Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 15:04 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

12 volt til 8 volt ?

Jeg har et lille kamera, der normalt kører på et 9 volt batteri.
Det holder dog ikke strøm så længe, så jeg har fundet et lille 12 volt blybatteri som skal trække det.

Hvordan får jeg de 12 volt "Omformet" til 8 volt (Specs på kamera)

------------------------------------------------------------
Ligeledes har jeg en adapter på 18v 400ma som skal bruges til at oplade min blybatteri, så der skal den vel også ned på 12 volt ??

Hvad vil være den bedste løsning her ??????
Avatar billede lemon Nybegynder
12. april 2005 - 15:24 #1
Jeg ville bruge sådan en fætter her: http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/UTC/LM7809.html

Det kræver godt nok en loddekolbe og måske lidt kreativitet, at få det hele til at passe til kameraets batteri "kammer". Der findes både 8,9,12 volt regulatorer, så jeg mener godt du kan bruge dem, både til oplader og kamera.
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 15:30 #2
En 12 volt blyakkumulator skal lades med 13,6 volt, så der skal nok bruges en LM317 hvor man kan regulere spændingen.
-SCB
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 15:33 #3
Lemon -> der er ingen kammer, kun en ledning til et 9 volt batteri (kan ikke helt overskue den side du henviser til ??)

scb -> Kan man ikke bare lave den til 13,6 Volt fast ??
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 15:36 #4
Hvad mener du med fast, det er forholdet mellem 2 modstande der bestemmer udgangsspændingen fra en LM317, det behøver ikke at være med en trimmer, selv om det nok vil være det letteste.
-SCB
Avatar billede lemon Nybegynder
12. april 2005 - 15:37 #5
Henriktha > Det er sådan en lille 3-benet "dims". Man sætter eks. 12 volt ind på det ene ben, jord på det andet og så er der 9 volt (ved en LM7809) på det sidste ben. Jeg har dog ikke brugt dem i forbindelse med batterier, men det er jo DC uanset, så det burde vel fungere på samme måde, ik scb?
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 15:42 #6
Her er en opstilling med LM317:
http://circuitos.tripod.cl/schem/r28.gif
Du kan fint bruge en 7809, hvis ikke kameraet bruger over 1 amp.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 15:44 #7
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 18:40 #8
Hmm.. det kan godt være i har ret ;-)

Jeg har lige forsøgt mig med et 470 ohm potmeter monteret således
_______
|  |  |
+ ud  -

på den måde kan jeg regulere den ned til de 8 volt.

det eneste jeg mangler nu er laderen, er i sikker på at de skal lade ved 13,6 volt ??
Der hvor jeg købte batteriet sælger de 12 volt 500 ma ladere til denne type batteri..
min er så dog kun en 400ma men det går vel kun udover ladetiden..... RIGTIGT???

Kan jeg lave samme nummer med adapteren med at koble et potmeter på eller vil det kortslutte den (ved de er meget følsomme)
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 18:44 #9
Nej Nej Nej...
Det er helt galt det du gør, Hvis kameraet ikke har konstant strømforbrug ødelægger du det, hvis strømforbruget falder i forhold til, da du justerede potmeteret stiger spændingen, og så tager kameraet sansynligvis skade.

Og du kan ikke lade en 12 volt akku op med 12 volt, den vil aldrig blive ladet helt op.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 18:45 #10
Ofte giver billige 12 volt ladere, et sted mellem 14 og 18 volt ud.
-SCB
Avatar billede lemon Nybegynder
12. april 2005 - 18:51 #11
Enig, det var sådan jeg brændte mit første multimeter af, for 7 år siden!! :o(

Brug en spændingsregulator (78xx eller 317).
Avatar billede lemon Nybegynder
12. april 2005 - 18:52 #12
Hvorfor blander jeg mig i øvrigt. Har lært meget af det jeg ved af scb, screem_brille og andre her på eksperten.
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 18:54 #13
Hmm.... om det får 9 volt fra det ene batteri eller det andet gør vel ingen forskel ?

Forbruget er vel 8 volt når det er det der er opgivet eller hvad ??
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 19:02 #14
Forbruget måles ikke i volt, men i strøm (Ampere).
Det du gør med et potientiometer, er at indskyde en modstand i serie med spændingen til kameraet.
Hvis vi nu forestiller os at kameraets forbrug er 100 mA, mens du justerer dit potmeter ind så der er 8 volt, så giver ohms lov R = U / I  dvs R = 12 v - 8 v / 0,1 A, hvilket giver en modstand på 40 ohm.
Nu ændre kameraet strømforbrug fordi det bliver betjent, eller går i standby, til f.eks 10 mA, så vil du kun tabe 0,4 volt over modstanden og kameraet får 11,6 volt.

