi, da alle operativ systemer har en afspiller, som kan afspille disse? Hvad angår mpg, er der vist flere version og nogle af disse kræver codec eller hvordan? jeg ønsker ikke at brugeren skal installere noget for at se en video.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. april 2005 - 13:23 #11
Ja, du kan fint bruge både mpg og avi. Blot lig et almindeligt link til din video, så downloader brugeren videoen og afvikler den selv i det program vedkommende nu har sat som default for den pågældende filtype.
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 10:13 #12
får du brugt afspilleren eller?
Avatar billede carstenwm Nybegynder
16. juni 2005 - 21:25 #13
tony_breindal > hvordan så med at lave det til Flash - kan det svare sig - det kan jo bruges på tværs af platforme, ikke sandt eller ? Fylder de meget mere eller ? (er selv interesseret i hvilket format der er bedst at bruge for at flest muligt kan få gavn af videofiler - også Linuxfolket)

Mvh. Carstenwm
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
23. juni 2005 - 18:03 #14
Jow, Flash afvikles i alle browsere der kan håndterer plug in'en.

Om Flash mediefiler fylder mere?:
Tja, efter min mening så kræver Flash's codecs flere Mb for at opnå det samme kvalitetsresultat som Windows Media. Dertil kommer download af div. Flashgrafik / -tekst m.v.

Hvilket format der er bedst?:
Ja, det er et tilbagevendede spørgsmål der ikke kan besvares uden at stille en (lang) række forudsætninger op, men hvis jeg skal råde, så vil jeg anbefale dig at satse på Windows Media - ikke mindst p.b.a. MediaCenter-hensigterne i det kommende styresystem Longhorn. Og p.g.a. den internationale certificering af 'Windows Media High Definition TV'.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. august 2005 - 16:54 #15
Er det på tide at lukke spørgsmålet, eller er der stadig uvisheder?