Avatar billede jan350 Nybegynder
10. april 2005 - 13:58 Der er 24 kommentarer

dualboot windows me, windows nt,windows 2000 og windows xp

Har windows me,windows 2000 og windows xp. Kan jeg slette disse og lægge windows me ind som nr.1. windows nt som nr 2. windows 2000 som nr3 og til sidst window xp.?Kunne tænke mig at prøve windows nt. Har motherboard Asrock k7s8x/k7s8xe og geforce grafikkort fx 5200. Har undersøgt på deres hjemmesider om windows nt understøtter disse 2 ting,men er kun supported til windows 98 se 2000 og xp. Kan jeg så installere windows nt.når det ikke er supported.? Kan windows nt køre adsl bredbånd fra TDC?  Hilsen brtronborg@msn.com
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. april 2005 - 15:38 #1
Ja til det hele.

Rækkefølgen er rigtig, og du kan sagtens få windows nt til at køre men der vil være funktioner som ikke virker, nemlig dem som du ikke kan skaffe drivere til.

Og NT har ingen problemer med bredbånd.
Avatar billede jan350 Nybegynder
10. april 2005 - 19:58 #2
Mange tak for svaret. Et par af mine bekendte siger at man ikke kan lægge windows me ind først,også derefter windows nt, også derefter at boote. Kan man lægge windows me ind først og derefter windows nt, også derefter at boote til hvad man vil ind i?
Hilsen brtronborg@msn.com
Avatar billede ranglen Nybegynder
10. april 2005 - 20:01 #3
Ifølge Microsoft
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;306559&sd=tech

Install the operating systems in the following order:
1.    MS-DOS
2.    Windows 95, Windows 98 or Windows Me
3.    Windows NT
4.    Windows 2000
5.    Windows XP
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. april 2005 - 20:15 #4
Som allerede skrevet. Rækkefølgen var ok *s*
Bootmenuen bliver lavet når du installerer NT, så du får dualboot ml ME og NT og derefter vil der blive lavet om i den når du installerer 2000 og tilsidst xp, så du tilsidst ender på 4 operativsystemer.
Gør dig selv den tjeneste at installere dem på 4 forskellige partitioner, så det ikke bliver så rodet.
Avatar billede jan350 Nybegynder
11. april 2005 - 10:27 #5
Tak for svaret,jeg skal prøve, når jeg får tid.
Avatar billede jan350 Nybegynder
11. april 2005 - 12:31 #6
Et af mine sidste spørgsmål: Windows NT kan ikke læse fat32 partioner,kun fat 16.Kan Windows Me læse fat16? Det er jo vigtigt når man skal boote til de andre systemer.Vil Windows Me blive dårliger med fat16 end med fat 32?Mit forslag til alt dette vil være sletning af harddisk og konventere til fat 16 og installere windows me. Derefter bruge partition magic og lave nfts partioner til windows nt, windows 2000 og windws xp. Kan windows nt læse en 4 gb ren nfts partition?Vil det være den rigtige måde at gøre det på som beskrevet og Linux Suse 9,3 til sidst, hvor Grub er opstartslæseren?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. april 2005 - 12:48 #7
Alle de nævnte styresystemer kan læse fat16, så jeg synes du skal vælge fat16 til den første partition til ME.
Ydelsesmæssigt er det helt ligegyldigt for me om den kører på fat16 eller 32, men der er selvfølgelig en max grænse på størrelsen af fat16 partitionen på (såvidt jeg husker) 2gb.
Om du bruger partition magic til at lave de øvrige partitioner eller den indbyggede diskhåndtering i windows installationsprogrammer er lidt ligegyldig, dog har jeg oplevet at det kan give problemer at have oprettet partitionerne før installationen så jeg ville lave det hele under hver installation. (bortset fra me'eren selvfølgelig)
Og ja, NT kan læse en 4 gb ren NTFS partition.
Og det er korrekt at du skal installere Suse Linux'en tilsidst og her vælge at få installeret GRUB eller LILO i den primære bootsector.
Du vil så først ¨å en bootmenu, hvor du vælger mellem linux og windows, og når du har valgt windows, vil du så få windows bootmenu'en hvor du vælger ml de 4 windows versioner.
Avatar billede jan350 Nybegynder
13. april 2005 - 09:36 #8
Mange tak for svarene. En ting irriterer mig lidt. Fat 16 er der begrænsning på max 2gb og kan være for lidt,når man skal opdatere windows fra windows update og lidt programmer,så er det hurtigt 2 gb. Er der en løsning på dette? Efter jeg har lagt alle windows systemer ind kan man i windows me eller 98 second edition konvertere til fat 32. Hvis jeg gør dette,kan jeg så se og køre windows nt? Hvis man kan det,kan jeg så bruge partition magic og køre c- drevet større? I nt-2000 og xp er der disk partitioneringsværktøj. Kan jeg bestemme i 2000 og xp ,hvor stor en disk  jeg vil lave? Har hørt med nt at begrænsningen er 8 gb? Til sidst;kan windows nt køre,når jeg har ddr ram,(har 512 ram).Har en harddisk på 120 gb og en på 20 gb,den store er master. Har du en løsning vedr. fat 32 på,hvad jeg har skrevet? Jeg vil vælge din måde med den indbyggede diskhåndtering:  Har  maxtor dospartition
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. april 2005 - 09:55 #9
Jeg prøver lige at tage spørgsmålene i den rækkefølge du stiller dem ...

