Avatar billede chessr Nybegynder
06. april 2005 - 20:09 Der er 15 kommentarer

Grafikkort udskiftning

hejsa.. jeg er ny her så ved ik om jeg har lavet spørgsmålet det rigtige sted.

mit spørgsmål lyder på:

kan det betale sig at opgradere fra mit Radeon 9600TX 128 mb til et GeForce 6600GT ?

resten specs:

P4 2.6 Ghz
512 DDR 2700 ram
200 gb
bundkort: ukendt
Lydkort: Soundblaster 2 Audigy ZS
Avatar billede dusted Nybegynder
06. april 2005 - 20:12 #1
Hvis du ikke er tilfreds med det du har nu så kan det formentlig svare sig, dog skal du være opmærksom på at når du installere et andet chipsæt (nvidia/ati) vil det være yderst fordelagtigt at geninstallere windows med det nye kort, for at sørge for alle indstillinger bliver sat til nvidia´s chip...

Ville dog selv anbefale et radeon x800 eller x850 det er langt vildere kort.
Avatar billede chessr Nybegynder
06. april 2005 - 20:45 #2
jeg har kigget på dem.. men 3000 er lige i overkanten. det skal være omkring de 1500 kr jeg vil give.. så ved i det :D
Avatar billede dusted Nybegynder
06. april 2005 - 20:48 #3
okay, så ville jeg sige at det stadig kan betale sig, bare husk på det med at det er en god ide at geninstallere windows.. eller i det mindste fjerne så meget af den gamle ati driver som muligt når skifter kort..
Avatar billede milter Ekspert
06. april 2005 - 21:07 #4
Dusted  > Mener du virkeligt, han skal geninstallere sit styresystem, bare fordi han vil have et nyt grafikkort i ??
Avatar billede stemme Nybegynder
06. april 2005 - 22:03 #5
Hej med dig.

jeg købte et 6600GT kort og er godt tilfreds.
jeg havde en 2400+ xp, 512 pc3200 og et Gforce ti4800se 128
scorede i 3dmark03 ca. 1700 point.

efter udskiftning af gfx kort til 6600GT 128 AGP.
scorede i 3dmark03 ca. 7000 point.

konklusion: Jeg er mere end tilfreds og mener jeg har fået meget for pengene selvom det ikke er et highend kort.

håber det hjalp med dit valg ;-)

hilsen stemme.
Avatar billede dusted Nybegynder
07. april 2005 - 09:22 #6
milter > Jeg siger bare at det bestemt kan anbefales, for optimal ydelse, eller i det mindste skal han fjerne de gamle drivere totalt... og selv efter det ligger der filer, og registreringer (i regdb) der ikke er brug for..
Avatar billede chessr Nybegynder
07. april 2005 - 10:20 #7
ok nu har jeg kørt 3dmark03 build 3.6.0 og jeg fik lige ud 3500 med de der standard instillinger i den gratis udgave.. så det vil vel på en måde være dobbelt forbedring at købe det andet kort.
MEN gælder ydelsen så også dobbelt i spil og kan det trække noget på high details ?

stemme, hvad mærke er dit kort ? og hvad kostede det ?
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2005 - 12:11 #8
dusted  >  Jeg har aldrig før hørt nogen anbefale en geninstallation af styresystem i forbindelse med udskiftning af grafikkort og har heller ikke selv nogensinde gjort det. En normal fjernelse af den gamle driver er fuldt ud tilstrækkelig, hvis der ikke er andre problemer.
Avatar billede stemme Nybegynder
07. april 2005 - 12:23 #9
mit kort er et club-3d 6600GT AGP, men det ligner et Albetron på standard blæseren, mærkeligt nok...
jeg gav ca. 1100.- for det, så det jo ikke alverdens penge, i forhold til hvad man får.
godt nok larmede det en hel del, men har lige installeret zalman VF700-cu blæser, og nu siger det ingen ting.

med hensyn til kortet, skal du også tænke på at 6600Gt køre med pixel shaders 3.0
efter min mening ser det for sygt ud i det nye splintercell.. ved ikke lige om dit kort har det, men jeg tror det ikke.
Avatar billede chessr Nybegynder
07. april 2005 - 14:04 #10
jeg mener min kører med 2.0.. eller hvordan kan jeg se det ?
Avatar billede chessr Nybegynder
07. april 2005 - 14:09 #11
er det det anbefalesværdige kort så ? den der club 3d ? den koster godt nok 1400 nu.. hvad med ASUS ? er der nogle mærker jeg skal gå efter mere end andre ?
Avatar billede stemme Nybegynder
07. april 2005 - 14:10 #12
i 3dmark03.. enten under testen. eller under systeminfo.
men jeg gik jo også fra 1.0 til 3.0 og dx 8.0 til dx 9.0 (hardware) ikke software (dx 9.0c)...
ved ikke hvor står forskel der er på 2.0 til 3.0

dx hardware kan ses i halflife 2, ved ikke om der er andre steder man kan se det.
Avatar billede stemme Nybegynder
07. april 2005 - 20:29 #13
efter min søgen af gfx kort, synes jeg den eneste forskel var lyden på de forskellige kort.. med hensyn til ydelse, er der ikke den store forskel.

jeg valgte club3d på baggrund af de anmeldelser inde på edbpriser.

tror det er lidt smag og behag.
Avatar billede chessr Nybegynder
07. april 2005 - 20:31 #14
hvad er forskellen på hardware dx og software dx ?

min kører med 2.0 shader..

3dmark kalder mine ram for SDRAM.. og det kan altså ik passe
Avatar billede stemme Nybegynder
07. april 2005 - 20:39 #15
software dx (dx 9.0c), er den man installere i windows. automatisk med xp tror jeg.
tast under start/kør (dxdiag) der kan du se det.

hardware, er den dx version som er i gfx kortet. jeg har set en test med hl2.. det var ikke lige den store forskel der var mellem dx 8 og 9. men den er der. tilgengæld var der stor forskel på 7 til 8. men det er kun meget gamle kort.

det med 3dmark ved jeg ikke noget om.. sikkert bar en fejl i programmet. kan også være at der mangler en driver/update et eller andet sted.

men hvis du ikke skal op og bruge 3000 bobs på et nyt kort, så er 6600GT et godt valg.