Avatar billede nav Nybegynder
30. marts 2001 - 13:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Definition of a Pixel

Er der nogen der kan give mig en \"Definition of a Pixel\", hekst skåret helt udi pap.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
30. marts 2001 - 13:48 #1
det mindste punkt der kan defineres på en skærm :)
Avatar billede darkmoon Nybegynder
30. marts 2001 - 13:48 #2
...altså i farve og/eller tændt slukket :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. marts 2001 - 13:51 #3
Pixel: Short for Picture Element, a pixel is a single point in a graphic image. Graphics monitors display pictures by dividing the display screen into thousands (or millions) of pixels, arranged in rows and columns. The pixels are so close together that they appear connected.

The number of bits used to represent each pixel determines how many colors or shades of gray can be displayed. For example, in 8-bit color mode, the color monitor uses 8 bits for each pixel, making it possible to display 2 to the 8th power (256) different colors or shades of gray.

On color monitors, each pixel is actually composed of three dots -- a red, a blue, and a green one. Ideally, the three dots should all converge at the same point, but all monitors have some convergence error that can make color pixels appear fuzzy.

The quality of a display system largely depends on its resolution, how many pixels it can display, and how many bits are used to represent each pixel. VGA systems display 640 by 480, or about 300,000 pixels. In contrast, SVGA systems display 1,024 by 768, or nearly 800,000 pixels. True Color systems use 24 bits per pixel, allowing them to display more than 16 million different colors.

www.fotx.net/NanoQ
Avatar billede nav Nybegynder
30. marts 2001 - 14:07 #4
pixels kan det sammenlignes med dpi ???
eller sagt på en anden måde kan pixels måles i antal pixels pr. sq. inches ???
Avatar billede darkmoon Nybegynder
30. marts 2001 - 14:11 #5
jeps, 72 dpi = 72 ppi (pixels pr inch)
Avatar billede draken Nybegynder
30. marts 2001 - 14:19 #6
Ja og nej!
På forskellige skærme vil du få forskellige opløsninger. Nogle skærme har en \"Dot Pitch: 0,25 mm\" andre \"Dot Pitch: 0,28 mm\"... Pletterne/pixels er derfor ikke lige store! Samtidigt kan man jo vælge en lavere opløsning end den bedste som skærmen kan præstere!
Jeg håber ikke at jeg vrøvler her!
Avatar billede nav Nybegynder
30. marts 2001 - 14:24 #7
Jeg siger mange tak for jeres svar. men da det er Nanoq der svarede / skar det ud i pap, på det oprindelige spørgsmål går de 30 point til ham.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
30. marts 2001 - 14:24 #8
Skærme har en dpi fra 72 til ca. 96 afhængig af kvalitet. Når man laver grafik til skærm regner men med 72 dpi som grundregel. Dot Pitch har ikke noget med dpi\'en at gøre :)