Der er ingen løsning på fat16 problemet, netop p.gr.a. NT. Den skal kunne se bootdrevet, som jo er c: drevet.

Nej, af ovennævnte grund kan du ikke konvertere c: drevet til fat32.

Hvis du vil udover begrænsningen er der et lille trick her:
Lav et 50-100 mb stort fat16 drev som så bliver c:.
Lav så et fat32 drev af valgfri størrelse hvorpå du installerer ME. Nogle af start filerne vil lande på c:\drevet, men det er i størrelsesordenen under 10 mb. Windows ME vil blive installeret på d:\drevet.

Så kan du gå videre efter opskriften og installere de andre styresystemer i hver deres partition som tidligere beskrevet.

Ja, du kan selv bestemme partitionsstørrelserne under installationen af nt, 2000 og xp.

I NT er der ganske rigtigt en begrænsning, men spvidt jeg husker gælder det for bootpartitionen, altså at den skal ligge indenfor de første 8 gb af harddisken, og da det jo er c:\drevet burde der ikke være nogen problemer med at lave et større drev til den.

Om du har ddrram eller sdram er fuldstændigt ligegyldigt ligegyldigt hvilket styresystem du vil installere.
Avatar billede jan350 Nybegynder
14. april 2005 - 09:54 #10
Jeg siger mange tak for svarene inden jeg går igang og har de 2 sidste spørgsmål.Hvad er sp5 eller sp4 til windows Nt?Har læst at det skal installeres før man kan dualboote? Jeg blev lidt forvirret med fat 16 og fat 32,jeg forstår nok ikke helt,hvad jeg skal gøre.
Når jeg har slettet harddisken og jeg bruger programmet Maxtor Dospartition. Hvorfor et 50-100 mb fat 16 drev?,jeg forstår fat 32 med valgfri størrelse,rigtigt smart.Hvad skal jeg starte med at installere? Kender du andre programmer som kan lave disse fat 16 og fat 32 partitioner
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 03:19 #11
Jeg har vist misset en mail fra dette spørgsmål.

Du behøver ikke sp4 eller 5 for at dualboote med NT, men du bør selvfølgelig lægge nyeste servicepack på efter den er installeret og det er 6a.

Det 50-100 mb fat16 drev skal kun bruges til at indeholde alle bootfilerne. intet andet. Der skal ikke installeres noget på det andet end det der automatisk ryger ind på drevet når du installerer de forskellige styresystemer i hver deres partition.

Du skulle uden problemer kunne lave de 2 første partitioner med Maxtor Dospartition.
Og det er så det 50-100 mb fat16, og valgfri størrelse fat32 til windows me.

Rækkefølgen er den samme som du selv sagde og som jeg bekræftede længere oppe.

Af andre programmer der kan lave disse partitioner er jo fdisk som ligger på alle windows 98 bootdisketter, og en sådan kan du downloade fra www.bootdisk.com
For at lave en fat16 partition skal man så svare nej til understøttelse af store diske, så du vil så skulle lave de 2 første partitioner af 2 omgange, første gang hvor du laver fat16 partitionen svarer du nej til understøttelse af store diske, og anden gang hvor du skal lave fat32 partitionen svarer du ja til understøttelse af store diske.
Avatar billede jan350 Nybegynder
17. april 2005 - 20:19 #12
Mange tak for svaret.Hvordan sætter man netværket op  til windows nt? Er det samme som windows 98 som man gør ved at dobbeltklik på netværk.2Marker TCP/IP og tryk på fjern.
Tryk på tilføj:Tryk på protokol og tryk på tilføj.Vælg Microsoft til venstre(brugervejledning) og TCP/IP til højre:Tryk på ok.Gør man sådan i windows nt for at stille netværket op? En brugervejledning jeg har fra TDC. Så må det være på tide at komme i gang med windows nt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 20:25 #13
NT sætter selv netværket op med standardindstillinger. Dog kan det være at du lige skal have fundet en driver til netkortet først, hvis det er bare lidt eksotisk.

