Avatar billede torejessen Nybegynder
04. april 2005 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gratis på internet via trådløst netværk?

Hej
Min eks købte en bærbar PC med trådløs netkort.
Når hun tændte sin PC, fandt den som oftest 10 netværk hvoraf ca 2-3 var uden kryptering. På den måde var hun altid gratis på nettet.
Nu overvejer jeg selv at gøre det samme, eller eventuelt selv at købe en trådløs opkobling, og så tilbyde mine naboer at være med den.

Nu vil jeg gerne vide lidt om sikkerheden. Kan hun/beskytte sin pc, så alle informationerne på den, ikke kan aflæses, selvom netværket er ukrypteret?

Og et andet spm: Mange skriver man skal beskytte sine data med kryptering. Hvad betyder det i praksis, er det et email-krypteringsprogram man skal bruge, eller er det alle tastatur-tryk som skal krypteres på PC én?

Mvh
Tore Jessen
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 14:15 #2
Det kan man, hvis man ved hvordan man gør, men du skal vide at det vi taler om ikke her noget atgøre med at beskytte et trådløst net. Hun skal ind på følgende ting:

1. maskinen skal hardnes. DVS konfigureres og sættes sikkert op, dette findes der masser af vejledninger til på nettet, bl.a. http://www.nsa.gov har nogle gode om omfattende nogle. De kræver dog viden at bruge.

2. Det næste er beskyttelse med firewall's og andre sikkerhedsprogrammer. Disse fås lige fra relativt simple f.eks. http://www.sygate.com der her en gratis personlig firewall, til mere avancerede af slagsen. Kik også forbi http://www.spywarefri.dk og hent de værktøjer de anbefaler.

3. opfør dig ordentligt ogtænk dig om. Ofte er det brugeren selv der ødelægger sikkerheden.

Mht at beskytte sin data når vi taler trådløst, så har det intet med e-mail kryptering at gøre. Når man beskytter sit trådløse net, kryptere man selve trafikken, det vil i princippet sige at krypteringer sker fra netkortet (lidt før) og ud. Kryptering af e-mail er kryptering af indhold. Det skulle gerne være sådan at firewallen beskytter det der sker på maskinen og dettrådløse netværk beskytter trafikken mends den er "i luften"
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 14:19 #3
Og så skal du i øvrigt gøre op med dig selv om du finder det etisk korrekt at udnytte andres net selvom de ikke beskytter det. Det svare lidt til at sove i naboens seng og spise hans mad, hvis han ikke låser sin hoveddør
Avatar billede torejessen Nybegynder
04. april 2005 - 14:30 #4
Hej og tak til jer begge.
Jeg har selv en zonealarm security Suite. Den må være (mindst) lige sp god som sygates, ikke?

Jeg forstår ikke helt hvorfor det IKKE har noget at gøre med, at det er et trådløst netværk. Du skriver da selv i din artikel at dataene på ens pc er meget lettere tilgængelige der..

Og lige til din sidste kommentar om etikken.. Jae jo! Du har ret. Jeg tænkte bare, at mange alligevel ikke betaler for forbruget, men en fast månedlig pris.. - Men nej, ok - du har ret.. :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. april 2005 - 15:55 #5
Det er fordi hun, som du siger, er på en andens netværk og derfor ikke har kontrol med selve netværket. Det er klart at det bedste er at beskytte både netværket og pc'en, men lige som du kan sætte en ordentlig dør og alarm i dit soveværelse og så holde hovedøren åben, kan du også "nøjes" med at håndtere sikkerheden på PC'en. og da hun ikke har adgang til at håndtere sikkerheden på netværket, me vi nøjes med at kikke på PC'ens sikkerhed
Avatar billede pepi Nybegynder
05. april 2005 - 21:31 #6
Du skal låse dit trådløse netværk til dit netkorts mac adresse, som er et unikt serienummer for hvert netkort.