Avatar billede foxmulder58 Praktikant
29. marts 2005 - 23:53 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

IIS eller PWS?

Hej Eksperer,

Jeg skal til at rode lidt med noget ASP. Men hvilken webserver skal jeg bruge IIS eller PWS ( og hvordan instalkleres dette?).

Jeg kører med Windows XP.

Mvh
Mads
Avatar billede freeman Nybegynder
29. marts 2005 - 23:55 #1
Hvis du har Windows XP pro udgave, så ligger IIS på din CD, og det er den som du skal bruge. Den kan du teste og hoste en side med, og det er simpelt at sætte op.

PWS var brugt på win98, og er ikke beregnet til XP :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
29. marts 2005 - 23:59 #2
Hvordan finder man ud af af præcis hvilken XP verison man kører med.

jeg har desværre ikke den XP CD der følger med min notebook.

Kan man ikke download IIs fra microsoft.com ??

mvh
Mads
Avatar billede freeman Nybegynder
30. marts 2005 - 00:02 #3
Det står under kontrolpanelet, under system.

Du kan desværre ikke hente IIS fra MS hjemmeside...
Avatar billede freeman Nybegynder
30. marts 2005 - 00:05 #4
Iøvrigt, hvis du har Pro og den er blevet præinstalleret, så kan det måske være at du allerede har IIS kørende... Tjek om du i mappen "administration" i Kontrolpanelet har Internet Information Server..

Der er nok ikke store chancer, men alligvel..
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
30. marts 2005 - 00:14 #5
hmmm hvad gør jeg så? nogen forslag er der ikke andre webservere tilgængelig?

eller skal jeg måske prøve at anvende PHP istedet?

mvh
mads
Avatar billede freeman Nybegynder
30. marts 2005 - 00:20 #6
Ikke til ASP... dvs. du kan bruge forskellige moduler til at ligge ind i f.eks. Apache, men det koster alligevel penge, og er ikke ligeså godt.

Om du skal bruge PHP ved jeg ikke... Jeg kan kun minimalt PHP og noget mere ASP... men det er jo en smagssag.
Avatar billede freeman Nybegynder
30. marts 2005 - 00:23 #7
Du kan hente Apache & PHP for at prøve det af.. Jeg vil nok mene at det er nemmest at hente en pakke, hvor det hele er i.. F.eks. http://www.wampserver.com/en/index.php

Så kan du forholdvis hurtigt komme igang :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
30. marts 2005 - 00:28 #8
ok freeman,

det ser fint ud bortset fra jeg ikke har noget litteratur omkring PHP findes der gode ressourcer til dette emne på nettet?

mvh
Mads
Avatar billede freeman Nybegynder
30. marts 2005 - 00:32 #9
Jeg er sikker på at du finder meget mere om php end du gør om asp. Der er rigtig mange som er dygtige til PHP herinde, så det er nemt at få hjælp. Du kan gå ind på google og søge efter diverse vejledninger på php.

Jeg fandt lige dette ved at søge... et par begynder guider til php..
http://netcoders.dk/articles.asp?mode=list_articles&tech_id=2
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
30. marts 2005 - 13:03 #10
Hej Freeman,
jeg har downloadet WAMP men hvordan kommer man igang med det.

Der ligger en masse PHP sider med til programmet...men jeg har lidt svært ved at genenmskue hvordan man kommer igang med at anvende WAMP..kan du hjælpe mig lidt igang?? du skal nok få point for det !

mvh
Mads
Avatar billede freeman Nybegynder
30. marts 2005 - 13:44 #11
Desværre, jeg er ikke inde i hvordan WAMP skal opsættes, jeg har brugt det et par gange, men ellers ikke. Prøv at læse readme eller install filen..