Styresystemet er jo ikke så tilgivende og automatisk som de øvrige, du har planer om at sætte op.
Avatar billede jan350 Nybegynder
19. april 2005 - 12:20 #14
Et sidste spørgsmål inden jeg går i gang. Først fat 16 og derefter fat 32.
1. Først Windows Me på d drevet?
2.Windows Nt på c drevet?
3.Windows 2000
4 Windows xp
Kan så selv bestemme størrelsen som planlagt på 4 gb på c drevet til windows nt efter jeg har installeret windows me?  PS. Er lige lidt forvirret.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. april 2005 - 12:43 #15
Det kan jeg godt forstå *s*

0.Først lave en 50-100 mb fat16 partition som bliver c: drev
1.Windows Me på d drevet? Ja
2.Windows Nt på c drevet? Nej, lav et nyt drev til den som så bliver e: drev
3.Windows 2000 Ja
4 Windows xp Ja

Der skal ikke installeres noget styresystem på c: drevet, da det kun skal bruges til at "opbevare" boot filer. De laves automatisk ved hver installation af styresystemerne.
Avatar billede jan350 Nybegynder
19. april 2005 - 12:50 #16
Mange tak,jeg går i gang om nogle dage og skriver lige,hvordan det er gået.
Avatar billede jan350 Nybegynder
25. april 2005 - 20:48 #17
Jeg skal til og i gang,men er lidt forvirret.
0.fat 16 drev på 50-10 mb
1 Windows Me på d.
Windows Nt på e. Skal jeg lave et e drev før jeg installerer windows nt?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. april 2005 - 02:05 #18
Nej, det kan du gøre under installationen af nt. Det er ikke nødvendigt at gøre det inden.
Avatar billede jan350 Nybegynder
22. maj 2005 - 13:29 #19
Har nu installeret alt undtagen windos nt som ikke lykkedes.
Har downloadet vmware workstatiom 5,0 trial version og har prøvet der at installere windows nt. Når programmet fortæller.  om jeg vil installere windows nt skal jeg trykke enter og der sker ikke mere. Har du en løsning på dette?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. maj 2005 - 13:41 #20
Har du klikket inde i billedet for at gøre det aktivt, før du trykker enter ?

Det husker jeg drillede mig meget når jeg skulle i bios på en vmware. Altså at jeg ikke havde gjort billedet aktivt inden jeg trykkede på del.
Avatar billede jan350 Nybegynder
31. maj 2005 - 11:09 #21
Mange tak for svaret,har nu installeret Windows NT på vmware workstation,men driller mig lidt, kan ikke komme på internettet og få opdateringer, så jeg har et par spørgsmål.Skal jeg i vmware workstation markere med flueben.1.Use bridged networking.
2.Use network adress translation 3.Use host-only networking. Hvilken af disse 3 skal jeg markere? Er privat person med computer og ADSL fra TDC. Mit netværkskort understøtter Windows NT og har en driver til den på diskette og ville ikke lykkedes.
Har du en løsning på dette? og hvordan man stiller netværket op for mit vedkommende i Windows NT? Mit grafikkort er et Geforce FX 5200 og understøtter nt. Jeg prøvede,men meldte fejl. Er det fordi at Windows NT først skal opdaters?
PS. Den nye Linux Suse 9,3 er rigtig god.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. maj 2005 - 12:09 #22
I Vmware er du ikke fysisk i kontakt med de fysiske enheder i din computer, men istedet nogle virtuelle enheder som vmware stiller til rådighed.
Derfor skal du IKKE bruge drivere til din egen maskine men istedet de drivere som vmware stiller til rådighed. (forklaring følger)

Jeg bruger bridged networking i VmWare og det fungerer rigtigt godt.

For at få den fulde udnyttelse af din NT, skal du installere VmWare tools. Og det er de drivere til vmware's virtuelle enheder jeg omtalte tidligere.
Du starter din NT op i VmWare og når den er helt startet op, klikker du oppe i menuen og finder det menupunkt der hedder noget med "Install VmWare Tools". Dtte vil installere de nødvendige drivere incl en skærmdriver så den kan gå op i højere opløsninger.
Avatar billede jan350 Nybegynder
01. juni 2005 - 11:08 #23
Jeg afinstallerede Windows Nt og inntallerede nt igen,men kunne ikke komme på internettet, jeg fulgte alle dine anvisninger. Derefter gik jeg ind i Windows 2000 i netværksforbindelser og markerede med flueben vmware networking og installerede dette,jeg skulle genstarte windows 2000 og gik ind i windows nt, men uden held. Jeg kunne derefter ikke komme på nettet med windows 2000 og måtte fjerne det igen for at komme på nettet. Jef har integreret netværkskort på mit bundkort ASROCK K7S8X og et realtek netværkskort med en driver diskette før jeg fik opgraderet computeren. Er der mulighed for at prøve dette? Skal man bruge bridged networking for mit vedkommende? eller kan man bruge eller Use network adress translation eller Use host-only networking.Er kun privatperson med ADSL og Router fra TDC.
Avatar billede jan350 Nybegynder
06. juni 2005 - 12:33 #24
Så lykkedes det at installere Windows NT i vmware workstation 5,0 og kan komme på internettet med sved på panden, men har et par enkelte spørgsmål.
1. Jeg kan ikke komme ind på windows update til windows nt og kunne ikke installere active objekt(noget i den retning)
2. Jeg kunne ikke hente og downloade Internet Explorer 6,o
3. Jeg prøvede at installere Internet Explorer 6,0 fra cd rom og fik en meldning ,at jeg skulle installere servicepakke 6a,men kan ikke hente nogen af tingene.
Har du en løsning på disse 3 ting?