Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 21:37 Der er 90 kommentarer og
1 løsning

Mailserver+Webserver

Hej Eksperter

Jeg er ved at være træt af at betale i dyredomme til ftp-hotel, webhotel og mailhotel - derfor ønsker jeg at lave min egen server - ikke bare for pengenes skyld, men mere, at så råder jeg selv over serveren...

Nu er det sådan at jeg har en gammel 850 MhZ stående jeg ikke bruger - med en 768 MB ram i - som jo kunne være idéel at bruge som Server

u kommer spørgsmålet: Hvordan, og hvad skal jeg bruge til at køre mit webhotel, mailhotel og FTPhotel på min 850 MhZ

Til Rådighed har jeg:

850 MhZ computer
ADSL
Router
domæne (get-ready.dk)
Windows XP / 2000 / 2003 (you nameit)
(Jeg kan desuden også godt skaffe Microsoft Exchange, hvis det er optimalt) - altså - for at få det bedste ud af maskinen - hvad skal jeg så bruge...

Mvh
/Kenneth Jensen
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 21:40 #1
Hvis du har lidt erfaring med Linux vil jeg foreslå Linux + Apache.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 21:40 #2
Og du kan vælge og vrage mellem flere FTP og mail servere.
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 21:47 #3
Hvis Linux ikke er en mulighed jeg kørt dette i flere måneder:
Apache 2 + PHP 5.0.3
SlimFTP

Jeg har brugt lidt forskelligt mail server, jeg mangler dog en rigtig god open source server der også understøtter IMAP, kan kun finde POP3 servere.
Ellers kig på programmet Xmail hvis POP3 er godt nok.

Kig på: www.apache2triad.net, www.apache.org, og hvis du vil lave noget programmering: www.php.net

Jeg har brugt Apache2Triad og det har været utroligt nemt at bruge under windows, det er dog en stor fordel at vide en del om Apache, der er utrolig god dokumentation på deres hjemmeside.

En sidste ting, det er muligt at du ikke kan køre Apache som service i Windows, der vil jeg så anbefale at lave en planlagt opgave der checker hvert minut om programmet er oppe.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 21:54 #4
Linus er desværre ikke en mulighed ;)

Men jeg har fået af vide andet steds fra, at Microsoft Exchange Server skulle være rigtigt godt - Spørgsmålet er om jeg skal køre Windows 2000/2003 Server?

Jeg har kørt Apache server før, men er ikke den store haj til det... - men jeg har haft webhotel med Apache før - bare ikke FTP- og mail-hotel
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 21:55 #5
Har kun hørt skidt om Exchange, jeg ville til enhver tid bruge Apache, og andre open source løsninger, før jeg brugte microsoft, det er dyrt, og tit optimeret til store virksomheder, men hvis det er den rute du vil gå, smutter jeg :-)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 21:57 #6
Forresten, ang. mailserver - hvordan foregår det så, mht. server vs. klient

altså, jeg skulle jo gerne kunne hente emailsne ud til mit mailprogram på mine andre computere... - som sagt - jeg har aldrig prøvet, men nu skal det være ;)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 21:58 #7
talrinys: jeg ved ikke ;) - det er bare dumt ikke at bruge det, nu hvor jeg har anskaffet mig det...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:00 #8
talrinys: Jo, jeg har også gode erfaringer med Apache, men jeg troede ikke det var muligt at køre andet end webhotel over den... - hvis det er tilfældet, og du kan sige god for at det er stabilt nok, så er jeg med på den ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:05 #9
Apache er kun HTTP server d.v.s. at du skal have et andet program til
FTP og mail server.

