Avatar billede bartesque Nybegynder
12. april 2005 - 17:13 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk - hvad gør jeg?

Jeg har lige købt mig en ny harddisk (Maxtor DiamondMax 10 200gb), og jeg har problemer med, at få den op og køre.

Jeg fik for det første ingen driver med, til harddisken - kan jeg gøre det uden?

Jeg ved ikke hvor jeg skal starte, hvad skal jeg gøre?

Jeg har sat harddisken i, som den nu skal sidde (taget den gamle ud) og startede computeren op. Jeg bootede fra Floppy, og prøvede, at ville installere mit CD-ROM drev, men det duede ikke..

Hvad gør jeg? kan nogen give en slavisk gennemgang?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. april 2005 - 17:18 #1
hvilket styrer sytem skal du installere.?
hent en start diskette på bootdisk.com.
og se her >> http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
den skal partitioneres, og formateres.
før den virker..O
for at være sikker på du for det hele med, kan du bruge dette >> http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware%20Downloads%2FATA%20Hard%20Drives&downloadID=11

er det til XP, burde installetion af sp2 være nok, altså så burde du kunne se hele disken..O)
Avatar billede bartesque Nybegynder
12. april 2005 - 17:24 #2
Jeg installerer Xp. som en sidenote burde bundkortet være nyt nok til, at kunne klare en harddisk af denne størrelse.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. april 2005 - 17:30 #3
jeg ved ikke hvor nyt det er ?, og det har noget at gøre med styrersytemet..
brug >big drive enabler, fra maxtor..O)
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2005 - 17:31 #4
Avatar billede bartesque Nybegynder
12. april 2005 - 18:27 #5
Ovenstående var mere ment som et statement, end osm et spørgsmål. Hvad jeg mente var, at jeg tror mit bundkort er nyt nok til at kunne klare en harddisk af den størrelse.

Men det har måske ikke noget med det, at gøre? Sorry 'bout the mix-up.. ;)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. april 2005 - 18:29 #6
skal du ha´ mere hjælper, så bare sig til..O)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. april 2005 - 19:46 #7
Du kan også BOOTE på din XP CD, og installere, blot du nøjes med at installere på en partition der er 15-20 GB. Når du har fået SP2 installeret, så kan du partitionere og formatere resten af disken.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. april 2005 - 19:50 #8
fint nok dragon..O)
Men det står i linket fra helgec..
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. april 2005 - 20:37 #9
Sorry, læste ikke linket  ;-)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. april 2005 - 02:42 #10
bartfreak - Hvad vil du bruge Maxtors Big Drive Enabler til? Mange tror det er et "trylleprogram" til store diske, men det gør ikke en skid andet end at tilføje 48-bit LBA funktionalitet i reg.databasen. Det er tidsspille at bruge, for det samme sker når SP1 eller 2 installeres - eller man gør det manuelt i.h.t MS artikel
"How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP"  -  kb303013.

Alt dette bøvl skyldes at den "kære" Bill Gates ved udgivelsen af XP ikke var forudseende nok til at indarbejde 48-bit ATA specifikationen fra begyndelsen, så XP kunne "se" diske større end 137GB.
Avatar billede bartesque Nybegynder
14. april 2005 - 13:16 #11
Mit CD-ROM drev kan ikke åbnes. Husk desuden på, at det er en spritny harddisk.

Når jeg kører bootdiskene, får jeg denne fejlmelding efter 6'te og sidste disk.

Stop: c0000221 Unknown Hard Error
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

Og så er der ingen anden mulighed, end at boote, og så begynder det forfra!

Hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2005 - 14:22 #12
Hvorfor kan du ikke boote fra cd-drev ?
Avatar billede bartesque Nybegynder
14. april 2005 - 14:56 #13
Jeg gentager lige mig selv." Mit CD-ROM drev kan ikke åbnes. Husk desuden på, at det er en spritny harddisk."

Den kan fysisk ikke åbnes.. Hvorfor? Den fungerede fint med den gamle harddisk (som crashede)
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2005 - 15:05 #14
Jeg fornemmer en svag irritation over at du skulle gentage dig selv, men helt ærligt hvorfor pokker begynder du så at installere disketter de åbner absolut ikke dit drev.
Men nu til noget helt andet er du sikker på at der er strøm til dit cd-drev ?? på mange drev er der foran i frontpladen et lille hul hvis du stikker en nål ind i det hul åbner du cd-drevet
Avatar billede aspbuilder Nybegynder
14. april 2005 - 15:10 #15
Har du sat jumperen rigtigt på den nye harddisk?
Avatar billede bartesque Nybegynder
18. april 2005 - 12:02 #16
Helgec > Er en smule irritteret, MEN IKKE over nogen af brugerne herinde. Jeg værdsætter alt den hjælp jeg kan få meget højt. Men er irriteret over lortecomputeren...
Jeg regnede med, at det var fordi ddriveren til cd-rom ikke var installeret, på den nye harddisk og derfor den ikke kunne åbnes?
Jeg ved ikke hvorfor der ikke skulle være strøm på drevet, har ikke pillet. Men prøver det du har sagt.

Hvordan skal jumperne sidde? Og hvorfor skulle de ændres?
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2005 - 13:57 #17
Det kan godt være jeg spørger dumt, men taler vi om en helt ny installation altså en tom computer ?? drivere har ikke en pind med dine problemer vedr. at åbne cd-drevet, hvis du tager et cd-drev og blot tilslutter strømledningen altså uden fladkablet så kan du åbne drevet, derfor er strømsvigt et relevant spørgsmål. Vedr. jumpere, kun en "master" og en "slave" på hvert fladkabel, husk den farvede kant på fladkablet skal vende ind mod strømstikket. Hvis det her ikke virker fjern strømstikket fra din nye harddisk og se om cd-drevet så kan åbnes, er det tilfældet skyldes det sikkert at du anvender forkert fladkabel
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2005 - 22:34 #18
Noget nyt ??
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
17. maj 2005 - 21:07 #19
bartesque, du mangler tilbagemelding og evt pointgivning.