Avatar billede mangelviden Nybegynder
29. marts 2005 - 21:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lyd som afvikles i "dobbelthastighed" i Find Nemo pc-spil

Kære læsere!
Jeg har fået ørerne i klemme! Har købt ovennævnte spil og lyden afvikles i dobbelt-tempo og lyder som Smølferne. Min søn er lidt ked af det, for spillet han havde glædet sig til at spille, dur ikke rigtigt...
Har talt med support til spillet og har afprøvet deres forslag uden held, dog fik jeg opdateret mit lydkort, men det havde ingen indflydelse på lydafviklingen, desværre!
Hvem kan hjælpe mig?

mvh. mangelviden
Avatar billede milter Ekspert
30. marts 2005 - 21:27 #1
Hvad med DirectX, virker det korrekt?

Du kan checke det sådan her:  Start > Kør > I vinduet "Åbn" skriver du:  dxdiag  > OK > Check lyden her.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. marts 2005 - 21:49 #2
... i det hele taget en WindowsUpdate så du får opdateret diverse elementer omkring DirctX, WindowsMediePlayer, ... osv.

Jeg har lige oplevet en anden 'kunde' der havde et problem med grafikken i et stort spil; selvom det var nyeste/bedste grafikdriver så var der et eller andet der manglede. Efter en komplet WindowsUpdate (som PC'en ikke havde prøvet før - jeg skulle fjerne et utal af virus/spyware først!!!) så ville den gerne spille som ønsket...
Avatar billede mangelviden Nybegynder
30. marts 2005 - 23:28 #3
Tak for Jeres gode forslag!!
Jeg prøvede at checke lyden, jf. milter, man fandt ingen fejl. I øvrigt tak for tippet, så ved jeg det til næste gang!
Vedrørende øvrige opdateringer burde jeg have dem alle og kører med nyeste Direct X og opdaterede lyddrivere....
Det irriterende er bare, at jeg ikke ved, hvor fejlen ligger, om det er i lyddelen eller andet steds, og i givet fald hvor?
Jeg har scannet for spyware og virus til den store guldmedalje og intet fundet, gudskelov (måske desværre, for så kunne det jo være skylden!!). Flere gode forslag modtaget derfor fortsat med "kyshånd".
Den hjælp fik fik fra Support til spillet bestod af en patch. Kan det tænkes, at jeg har "pakken den forkert ud"? Jeg er nemlig ingen nørd til EDB!
Jeg "extractede" patchen til spil-filen. Skulle dette ikke den rigtige måde at gøre det på??

PS. Går i seng for i aften!
mvh. mangelviden
Avatar billede milter Ekspert
31. marts 2005 - 12:51 #4
Hvad står der i Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydenheder > Afspilning og indspilning af lyd?
Avatar billede mangelviden Nybegynder
31. marts 2005 - 23:09 #5
I afspilning af lyd står under standardenhed "SiS 7012 Wave". I boksen er der rullegarding, men ingen andre valgmuligheder ses anført. I "undermenuer" er der 2 bokse - Lydstyrke og Avanceret. Lydstyrke giver vel sig selv og under Avanceret ses "Højttalere/højttalerindstilling" korrekt og "Ydeevne/Hardwareacceleration og  Kvalitet af samplerfrekvenskonvertering heholdsvis fuld og bedst.
I indspildning af lyd står under standardenhed "SiS 7012 Wave". I boksen er der rullegardin, men ingen andre valgmuligheder ses anført her heller.
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2005 - 16:30 #6
Hvilke lydafspillere har du på din computer?

Problemet ligger i, at lydens "sample rate" ikke bliver "oversat" korrekt. "Sample rate" er antal lydstumper pr. sekund, og hvis lyden i spillet er opbygget med f.eks. 44100 samples/sek og afspilleren tror, den skal afspille 48000/sek, så vil det lyde sådan.