Apache er yderst stabilt. En af grundene til at mange web hoteller bruger Apache.
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 22:05 #10
Apache er jo bare et program til web server, så må du få andre programmer til andet, der er virkelig mange gode pakker overalt på nettet, som sagt: www.apche2triad.net, bliver brugt af mange, populært, stabilt, og har alt du skal bruge.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:06 #11
okay - så bruger jeg Apache som webserver ;)

Hvad skal jeg så bruge til Mailserver?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:07 #12
øh - apache2triad er det ikke Apache+PHP+MySQL d.v.s. også uden FTP og mail server
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:08 #13
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:09 #14
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:09 #15
jeg kender dem ikke selv men de har et rimeligt ry
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:11 #16
det gør ikke noget det er en betalingsløsning - bare jeg får det bedste...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:12 #17
arne_v -> Enig - Bullet Proof skule være rigtig godt...
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 22:15 #18
arne_v: Apache2Triad er Web Server(Apache + PHP + MySQL + PostgreSQL + Python + TCL), Mail Server(XMail) + FTP Server (SlimFTPD)

Hvis du vil betale så kig forbi www.kerio.com, jeg havde deres trial, det er genialt, godt at styre, integreret anti virus, anti spam, det er kanon, så hvis du bare vil have det bedste så skal du have det :-)
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 22:18 #19
Og ja Bullet Proof FTP er kanon, har prøvet at bruge det og det virker perfekt, har dog heller ingen problemer med SlimFTP

Hvis i kan finde en god gratis, eller rimelig billig, helst under 100 dollar Email server med IMAP skal i bare smide et spørgsmål og få en masse point :-P
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:20 #20
talrinys / Arne_V:

Okay - altså

Webserver: Apache 2, PHP5, MySql - (er det muligt at køre IIS her?)
Mailserver: Kerio / evt. ArGosoft
FTPServer: BulletProof

Jeg har besluttet at køre Windows 2003 som OS

- er det det optimale jeg har valgt?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:22 #21
IIS kan godt køre med PHP & MySQL

Men til PHP & MySQL ville jeg vælge Apache.

IIS + ASP/ASP.NET + MSDE passer godt sammen.
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 22:23 #22
Burde køre godt, IIS er microsofts bud på en alternativ web "arkitektur", de 2 produkter der bruges på nettet er:

Apache(for det meste med PHP og MySQL)
IIS(for det meste med ASP og Apache/MSSQL)

Så det kommer an på hvilket sprog der skal kodes i, så vidt jeg ved er det nemmere at bruge ASP via Apache end det er at bruge PHP gennem IIS.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:23 #23
(talrinys - der er ArGoSofts Plus til 137$ - http://www.argosoft.com/mailserver/register.aspx)
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 22:25 #24
Tjja det ser også godt nok ud, men en lille 13 årig dreng som mig vil helst ikke lige futte 800 kroner af på en mail server :-P
Tror sgu nok jeg bliver nød til det alligvel.

Det skal lige nævnes at da både Apache og IIS vil have fat i port 80 er det umuligt at køre begge, jo mindre du vil have gang i noget ret sindsygt port forwarding gennem en anden server eller noget i den stil.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:26 #25
allright - jeg venter lige tilbage, når jeg får installeret Windows 2003... (det bliver sikkert først i morgen or so...)

takker for hjælpen, indtil videre!
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:27 #26
Jeg ville hellere køre PHP på IIS end ASP på Apache.

Flere integrations problemer men færre kompabilitets problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:27 #27
Og man kan jo altid bruge port 80 og 81 hvis man vil have det hele.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:28 #28
Altså, det næste halve år skal jeg bruge PHP, men derefter skifter jeg over til ASP, så jeg sætter Apache op nu, og skifter til IIS om et halvtårs tid - det må nok være det bedste ;)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:29 #29
Vender tilbage med konfigurationsproblemerne senere :D
Avatar billede talrinys Nybegynder
09. april 2005 - 22:31 #30
Tror egentlig så at jeg ville sætte IIS op først, du kan ligeså godt blive vant til det, og så kigge på nogle IIS PHP løsninger nu.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:38 #31
allright - det gør jeg så ;)

