Avatar billede felisan Nybegynder
06. april 2005 - 09:28 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Component: 360panviewer

hej alle.

jeg overvejer kraftigt at investere i componenten her:
http://www.flashloaded.com/360panviewer.php
da jeg i min næste opgave skal lave 360-graders billedoplevelser,
ligesom man kan se her:

http://www.ses.dk/digitaludstilling-Kronborg/DISCOVER/panorama/gob_sal/index.htm

det skal her nævnes at oplevelser for kunden så vidt som muligt skal laves i Flash...

nu er det så bare jeg gerne vil høre, om andre af jer har haft positive eller negative oplevelser med dette komponent.
om det virker cool, eller om det er spild af penge.
om det er løsningen, eller der er bedre alternativer.

på forhånd tak
felisan
Avatar billede lingodingo Nybegynder
06. april 2005 - 10:19 #1
Jeg vil sige at det er spild af penge.
Mange digital kamera og video kommer med et program til at sætte flere billeder sammen i panorama sekvens (så kan det også bruges i 3D MAX og andre programmer). Hvis du har et biled som passer i begge ender kan du lave en fil som har hele panoramaet + en skærm bredte (flash filens bredte) for at få den anden ende med inden du resætter panoramaet efter en omgang rundt. Derefter laver du et mouse script som sætter frem og tilbage, op og ned, stop, hotspot og hvad du nu skal bruge for at navigere rundt.
Jeg ved ikke hvad den komponent koster men hvis den er billig kan den måske spare dig for en masse tid hvis du ikke er helt hjemme i action scripting?
Håber det hjælper lidt
Balther.
http://www.balther.dk
Avatar billede felisan Nybegynder
06. april 2005 - 10:47 #2
hej Balther.

tak for dit svar.
jeg får billederne fra en fotograf, så det er bare at fortælle ham, hvordan jeg vil have dem taget.

men det du siger, er at du vil anbefale mig at lave al actionscripen selv ?

jeg kan lidt actionscript, så det skulle ikke være et kæmpe problem,
men spørgsmålet er om det kan betale sig at lave koden selv, når komponenten kun koster 25$ ...

mvh
felisan
Avatar billede lingodingo Nybegynder
06. april 2005 - 15:52 #3
Det er forholdsvist enkelt.
Det billede du skal bruge skal passe i begge ender. Hvis vi siger at den kvadrat du har som visnings område er 300 pixel skal du lave dit billede så at de 300 pixel fra starten af billede også er på de sidste 300 pixel. På den måde får du en usynlig overgang når du skal starte fra begyndelsen igen.
Mouse scriptet er ganske enkelt og går ud på at når du holder musen nede flytter billedet sig x antal pixel i forhold til hvor langt du er fra midten. Så hvis scenen er 300 bred er midt x 150.
Nu kan jeg ikke lige huske syntaksen men frit oversat er det noget lignende dette

hvis mouseX er > 150 sæt billedet til billed.x - 5
hvis mouseX er < 150 sæt billedet til billed.x + 5
Du kan så lave noget dynamisk acceleration ved at gange med afstanden fra midten og dividere med ??? (det må du lige eksperimentere med)

Hvis vi siger at billedet er 1000 pixel bred er det noget lignende som så:
hvis billed.x er <= 0 sæt billed.x til 1000 -300  (de -300 er så at 0 og 1000 -300 viser det samme udsnit af dit panorama) og omvendt hvis det køre den anden vej.
Alt godt
Balther
http://www.balther.dk
Avatar billede lingodingo Nybegynder
06. april 2005 - 16:02 #4
Ps. Et godt site at finde script filer på er http://www.flashkit.com
Der kan du finde så og sige alt og alle koderne. Jeg ved at der er adskillige VR filer at finde.
B