Avatar billede trp79 Nybegynder
03. april 2005 - 12:41 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Køb af Mac, samt et par spg om Airport Extreme, express.

Hejsa
Vi står og skal til at købe ny computere. Vi er garvede pc brugere og har aldrig arbejdet med MAC før, men har virkelig gerne prøve MAC og er desuden vilde med airtunes conceptet...
Den skal primært brugere den til at udvikling(java), og ellers bare til word, surfing, mails osv. Vi spiller aldrig.

1)
Vi overvejer meget stærk IMAC G5, men har også haft øje for Mac Mini. Så vi håber der er nogen, der kan guide os i den rigtige retning.

2)
I forbindelse med køb af Mac vil vi også benytte lejligheden til at få trådløst netværk, men jeg syntes ikke rigtig jeg kan hitte ud af Apples site - altså om:
2.1)hvorvidt der er indbygget router i airport extreme
2.2)hvorvidt der er indbygget router i airport express (med airtunes)
2.3)hvorvidt USB porten i såvel extreme som expres kan bruges til andet end at sætte en printer til - altså kan man fx sætte en ekstern hd til?

På forhånd tak, mvh
Torben
Avatar billede egonspock Seniormester
03. april 2005 - 20:38 #1
Hej,
Hvis I i forvejen har skærm og tastatur fra en PC, som I ikke længere bruger, er Mac Minien, et naturligt valg, men det er en forbandet lækker skærm man får med iMac'en. Bemærk at der dog bør være minimum 512 MB RAM i maskinen, gerne mere, for at den skal køre stærkt nok.
Både Airport Extreme og Express har router indbygget. Expressen har knap så lang rækkevidde og kan vist kun servicere 10 computere ad gangen, mens Extreme-udgaven kan.
USB-porten kan ikke bruges til andet end som printserver, men det virker til gengæld glimrende.
Avatar billede a-and Nybegynder
04. april 2005 - 14:33 #2
Rækkeviden er identisk på express og extreme. Fordelen ved express er den lavere pris, samt muligheden for Airtunes. Og så er den transportable, da den ikke vejer/fylder mere en en standard strømforsyning
Fordelen ved Extreme er muligheden for at koble den på et kablet netværk via den ekstra ethernet port. Muligheden for 50 klienter i stedet for 10 klienter (samtidige) Samt muligheden for at sidde en antenne på, hvis den ikke rækker langt nok. Begge baser kan bruges i et såkaldt WDS netværk den første fungerer som masterbase og den eller de 4 næste kan fungere som klienter, der forstærker signalet. Den mulighed fungere bedre end en antenne, hvis der er tale om ejendom med flere etager.
Avatar billede trp79 Nybegynder
04. april 2005 - 15:24 #3
Tak for svarene :)

Vi er nok over i en IMac G5 så, da vi ikke har skærm - den performer vel også en del bedre end Mini'en?

Smutter ned i maccenter.dk i dag og får kigget og måske handlet så :)
Angående wireless, så bliver det nok express, da vi bor i en 2 værelses, så det skulle jo være rigeligt dertil, om ikke andet kan man jo altid udvide som i skriver med en extreme :)

Vil du ikke overså smide et svar a-and?
Avatar billede trp79 Nybegynder
06. april 2005 - 22:30 #4
a-and så er det ved at være sidste chance for at smide et svar....
Avatar billede a-and Nybegynder
07. april 2005 - 15:07 #5
Jamen så må mit svar være

Rækkeviden er identisk på express og extreme. Fordelen ved express er den lavere pris, samt muligheden for Airtunes. Og så er den transportable, da den ikke vejer/fylder mere en en standard strømforsyning
Fordelen ved Extreme er muligheden for at koble den på et kablet netværk via den ekstra ethernet port. Muligheden for 50 klienter i stedet for 10 klienter (samtidige) Samt muligheden for at sidde en antenne på, hvis den ikke rækker langt nok. Begge baser kan bruges i et såkaldt WDS netværk den første fungerer som masterbase og den eller de 4 næste kan fungere som klienter, der forstærker signalet. Den mulighed fungere bedre end en antenne, hvis der er tale om ejendom med flere etager.
Avatar billede trp79 Nybegynder
07. april 2005 - 16:02 #6
Tak for uddybningen a-and, jeg mente nu blot et svar, så du kunne del i pointene :-)

Kan i øvrigt afsløre at vi købe en 20" IMac G5, og at det trådløse valgt faldt på express. Så nu må vi se om vi kan vende os til denne mac verden. Syntes dog allerede, at den har fået taget på mig - hvor er det skønt blot at trække programmer over i papirkurven, nemt at installerer programmer og forbavsende brugervenligt at opsætte et krypteret trådløst netværk... :o)