Avatar billede ducks Nybegynder
31. marts 2005 - 12:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lidt spørgsmål inden jeg bestemmer mig

Min gamle bærbar er lige gået kold, så jeg skal have investeret i en ny. Jeg har tænkt mig at købe en iBook, da de er så små (den med 12.1'' skærm), vejer så lidt og garanteret ikke larmer - så jeg kan tillade mig at arbejde med den på universitetet.

Men jeg vil lige sikre mig et par ting, inden jeg går ud og køber en (de er nok meget basale, men jeg skal lige være sikker ;):
Er der andre forskellige på disse 2 bortset fra prisen
  http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=112178i
  http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=112178
Findes der et program der kan lave specielle matematiske symboler og grafer og den slags matematik
Er der forskelle når man programmerer i C++ på en Mac og en PC?
Vil der være problemer med at koble mig på skolens trådløse netvær k og internet, der bruger proxy server? (i Windows installerer vi Microsofts ISA server for at komme på)
Vil der være problemer med at komme på mit eget internet derhjemme  trådløs/ikke-trådløst.
Er der andet jeg mangler?
Avatar billede ducks Nybegynder
31. marts 2005 - 12:03 #1
Avatar billede ducks Nybegynder
31. marts 2005 - 12:05 #2
Ville det være værd at bruge lidt mere for at få en større opløsning?
  http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86331
Avatar billede ducks Nybegynder
31. marts 2005 - 12:06 #3
Overså at skærmen kun kan klare det samme.
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. marts 2005 - 14:12 #4
Jeg har selv lige købt den samme ibook.. det er helt klart at anbefale.. jeg har aldrig haft en mac før men har lyn hurtigt fundet ud af det og jeg kunne godt finde på at udskifte min desktop med mac. matematiske symboler osvk kan du saktens lave.. jeg kender desværre ingen freeware men jeg er sikker på det findes... check www.macupdate.com . Der findes de store programmer som også er til windows men koster som Mathematica og matlab.
til at skrive matematiske tegn er der jo også latex.. og ms office kan også fås til mac som iøvrigt virker ret godt... angående programmering så er der jo altid lidt forskel hvis du skal snakke med det underliggende system men ellers vil jeg ikke tro der er meget. det er unix der ligger under mac os x.

proxy og inet er faktisk meget nemmere at sætte op for programmer under mac os x da det er samlet et sted for en forbindelse og du kan have forskellige profiler så du hurtigt kan skifte f.eks mellem skole og hjem.

jeg vil iøvrigt anbefale du køber den igennem apples hjemmeside.. den koster vist lidt mindre der og ud over det så får du 10% rabat når du er studerende... ventetiden er måske lidt længere.. der gik vist 2 uger her før jeg fik den.

jeg købte den fordi den ikke larmer, den har lang batterilevetid .. 4,5-5 timer ved normalt brug.. lidt kortere ved film. fordi det er unix men ikke tager 5 uger at sætte ordenligt op som linux... det kører bare.
den vejer lidt .. men der er aligevel lidt gods i den.

eneste ulempe var at tastaturet er anderledes end man er vant til men det kommer hurtigt.
{ = alt+shift +8
| = alt + i
~ = alt + ¨
[ = alt + 8

osv .. taster man  ikke lige kan se på tasteturet.

noget der er rigtig nice er expose. prøv f9 f10 f11 med en masse programmer åbne. måske flere terminaler på samme tid .. og så er der ægte transparens .. se en film igennem din transparente konsol ;)

jeg har det fint med 12" .. mine gruppemedlemmer savler over mac når de sidder med deres linux bærbare.. men ville godt have haft 14"... jeg har det selv fint med den størrelse.
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. marts 2005 - 14:14 #5
Avatar billede ducks Nybegynder
31. marts 2005 - 17:23 #6
"jeg købte den fordi den ikke larmer, den har lang batterilevetid .. 4,5-5 timer ved normalt brug.. lidt kortere ved film. fordi det er unix men ikke tager 5 uger at sætte ordenligt op som linux... det kører bare.
den vejer lidt .. men der er aligevel lidt gods i den."

Ser ud til at jeg har fokuseret på en Mac af samme grund som dig :)