Avatar billede kop Nybegynder
06. april 2005 - 23:16 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

sata. ata. Install. under xp

Har installeret win xp pro og alt køre fint ?? men jeg kan ikke se min sata/ ata maxtor disk. opdager så at jeg har glemt at installer driveren under install. af xp .. Findes der en måde jeg kan gøre det på nu hvor alt er klart og køre
Avatar billede leif Seniormester
06. april 2005 - 23:20 #1
Højreklik på Denne Computer -> Vælg Administrer -> Enhedshåndtering -> Der har du sikkert nogen punkter med Gule Udråbstegn -> Højreklik på dem og Opdater Driver !
Avatar billede kop Nybegynder
06. april 2005 - 23:23 #2
Nej jeg har ingen gule  ??/ udråbs
Avatar billede dittlau Nybegynder
06. april 2005 - 23:24 #3
Installer de medfølgende drivere fra cd-rom / diskette, det burde hjælpe.

/dittlau
Avatar billede kop Nybegynder
06. april 2005 - 23:27 #4
dittlau  Men kan man gøre det når in xp er install ???
Avatar billede haverslev Novice
06. april 2005 - 23:41 #5
Det vil sige, at windows er installeret på en disk og du har SATA disken som "datadisk" (nr.2) ?
Hvis ja:
Tænd computeren og gå ind i BIOS. (tryk på "DEL" knappen under opstart)
Inde i BIOS skal du tjekke om din SATA controller er "enabled", hvis ikke skal den sættes til "enabled"
Forlad BIOS. Husk at gemme ændringerne ved at trykke på <F10>
Inde i windows gøres følgende:
Klik på Start -> Indstillinger -> Kontrol panel -> Administration -> Computer Administration -> Disk håndtering (i venstre side)
Markér SATA harddisken og højreklik på denne og vælg formater (filsystem NTFS)
Hvis kommandoen Formater ikke er tilgængelig er det fordi der først skal oprettes en partition på harddisken. Dette foretages samme sted
Når partitionen er oprettet skal den formateres (filsystem NTFS)
Avatar billede kop Nybegynder
06. april 2005 - 23:45 #6
haverslev  disken er data disk nr 1. og den eneste der er i comput.og den er ntfs et.
(tror jeg nok det staves) om min sata controller er sat dis/enablet finder jeg ud af nu.
Avatar billede kop Nybegynder
06. april 2005 - 23:58 #7
haverslev. mine sata controller er enablet både 1.2.3.4. jeg tror bare jeg mangler en driver . Men kan man installere den når windows køre / jeg har læst noget med at trykke f6 under windows install /for at installere 3ide parts drivere.
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2005 - 00:00 #8
Hvis der kun er en disk (systemdisk)
Så skal du allerførst lave en diskette, med sata driveren, som nok er på en medfølgende cd-rom.
Oftest ligger der en fil med navn MakeDisk.exe. Ved at dobbeltklikke på denne kopieres de nødvendige filer til disketten. I andre tilfælde ligger der en mappe på CD-ROM'en, hvor indholdet manuelt skal kopieres over på disketten.
Når dette er gjort, er det nok nemmest:
Læg din Windows XP CD i CD-ROM drevet og Installationen af Windows XP starter nu på normalvis
På et tidspunkt under installationen af Windows XP, skriver den i nederste linie at du skal trykke på <F6> for at installere en tredjepartsdriver. Når den gør det, trykker du på <F6> og sætter driverdisketten i diskettedrevet
Windows XP skulle nu gerne finde din harddisk.
Avatar billede kop Nybegynder
07. april 2005 - 00:03 #9
haverslev . det har jeg selv tænkt på men kan man stoppe install der.og så fortsætte
med det man allerede havde /den gamle installion
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2005 - 00:09 #10
Det tror jeg ikke du kan, men har aldrig selv prøvet - så måske?
Men for ikke at skulle starte forfra igen, hvis den ikke kan stoppes, så vil jeg da foreslå at du kører hele installationen færdig.
Avatar billede kop Nybegynder
07. april 2005 - 00:11 #11
haverslev så har jeg en ny xp install, det vil jeg ligsom undgå
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2005 - 00:20 #12
Når du kører installationen, som en nyinstallation, så vil den spørge om hvor du vil installere.
Her er det normalt c-drevet og hvis du har valgt dette første gang også, så vil windows fortælle dig, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det eller lave en repair.
Hvis du vælger repair, så vil den blot overskrive det eksisterende windows.
Du kan muligvis også "hoppe" ud af installationen her, men jeg er ikke sikker.
Avatar billede kop Nybegynder
07. april 2005 - 00:24 #13
haverslev ??? hvad med mine updates sp2 and all.skal jeg nappe dem igen eller ??
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2005 - 00:28 #14
Alle opdateringer der er langt ind på den "oprindelige" XP installation forsvinder og skal opdateres igen, efter en udført repair.
Men prøv da at afbryde installationen, når den siger at der er et styresystem installeret. (smutter til køjs nu)
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2005 - 00:31 #15
Du kan jo også prøve at fjerne xp cd`en, mens den installere driveren fra diskette drevet og genstart pc`en når den er færdig installeret :)
Avatar billede koldborg Nybegynder
07. april 2005 - 08:01 #16
her er et link hvis det kan hjælpe  http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede kop Nybegynder
08. april 2005 - 21:52 #17
Nu Har jeg prøvet alt og der findes åbenbart kun en måde at installer sata driveren på.og det er når man installere win xp /der hvor den spørger on man vil installere 3ide parts drivere for raid/sata
Så jeg må nok bide i det sure æble og formatere
og tak for hjælpen til alle
haverslev lægger du et svar
Avatar billede leif Seniormester
08. april 2005 - 23:28 #18
Det skulle da være underligt at du ikke kan installere SATA driveren efterfølgende ? Du skal normalt kun gøre det i Install processen, hvis du skal installere Windows på en SATA disk !

