Avatar billede e-doux Nybegynder
29. marts 2005 - 22:57 Der er 3 kommentarer

16:9 eller 15:9

Hvad er widescreen?
For snakker vi f.eks. HD signalet samt de fleste DVD film, bliver det jo sendt i 1280:720 hvilket svarer til 15:9. Men 99% af de skærme jeg har set har en opløsning på 1280:768 hvilket jo svarer til 16:9

Hvorfor disse to forskellige standarder?
Og hvad er en orginal widwscreen

Håber nogle kan hjælpe...
Avatar billede trumf Nybegynder
29. marts 2005 - 23:13 #1
Godt spørgsmål!

Jeg har lige luret lidt på bagsiden af nogle af mine DVD'er og de fleste har 3 forskellige formater der dækker over det samme: widescreen/16:9/1.85:1 og så er der danser med ulve som er ITS 2.35:1 theatrical aspect ratio, hvilket må dække over det vi også kalder letterbox. Så er der det rigtige biografformat som jeg ikke kender forholdet på, men det er letterbox med lidt af hver side skåret af.
Og så er der dit 15:9....
Avatar billede e-doux Nybegynder
29. marts 2005 - 23:24 #2
Men 1.85:9 må så være 16.65:9
For 1,85 gange 9 giver på 16.65, ik?

16:9 må så være 1.78:9
15:9 må så være 1.67:9

Det går mig mere og mere så at det ikke giver mening.

Går man ind i en Fona butik og ser på deres widescreen skærme mens der kører en DVD film er der jo altid en lille sort bjælke i toppen og i bunden på cirka...1 til 3 cm (afhænig af skærmens størrelse)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
30. marts 2005 - 18:51 #3
Det jeg har læst og fået fortalt om formaterne er at 15:9 er det format som HDTV kommer til at køre i og er noget ret nyt noget og 16:9 er det som vi kender fra Widescreen tv i dag. Den originale widescreen er 16:9, men længer ud i fremtiden vil 15:9 sikkert komme til at overtage mere og mere.