Det er derfor man anvender en spændingsregulering (10 Kr).
-SCB
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 19:12 #15
Hmm.... hvad så når kameraet er et "always on" det kan slet ikke slukkes med mindre man tager strømmen fra, og spændingen er justeret med kameraet monteret !

Er der nogen der ligger inde med en konkret diagram til en af de nævnte komponenter

Så vidt jeg kan forstå på den links der er smidt her er det beregnet til 230 volt.

Hvis der er nogen der kan tegne diagrammet selv må det gerne være til "print i lige baner" da jeg vist har sådan noget liggende ;-)
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 19:14 #16
Eller den kan måske monteres ligesom et potmeter ???
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 19:16 #17
Des skulle være underligt om kameraet altid har det samme strømforbrug, hvad er det for en model?
http://www.aaroncake.net/circuits/supply6.htm
Du fjerner T1, BR1, F1, og S1 og sætter dine 12 volt til over C1
-SCB
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 19:32 #18
Kameraet finder du her: http://www.ztv.cc/product_show.asp?id=90

Nu kan jeg se hvad du mener, jo mindre strøm der er på batteriet jo højere bliver spændingen.
Jeg har sat multimeteret på siden dit indlæg 18:44:45 og i den tid er spændingen steget 0,36 volt :-(

Har fundet denne som ser rimelig nem ud...http://www.eidusa.com/Electronics_Voltage_Regulator.htm kan den bruges ??

Kan jeg så bruge adapteren som den er eller hvad gør jeg ved den ???
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 19:40 #19
Nej, det er nu ikke fordi der er mindre strøm på batteriet at spændingen stiger, det er hvis kameraet har et varieret strømforbrug så vil spændingen til kameraet, som gerne skulle være 8 volt, ændre sig, hvis du kun bruger en modstand som begrænser fra 12 til 8 volt.
Hvis du bruger en spændingsregulering, (dit link er ok), tager den højde for at forbruget kan variere, og giver altid 8 volt ud.
Du kan sansynligvis bruge adapteren som den er, til at lade med, der skal nok en 10 ohm modstand i serie med + ledningen, for at en helt afladet akkumulator ikke overbelaster adapteren.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 19:42 #20
Havde det været et kamera med f.eks blitz og zoom motor, så var det gået dødt nu, det kamera du linker til, har nok et rimeligt konstant strømforbrug, men lad være med af den grund bare at bruge en modstand.
-SCB
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 20:38 #21
Okay... laver den spændings regulator imorgen så...

Hvad sker der hvis adapteren er for stor til batteriet ?
Eksploderer batteriet så eller hvordan ??

Er ved at prøve at lade lidt på det... hvis man kobler et amperemeter imellem falder det ganske langsomt, ved ikke om det er normalt, men satser på at den er ladet op når det rammer NUL (er det korrekt antaget ??)

Ved ik rigtigt hvem der skal have points:
lemon kom med det første svar
scb har været ekstrem behjælpelig

Hjælp mig lige lidt her gutter ;-) (altså med points)
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 20:44 #22
Hvis adapteren giver for høj spænding, overlader den batteriet, det bliver varmt, koger, hvis det er med vædske, og mister noget af levetiden.
Det er rigtigt jo tættere strømmen kommer på nul, jo mere er batteriet opladet, men der vil altid kunne måles en svag strøm, så helt nul vil den nok ikke kunne blive.
Du kunne jo dele pointene.
-SCB
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 21:11 #23
Til at begynde med blev batteriet lun, men da den nåede ned på 0.55 A blev adapteren så varm at man ik ku holde ved den, hvordan skal det så forstås ?? kan adapteren så ikke trække at oplade det batteri ??

Hvordan er det lige man deler points ??
Avatar billede scb Praktikant
12. april 2005 - 21:21 #24
Du skal nok have en 10-20 ohm's  modstand 5 watt i serie med + ledningen for at skåne batteri og lader.
-SCB
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. april 2005 - 22:14 #25
Dette diagram: http://www.eidusa.com/Electronics_Voltage_Regulator.htm

er kondensatorene der opgivet i micro farad eller Mega farad
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
13. april 2005 - 00:50 #26
de er i microfarad
Avatar billede lemon Nybegynder
13. april 2005 - 07:58 #27
Med hensyn til point...... *peger på scb*
Avatar billede henriktha Nybegynder
13. april 2005 - 08:53 #28
trode bare micro var et lille m...

takker mange gange for hjælpen !!