desuden har jeg betalt for mit nuværende webhotel frem til julimåned ;)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 22:38 #32
hvad skal jeg så hente, for at få IIS?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2005 - 22:41 #33
IIS kommer med Win2003 og WinXP Prof
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
09. april 2005 - 23:54 #34
fedt nok ;)
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 11:29 #35
jeg vil da lige sige om argosoft mailserver den køre upåklageligt :) jeg har haft min i ca. 1½ år og den køre der udaf uden problemer. så jeg syntes de 137$ var givet godt ud dengang jeg købte den.
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 11:30 #36
Men hov skal da lige huske at skrive noget :) du skal være opmærksom på at der IKKE er integreret spam/antivirus i argosoft, der kan man kun koble avg antivirus ind på den gratis, men den kan IKKE køre på en server udgave (ihvertfald ikke gratisudgaven)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 13:50 #37
således - Windows 2003 er installeret - desuden har jeg konfigureret IIS

Desuden kan jeg vælge:

File Server
Print Server
Application Server (ISS, ASP.NET) (HAR jeg konfigureret)
Mail Server (POP3, SMTP)
Terminal Server
Remote Access / VPN Server
Domain Controller (Active Directory)
DNS Server
DHCP Server
Streamine Media Server
WINS Server

det er meningen at jeg for fremtiden skal kunne adminisrere serveren via fjernskrivebord - er der andre end Application serveren jeg skal konfigurere??
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 15:20 #38
allright - hvad skal jeg installerer først?
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 15:24 #39
det du skal bruge :) du skal jo ikke indstallere noget du ikke skal bruge. Hvis den ikke skal være domænecontroller så skal du ikke osv. så det kommer helt anpå hvordan den skal operer elller om du lader din router styre noget af det.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 15:30 #40
Altså, den her maskine skal køre Webserver, Mailserver og FTPserver...

Desuden har jeg domænet get-ready.dk som skal vise hen på www.get-ready.dk til webserveren, noget@get-ready.dk på mailserveren og ftp://get-ready.dk på FTP-serveren

Desuden skal jeg kunne administrere serveren fra Fjernskrivebord...
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 15:37 #41
OK

IIS har du jo sat op så den skal vi ikke gøre noget ved
Hvad har du valgt som FTP program og hvad har du valgt som mailserver? for at det kommer hjem til dig skal du jo have sat dns op til at sende alt trafik hjem til dig
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 15:38 #42
og så behøver du faktisk ikek nogle af de andre funktioner i serveren.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 16:09 #43
all right - Som du kan se, har jeg valgt Bulletproof som FTPserver og Kerio som mailserver
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 16:11 #44
(er tilbage efter fodboldkampen)
Avatar billede talrinys Nybegynder
10. april 2005 - 16:34 #45
kenp tror du at Norton kan scanne de meddelser der går ind og ud af den server?
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 20:05 #46
ud af kerio? aner det ikke har ikke tjek på kerio
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 20:06 #47
Det så mangler det er at indstallere dem (i følge de manualer som der findes, til kerio og bulletproffftp findes der mange)

også ændre din dns opsætning hos din udbyder (eller flytte de til gratisdns.dk) samt åbne port 21, 25 og 80 i din router.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 22:07 #48
hvordan sætter jeg fjernskrivebord op?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 22:08 #49
altså, jeg har Norton Internet security 2005 - er det en god idé at installere det på serveren?
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 23:17 #50
ja det er en god idee også have antivirus og firewall på serveren (hvis det vil køre på en server udgave ikke sikkert)

hvis du har indstaleret fjernskrivebord så er det lige som på xp man har bare flere muligheder.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 23:18 #51
allright - nu har jeg installeret FTP-serveren...

Når jeg indtaster mig interne IP-nummer i adressen (ftp://192.168.1.***) virker det upåklageligt - men ikke når jeg instaster den IP der står på www.myip.dk

hvad gør jeg for at få det til at virke uden for mit eget netværk?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 23:22 #52
desuden: hvordan configurerer jeg Kerio? - jeg har overhoved ingen forstand på mailservere

(Jeg skulle installerer Terminal Server for at få Fjernskrivebord til at virke - det er også gjort nu... - og fjernskrivebord virker - ihvertfald inden for mit netværk...)
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 23:29 #53
hvis du skal have ftp og terminal server til at virke ude fra skal du forwarde port 21 og menter terminalserver bruger 3389 <- er ikke sikker på den sidste..

