Avatar billede tbendiksen Nybegynder
05. april 2005 - 10:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Forslag til hvilken laptop jeg skal købe?

Jeg skal skaffe mig en ny laptop og vil høre om I har et par gode idéer.

Ja, egentlig ville jeg jo haft en lækker mac, men jeg er desværre dybt afhængig af et par software man kun får til pc, og derfor er der ingen vej udenom. Men design er stadig et vigtig kriterium for mig. Ellers skal den være i den lettere afdeling og have minimum 15" skærm. Den skal primært bruges til internet og billedbehandling.
Avatar billede e-blade Nybegynder
05. april 2005 - 11:29 #1
www.zepto.dk

Har selv en fra sidste aar og den er stadig med i toppen.
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2005 - 11:33 #2
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusV6V

Kunne godt finde flere, men dette er en super lækker maskine.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2005 - 17:21 #3
nå.. ærgeligt jeg ville ellers have sagt en mac :)
hvilke programmer er det som du er afhængig af?
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2005 - 17:22 #4
jeg troede også der var programmer jeg var afhængig af inden jeg fik mig en mac men har fundet gode alternativer.. og ligefrem nogen af dem som er bedre..men ok jeg har stadig lidt afhængigheder af windows men det har jeg min desktop til.
Avatar billede tbendiksen Nybegynder
05. april 2005 - 19:16 #5
Vel, der er tre ting der gør sig gældende. For det første har jeg en stationær pc som stadig holder i et par år. Jeg har derfor ikke råd eller behov for at skifte både bærbar og stationær, noget som jeg bnok burde, hvis jeg skifter over til mac.

For det andet er jeg veldig glad for min SPV windows telefon, og bruger synkronisering med outlook meget. Jeg har i grunden aldrig fubndet ud af om man kan synkronisere med en mac outlook, men jeg vil skyde på at det uanset vil skabe nogle problem.

For det 3. arbejder jeg i et par ganske specielle programmer i mit arbejde som lysdesigner, der ikke findes for mac, - desværre. Så jeg ser ikke nogen vej udenom en pc. Når det skal siger må jeg sige at zepto maskinerne ser ganske interessante ud, selv om de umiddelbart ligger i en dyrere prisklasse end pc laptops normalt gør.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2005 - 20:16 #6
synkronisering virker med entourage
http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/DOWNLOAD/OFFICEX/palmsync.xml&secid=5&ssid=9&flgnosysreq=True.
ser også ud til at virke med spv.. men det koster
http://www.pocketmac.net/products/devices/orange_spv_m1000.html

jeg ved ikke om man burde have mac som både desktop og bærbar.. jeg klarer mig fint, der er ikke problemer med at dele netværk, filer osv. men der er sikkert nogen problemer som jeg bare ikke er stødt på.

lysdesign programmer ved jeg intet om men lyd,grafik,billed behandling osv er jo det helt store inden for mac så der burde være noget.. men jeg ved også at man kan være bundet til eller foretrække et bestemt program.(jeg savner list min favorit ftp klient på min mac)

personligt er mine eneste krav til mac at jeg kan programmere og skrive rapporter på den og det er den jo perfekt til.

nu nævner du ikke så meget om de specs du vil have.. jeg vil anbefale ihvertfald 512mb ram. .. og hvad med max pris? centrino er en god ide for længere batterilevetid.. og hvad med vægt... vægt/batteri hænger desværre sammen med prisen. men her er en søgning på
> 10000
512mb ram
centrino
> 5 timer batteri levetid

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=10000&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=&Direction18=2&Sorted18=536870912&Equal7=&True402=1&Trueval402=10084&Direction11=2&Sorted11=&Direction15=2&Sorted15=&Direction49=2&Sorted49=15&Direction56=2&Sorted56=&Direction611=2&Sorted611=&Direction150=2&Sorted150=18000&True6342=&Trueval6342=114681&Direction157=0&Sorted157=2600&Equal38=&True6286=&Trueval6286=42484&True10028=&Trueval10028=96147&Submit.x=17&Submit.y=11

eller smid lidt mere så er asus rimlig nice

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Parent=&Producent=63&Rating=0&Max=16000&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=&Direction18=2&Sorted18=536870912&Equal7=&True402=1&Trueval402=10084&Direction11=2&Sorted11=&Direction15=2&Sorted15=&Direction49=2&Sorted49=15&Direction56=2&Sorted56=&Direction611=2&Sorted611=&Direction150=2&Sorted150=18000&True6342=&Trueval6342=114681&Direction157=0&Sorted157=2600&Equal38=&True6286=&Trueval6286=42484&True10028=&Trueval10028=96147&Submit.x=20&Submit.y=6
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2005 - 20:18 #7
nå ja søgningen var på max 2.6 kg
og det er min 5 timer batteri.. men hvis der står min 5 så regn med 2,5-3 ved tungt arbejde og 4-4,5 ved normalt brug.
Avatar billede tbendiksen Nybegynder
05. april 2005 - 20:38 #8
Jeg er enig med dig at 512mb ram nok er et minimum. Prisen bør ikke ligge så meget mere end 10.000 eks.moms og så meget mere end 2.6 kg bør den nok heller ikke være.

Jeg må sige jeg er blivet facineret af Zepto Znote 120SL pga dens titanium design og vægt, selv om det er en lille maskin, både i inhold og i skærmstørrelse. Prisen ligger da også helt klart i den dyre ende, i forhold til indhold. Men noget tilsvarende i den billige ende, ville måske ikke været så tosset. Måske man kan få en pc bygget ind i et mac titanium design? :-)
Avatar billede tbendiksen Nybegynder
05. april 2005 - 21:00 #10
Nej, zepto er federe i design, men pris, hvad man får + vægt er ikke urealistisk. Har også kikket på Sonys VAIO, T og S series. De ser lækre ud, men gad vide om man kan købe dem i Danmark?
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2005 - 22:20 #11
jeg har ikke set dem nogen steder
Avatar billede tbendiksen Nybegynder
08. april 2005 - 08:36 #12
Der er meget tale om Centrino. Er det noget man skal stræbe efter?
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. april 2005 - 12:34 #13
jeg vil mene det er der er lidt ekstra batteri levetid at hente.. kig engang på denne  artikel og bedøm selv.
http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/
Avatar billede tbendiksen Nybegynder
08. april 2005 - 12:50 #14
Vel, selv om jeg ikke helt har besluttet mig endnu, er jeg da i det mindste blevet klogere. Men jeg skal nok blive enig med mig selv om jeg går efter en maskine med 15", med en brugbar vægt (under de 3kg) eller en af de små modeller (12" og omkring 2 kg). Smider du ikke et svar ind så jeg kan komme af med et par poeng?
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. april 2005 - 13:00 #15
jo det kan jeg da godt.