Avatar billede talrinys Nybegynder
04. april 2005 - 22:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nogen måde at lave en backup server på?

Jeg kigger i øjeblikket på nogle af mine venners hjemmeside, de har ikke haft de store problemre med deres hosting men det er begyndt at gå en del ned nu.
Jeg ville defor gerne tilbyde dem at flytte til den server som jeg alligevel har stående som privat HTTP server.
Problemet er at jeg ikke endnu har stor nok båndbredde til at håndtere at have flere hjemmesider med høj trafik liggende.
Så jeg tænkte om der på nogen måde var nogen DNS indstilling eller noget som kunne checke om deres server var oppe og hvis ikke så sende forespørgslen til min?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
04. april 2005 - 22:19 #1
lytter lige med
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. april 2005 - 23:49 #2
1) domæne.dk -> din computer
2) din computer -> check om din vens server er online
3) hvis din vens server er online -> send brugeren til din vens server

Det er en OK ide.. så længe at din computer kører..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. april 2005 - 23:51 #3
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2005 - 23:57 #4
thesurfer>> Det kræver så selvfølgelig at der IKKE er tale om database-baserede websider . Ellers skal I ha' gang i noget replikering - og dette er ikke enkelt/billigt :(
Avatar billede talrinys Nybegynder
05. april 2005 - 07:15 #5
thesurfer det går jo ud fra at min server også er oppe, jeg ville gerne lave et check før man kommer ind på nogen server.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. april 2005 - 13:38 #6
Den SKAL jo netop ind på en server, som checker.. hvordan dælen har du ellers tænkt at afvikle "check"-koden..? En eller anden computer skal udføre check'et..

Så skal brugerne have et program, der pinger din vens server..
1) hvis din vens server er online, henvises til din vens server
2) hvis din vens server er offline, ping din server
3) hvis din server er online, henvises til din server
4) hvis din server er offline, giv besked om at begge servere er offline.

Det program skal brugeren køre/afvikle på sin egen computer, hver gang han vil ind på siden (ved hver genstart)..
Avatar billede talrinys Nybegynder
07. april 2005 - 14:19 #7
Jeg er klar over alle måder for redirect og sådanne løsninger, og de er også nemme at sætte op, mit spørgsmål er om der er nogen form for DNS indstilling der kan checke det?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. april 2005 - 19:01 #8
hmm.. tænkte lige på noget.. er det ikke det man bruger Primary (primær) DNS og Secondary (sekundær) DNS..?

Jeg vd at man normalt angiver Pri og Sec..
Avatar billede talrinys Nybegynder
07. april 2005 - 19:42 #9
Tjoo det lyder jo meget godt, har dog ikke selv navneservere, har bare adgang til DNS records hos min domain provider, og så kun adgang til de basale DNS typer.
Avatar billede talrinys Nybegynder
14. april 2005 - 07:09 #10
Ok da det er ikke er noget svar på dette vil jeg lukke spørgsmålet, smid et svar thesurfer, så får du 50% af point.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. april 2005 - 16:06 #11
Jeg er ikke rigtigt kommet med nogen løsning, derfor ønsker jeg ikke points.
Avatar billede talrinys Nybegynder
14. april 2005 - 19:39 #12
Ok, lukket så