Men du kan jo sende ip-adressen til en du kender også få ham til at teste, det er nemlig ikke alle routere som understøtter natloopback (kan afhjælpes hvis du sætter dhcp og dns op på din server)
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 23:30 #54
jeg ved ikke hvordan du konfigurer kerio da jeg ikke bruger den mailserver.
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 23:31 #55
Men man kan læse meget om den på deres hjemmeside http://www.kerio.com/kms_home.html
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. april 2005 - 23:36 #56
altså, jeg har åbnet portene i routeren, men jeg kan stadig ikke få forbindelse...
Avatar billede kenp Novice
10. april 2005 - 23:39 #57
kan være at din router ikke understøtter natloopback også vil du ikke få det til at virke hvis du selv indtaster din offentlige ip-adresse.

Men du kan prøve at sende din ip til mig så skal jeg lige teste og se om man kommer igennem ken (at) danborg . org
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2005 - 23:43 #58
FTP er en møg protokol routermæssigt.

client connecter på port 21 for control connection

i aktiv mode så sender client så et port nummer til server og server connecter til det

det virker ikke hvis client selv er bag en firewall/NATrouter

derfor kører de tit passiv mode og så sende server et nyt port nummer til client og client connecter så til det

men det betyder at du skal have åbnet et ekstra port range og konfigueret din
FTP server til at bruge dette range
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 00:39 #59
vender lige tilbage imorgen ;)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 14:53 #60
Allrighty, then

status er at Fjernskrivebord og FTP virker INTERNT - men ikke externt...

Mailserveren er ikke installeret endnu - det kunne være du kunne hjælpe mig med konfigurationen, talrinys?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 14:57 #61
- desuden kan jeg se ved at skrive http://localhost/ i adressebaren at ISS virker - men kan jeg bare starte med at kode og ligge filerne dér? - og hvad med hensyn til databaser?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 15:00 #62
IIS* :P
Avatar billede talrinys Nybegynder
11. april 2005 - 16:07 #63
Kender du til DNS opsætning eller skal jeg give dig en guide i det? det er lidt nemmre hvis du har prøvet det før.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 17:10 #64
arhm... - har prøvet det éen gang - og det var også guidet - desuden nogle år siden ;)
er det muligt at guide over MSN e.lign.? (nok lidt nemmere)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 18:23 #65
skal vi prøve?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 19:04 #66
okay, jeg har oprettet et navn hos DynDNS for at teste opsætningen inden jeg slipper det løs på mit eget domæne... - http://44fire44.lir.dk -> men det virker jo ikke synderligt godt, vel? ;)

BTW. Jeg har TDC ADSL 4096/512 (kun en måned endnu, heldigvis) - og en Linksys-router
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 19:28 #67
Tror jeg lukker og opretter nyt spørgsmål (adressen kommer selvfølgelig her ;))
Avatar billede talrinys Nybegynder
11. april 2005 - 19:29 #68
Giv mig lige din MSN ok, min er niels@thedarkgathering.com, så kan jeg hjælpe dig.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
11. april 2005 - 19:37 #69
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 20:21 #70
af en eller mærkelig grund kunne jeg ikke modtage emails i Kerio Mailserver

Derfor prøver jeg nu ArGoSoft Mailserver

Er der en venlig sjæl der vil guide mig igennem opsætningen af denne?
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 20:47 #71
ja hvis jeg ved hvilken udgave du har valgt at bruge, free plus eller pro.

