Avatar billede bagnavnet Nybegynder
02. april 2005 - 13:46 Der er 6 kommentarer

IP tildeling

Hej,
Jeg har lidt problemer med at forstå hvordan netværk er sammensat.
Såvidt jeg har forstået kan man ændre på subnetmasken og derved få mulighed for at koble flere host på samme net-ID. Fx ændre subnetmask til 255.255.248.0, hvilket så giver mig 2046 host.

Dvs. hvis host1 har ip: 10.3.35.34 og host2 har ip 10.3.36.12 kan de så have samme gateway og i så fald hvad vil den være?

Et andet spørgsmål er hvordan store virksomheder er koblet sammen. Hvis de er physik adskilt hvordan gør man så typisk ip-mæssigt? Hvis vi fx taler om 500 host pr. afdeling?
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
02. april 2005 - 13:59 #1
lytter lige med... :)
Avatar billede leif Seniormester
02. april 2005 - 15:08 #2
Alt kan stort set lade sig gøre, det er i bund og grund et spørgsmål om Subnet maske.

Hvis 1 virksomhed har 2 lokationer som er koblet sammen i 1 netværk løber der typisk en VPN tunnel mellem lokationerne. Fx. har 1 lokation så IP 192.168.1.x og IP 192.168.2.x og Lokation 2 har 192.168.3.x og 192.168.4.x
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 16:02 #3
http://www.cisco.com/warp/public/701/3.html

Hvis du er i tvivl, så bare spørg.

Og gatewayen på et netværk behøver ikke nødvendigvis at ligge på den første brugbare adresse. Hvis du f.eks. har netværket 10.0.0.0/24, så ligger den typisk på 10.0.0.1, men den kunne lige så ligge på 10.0.0.100
Avatar billede zinuss Nybegynder
02. april 2005 - 17:39 #4
Til dit sidste sprøgsmål:
Der kan man lave nogle VLAN's. En Switch kan deles op i flere VLAN's som hver har deres ID, en ID, f.eks for hver afdeling. Hvert VLAN kan tildeles nogle porte på switchen. Fx port 1 til 15 hører under VLAN 5(<---ID).
Så selv om de ikke er fysisk samlet kan de stadig have det samme IP range eller Subnet. Bare de er under samme VLAN ID
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
04. juli 2005 - 20:21 #5
tak for hjælpen folks. Jeg blev klogere og det var jo det som var meningen;-)
Kast et svar
Avatar billede leif Seniormester
04. juli 2005 - 20:40 #6
Jeg ved ikke hvem af os ! Så jeg smider et !