Det kan selvfølgelig også være en fejl i spillet. Har du checket, om der er nogle fejlretninger (patches) til det?
Avatar billede mangelviden Nybegynder
01. april 2005 - 20:00 #7
Da jeg ikke ved bedre, tillader jeg mig at spørge dumt..
Jeg er ikke helt med på, hvad mener du med, hvilke lydafspillere jeg har på computeren?. Jeg fulgte din vejledning og har svaret efter bedste evne herpå. Det du spørger til med Sample Rate (som jo lyder fuldstændigt logisk og rigtigt i mine ører), har det noget at gøre med Samplerfrekvenskonvertering? I så fald må jeg vel nøjes med niveauet under Bedst og nøjes med midterste indstilling på kvalitet af samplerfrekvenskonvertering?. Der står imidlertid intet om, hvormange samples pr. sekund i tal dette er, blot benævnelserne  God, ? og Bedst. Som indledningsvis beskrevet fik jeg anvist en patch, men denne har tilsynelandende ikke fungeret efter hensigten..Jeg har også opdateret driveren til mit lydkort.
Jeg henviser til det jeg tidligere efter bedste evne har "forklaret".

Håber du kan bruge/forstå mit "svar".

Mvh, mangelviden
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2005 - 20:46 #8
Dit svar er helt fint:)

Samplerfrekvenskonvertering > Hvor finder du det? Er det i spillet?

Med lydafspiller mener jeg, om du har f.eks. Winamp, RealPlayer eller QuickTime installeret. Det er afspillere til forskellige lyd- og videofiler, og de har det med somme tider at overtage kontrollen med ting, de helst ikke skulle blande sig i.

Og igen m.h.t. samplerfrekvens, i lydfiler er der som regel en kode, som fortæller afspilleren, hvordan den skal afspilles for at lyde rigtigt. Men der findes en del forskellige samplerfrekvenser, og nogle afspillere/lydkort er ikke i stand til at håndtere dem allehåndtere.

Som regel skyldes dit problem dog, at driveren til lydkortet ikke er korrekt installeret, eller at det er en forkert driver.

Hvor fandt du den nye driver?

Har du Windows XP, og har du SP1 eller SP2 installeret? Det kan du finde ud af sådan her: Højreklik "Denne computer" på skrivebordet > Egenskaber > Generelt. Her skulle det så stå.
Avatar billede mangelviden Nybegynder
03. april 2005 - 20:43 #9
Samplerfrekvenskonvertering finder jeg på computeren, i kontrolpanel - Lyde og lydenheden -, klikker på fanebladet Lydenheder, under "Afspilning af lyd", klikker jeg på Avanceret -, så klikker jeg på faneblader Ydeevne og her finder jeg Samplerfrekvenskonvertering. Ved nærmere gennemsyn er der på samme faneblad (Ydeevne) noget der hedder Hardwareacceleration. Kan det have noget med sagen at gøre?
Vedrørende Winamp, RealPlayer og QuickTime kan jeg ikke se, at disse er installeret. Mig bekendt har jeg kun et onboard-lydkort (AC 95?) installeret.
Vedrørende den opdaterede lyddriver, mener jeg at kunne huske, at jeg fandt den via Windows Update (hardwareopdatering).
Jeg har SP 2 installeret.

Beklager det sene svar, har p.t. syge børn!!
Avatar billede milter Ekspert
04. april 2005 - 16:20 #10
Prøv at sænke "Hardwareacceleration", d.v.s. trække knappen til venstre. Start med at trække den helt til venstre, og hvis det hjælper, så sæt den op et hak ad gangen.
Avatar billede mangelviden Nybegynder
05. april 2005 - 21:10 #11
Jeg har afprøvet dit forslag og det virkede!! Da "Hardwareacceleration" blev skruet helt ud i venstre side holdt "smølfe-talen" op.
Indstillingen af "samplerfrekvenskonvertering" har i øvrigt ingen indflydelse, hvilket jeg synes er underligt, da det er den del jeg forbinder med "lyd-delen".

Jeg takker mange gange for løsningsforslaget, tålmodigheden og de andre gode tips du har givet mig!!
PS. Hvordan er det lige jeg giver dig dine velfortjente point??
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2005 - 21:20 #12
Dejligt, vi fik det til at virke.

Jeg lægger et "Svar" her ude til venstre i stedet for en "Kommentar". Du klikker så på mit navn, derefter på "Accepter", og du er blevet 30 point fattigere og jeg er blevet 30 point rigere :-)