Men en kort guide som kan bruges til dem alle til at komme igang. http://www.striker.dk/emailserver.htm
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 20:49 #72
eller en kort her fra serverguiden.dk http://www.serverguiden.dk/argosoft%20mailserver/
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 21:05 #73
pro...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 21:16 #74
nu har jeg prøvet at følge begge "tutorials" men jeg modtager ingen emails!!
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 21:20 #75
har du sat dns korrekt op samt åbnet for port 25 igennem din router? (og har du husket en backup mx, da du jo køre på en alm. tdc linie som blokere port25 så skal du have en sekundær mx sat ind)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 21:24 #76
jep - de DNSservere der er i ipconfig er sat ind...

smart server er sat til "smtp.mail.dk"

hvor skal jeg sætte backup-linien ind?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 21:25 #77
desuden er alle de porte jeg skal bruge, åbnet - gælder både POP3, SMTP, IMAP osv, osv...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 21:47 #78
- men det virker altså ikke...
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 21:48 #79
den backup-line er ikke i mailserveren, men hos dem som styre din dns der skal du have 2 mx records, en som peger på "dig" og en som peger på teledanmarks backupserver.

F.eks. sådan her
MX (@Vært -> A record mailserver)
Vært Mail udveksler Præference TTL Ændring
domæne.org post.domæne.dk 10 43200
domæne.org backup-mx.post.tele.dk 20 43200
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:18 #80
åh - GratisDNS ;)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:20 #81
det er ordnet...

get-ready.dk mail.get-ready.dk 10 43200
get-ready.dk mx-backup.post.tele.dk 20 43200

men stadig ingen mails...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:21 #82
jeg kan se at mailsne bliver afsendt, men jeg modtager intet
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 22:27 #83
Du skal huske på at det lige tager lidt tid inden alt er opdateret, indtil de er det bliver de sendt til det gamle sted...
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 22:29 #84
Du har glemt at oprette 1 under A også nemlig

mail.get-ready.dk :)
http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=get-ready.dk
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 22:31 #85
og lige 1 ting mere, husk at kontrollere din firewall indstillinger mv. kan nemlig ikke engang fange din mailserver ved at bruge din ip-adresse.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:37 #86
kenp - har du MSN?

der ER oprettet mail.get-ready.dk under a... - desuden kan jeg fortælle at jeg ingen firawall har på serveren endnu, så det kan ikke vær edet...
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 22:40 #87
ja men vil gerne holde den lidt privat :)

Så er det mystisk så har tdc bare ikke opdaget endnu at du har flyttet domænet... for der er fuldstændig lukket på port 25 (hvilket du rent faktisk kan skrive til dem eller ringe også sige du gerne vil have åbnet for)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:41 #88
forståligt nok - jeg ville bare give dig adgang til serveren, så du selv kunne se hvordan konfigurationen er...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:45 #89
men status er ihvertfald at FTP, Fjernskrivebord og Webserveren virker - men mailserveren gør ikke...

Og ifølge talrinys er konfigurationen i ArGo Softs Mailserver som den skal være - jeg kan bare ikke modtage emails!!!

(og det er virkelig frustrerende, da jeg normalt modtager 100-150 mails om dagen normalt...)
Avatar billede kenp Novice
12. april 2005 - 22:45 #90
men kan se at det er denne hos dig der er lidt kuk i
20 mx-backup.post.tele.dk. [TTL=43200] IP=[No Glue, No A record]

Men kan ikke sige dig hvorfor den gør således....  for hos mig er den således
20 backup-mx.post.tele.dk. [TTL=43200] IP=195.41.53.68 (No Glue) [TTL=2160] [DK]

Begge oplysninger er taget via dnsreport.com så jeg ved ikke om det bare er fordi at den ikke har opdateret endnu eller ej.

men har en mail som godt må bruges :) kommer her igen ken (at) danborg . org

Jeg kan forbinde via fjernskrivebord vhis det var det du tænkte men så kan du ikke se med...... (hvis du har www.radmin.com så kan du se hvad jeg kan se.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. april 2005 - 22:51 #91
mail sendt ;)