Hvad Bundkort / SATA controller har du ?
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 12:14 #19
leif.  jeg har bundkort MSI kn8 neo4  1 stk sata/raid control g 72-silr010.
+ g72-nvsa041 nvidia.
Avatar billede leif Seniormester
09. april 2005 - 12:33 #20
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 20:10 #21
life... denne fil ændre ikke noget som helst.
Avatar billede haverslev Novice
09. april 2005 - 20:16 #22
kop > jeg har snakket med en i aftes, som har været udsat for det samme problem på et MSI kort ;(
Hvor det ikke var muligt at installere driveren efterfølgende, han måtte også starte en installation for at få driveren ind.
Lav den som en repair og du kan "nøjes" med at hente opdateringer-
Avatar billede leif Seniormester
09. april 2005 - 20:18 #23
Der kan man bare se ! (Gad vide om man skal holde sig fra MSI kort?)
Avatar billede haverslev Novice
09. april 2005 - 20:21 #24
leif > ved det ikke, men ham jeg talte med var rimelig træt af det.
Han havde også hentet fra hjemmesiden osv. - men lige lidt hjalp det ;(
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 20:25 #25
haverslev.. det har jeg været inde på tidligere så det bliver nok løsningen.
Det virker squ ikke ordentligt når en sata disk køre uden driver. det er mærkeligt jeg har ingen gule ??? i enhedsorintering
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 20:29 #26
Ja måske skulle man holde sig fra msi kort /// det er bare lidt sent at konstantere
at man har købet et msi til omkring en tudse og lor.tet ikke virker. "LOL" men jeg giver ikke op det skal virke ( mine usb 2.0 virker heller ikke (by  the way)
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 20:30 #27
Forresten køre kortet kun 5+200 mhz  på bussen
Avatar billede haverslev Novice
09. april 2005 - 20:35 #28
Tror ikke det er kortet der er galt med, mere en fejl i driveren - det er jeg overbevist om at MSI løser.

Ang. USB, Har du installeret alle driverne til bundkortet ?
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 20:38 #29
sp1 + sp2 hele svineriet.
Avatar billede haverslev Novice
09. april 2005 - 20:43 #30
Vi tager lige en opsummering:
Installer driveren til sata først. (sammen med en repair)
Herefter går du i Bios (tryk på DEL eller F" under opstart)
Sæt den rigtige CPU hastighed osv. og gem.
Installer alle bundkort driverne og check i enhedshåndtering, at de er OK.
Opdater windows, du behøver IKKE SP1 - tag kun SP2 da den indeholder SP1
Avatar billede haverslev Novice
09. april 2005 - 20:44 #31
sorry > F" = F2
Avatar billede kop Nybegynder
09. april 2005 - 20:48 #32
ok  im on my way
Avatar billede kop Nybegynder
19. april 2005 - 09:26 #33
Det køre nu.  ang:usb 2. så er det vigtigt at når man installere windows så kun at have mus /tastetur (hvis det er usb) sat til .foe ellers laver windows ged i den.(især hvis man har en usb hub.. sata køre, trykkede f6 under installationen.