Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 12:44 Der er 21 kommentarer og
4 løsninger

Crop Marks / Photoshop

Hi,

Jeg skal have tilføjet skæremærker til en folder lavet i Photoshop, kan det lade sig gøre i photoshop eller ? (synes ikke umiddelbart at kunne lade sig gøre) Jeg har Indesign hvis det kan hjælpe/bruger det sjældent/.

Der skal ydermere være lidt skærekant 3mm eller lign., lægges de ekstra mm ud over oprindelig str. eller ændrer jeg canvas size ?

Nogen der kan skære ovenstående ud i beton for mig :o)

MvHLyden
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 13:20 #1
Helfe ...............
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. marts 2005 - 13:41 #2
Det er indesign du skal have fat i, men hvordan det præcist gøres skal jeg lige læse mig til, jeg har ikke selv gjort det i  praksis. Hvilken version af indesign har du ?
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 13:48 #3
Hej bufferzone

Version 3

så vidt jeg har kunn læse mit til kan det også lade sig gøre i Illustrator, men jeg er ikke kommet videre

hvad med hensyn til skærekant ???
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. marts 2005 - 13:56 #4
Jeg har selv CS (kan ikke lige huske om den faktisk hedder 3.0) jeg prøver at kikke på det når jeg kommer hjem om et par timer
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 13:58 #5
CS - der hedder den 3
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 14:05 #6
Og hvordan fungerer skæremærker egentlig i praksis, hvor ligger de fysisk på filen, ligger de indover eller skal de ligge i skærekanten eller eller, ja eller :o)

Jeg har lige prøvet i Illustrator (jeg har ikke tilføjet skærekant endnu, da jeg stadig er usikker på hvorledes), der vælger du dit objekt & følger stien : filter/create/crop marks, så får jeg herefter et par "skæremærker" der lægger sig uden for filen oprindelige str. hvad kan en trykker lige bruge det til????

(det er nok den stüre mejsel der skal frem når der skal forklares) ;o)

MvHLyden
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. marts 2005 - 14:10 #7
Yup brug InDesign.

Dokumentstørrelsen skal være samme størrelse som din endelige folder.
Ved at trykke w i InDesign kan du se hvordan det kommer til at se ud uden hjælpelinier og beskåret.

Nu skal vi have psd-filerne ind. Gå i File -> Place for at indsætte.
Påforhånd skal dine psd-filer i Photoshop laves med +3mm hvor de går til kant. (Eller +3mm hele vejen rundt hvis billedet fylder hele siden.)

Og du placerer så billederne vha. Control-Panelet så du kan sættet dem præcis 3mm ud over kanten. Hvis dit billed fylder hele siden vil det sige at du skriver -3mm i "x" og "y".
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 14:16 #8
....... doggy82

Ok
Vi snakker om ekstra 3mm som jeg tilføjer via canvas size i photoshop og ikke 3mm ud over kant ?
Avatar billede sonnic Juniormester
29. marts 2005 - 14:28 #9
Det doggy82 mener er vist her:
http://www.villysonnichsen.dk/viking1.jpg

villy
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 14:39 #10
fint, jeg har tilføjet 3mm til min photoshop fil som vil fungere som skærekant

Hej sonnic, billedet du viser er det fra Indesign eller en pdf du har lavet,  - skærekanterne der ses ligger jo udenfor billedet, kommer de med når pdf'en genereres ???
Avatar billede sonnic Juniormester
29. marts 2005 - 14:42 #11
Nej det er Kun til illustration.
Hvis du vælger at bruge skæremærker i Indesign vil de generæres på samme måde.
Villy
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. marts 2005 - 14:43 #12
Hvis du feks laver forsiden på en CD:
Den er 120x120mm (og altså den størrelse ens InDesign-dokument skal være)
Har man så lavet et billed i Photoshop som skal fylde hele siden til kant, skal det være 126x126mm.
Avatar billede sonnic Juniormester
29. marts 2005 - 14:45 #13
Obs! husk at gører som doggy82 skriver
"Nu skal vi have psd-filerne ind. Gå i File -> Place for at indsætte.
Påforhånd skal dine psd-filer i Photoshop laves med +3mm hvor de går til kant. (Eller +3mm hele vejen rundt hvis billedet fylder hele siden.)"
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 14:45 #14
Ok, jeg har fanget princippet med skærekant nu :o)
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. marts 2005 - 14:46 #15
Og nej du skal ikke bruge Canvas Size - men Image Size.
Pointen er jo at billedet skal gå ud over kanten. Sådan at man skærer inde i billedet.

Hvis man ikke har beskæring og skærer langs billedets kant, vil man få en smal hvid kant som bestemt ikke er pænt.
Avatar billede sonnic Juniormester
29. marts 2005 - 14:50 #16
Slutter. Held og lukke med projektet :)
Villy
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 14:53 #17
Ok, risikerer jeg ikke det går ud over teksten når jeg bruger image size? (det finder jeg selvfølig ud af om lidt)

Jeg har en sort kan der går rundt om folderen i forvejen, så i princippet kunne jeg vel bruge kanvas size og tilføje ekstra 3mm til den sorte kant ?
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 14:54 #18
(der skulle selvfølig stå "sort kant" og ikke sort kan)
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 15:01 #19
det ser ikke ud som om det går ud over teksten, så det er jo fino.

jeg prøver lige at bevæge mig ind i indesign
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. marts 2005 - 15:02 #20
Jo så kan du bruge canvas size som du siger.

En anden sag er så at man normalt ikke sætter tekst op i Photoshop.
Photoshop er jo beregnet til billedredigering, og det er det som det er bedst til.
InDesign er derimod beregnet til opsætning af tekst, og er dermed genialt til det.
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 15:06 #21
jeg er også fuldstændig unormal :o) ................men jeg har dog ikke haft nogen problemer med at sætte tekst op i Photoshop overhovedet, photoshop er blevet langt bedre til at handle tekst over de sidste par år og med den sidste version cs!
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 15:47 #22
Ok Indesign here we come,

Jeg placerer min fil og retter ind,
Følger stien : PDF export presets
Jeg vælger derefter press (er dette korrekt?)
Jeg går ind under menu punktet : marks & bleeds og krydser lidt tilfældigt af ;o)

Lyder ovenstående fornuftigt nok ??

Jeg er i tvivl om indstillingerne for compression, jeg vil jo helst undgå nogen form for compression, skal jeg undgå det eller lade den stå hvor den står (hvis jeg undgår det fylder pdf'en jo som en gravid blåhval, faktisk mere end hvis jeg laver en pdf fra Photoshop)
Avatar billede spe Nybegynder
29. marts 2005 - 17:32 #23
Når du skal lave din pdf i InDesign, så vælger du kommandoen File->Export og her vælger du pdf som format.
Vælger du Press som din indstilling er komprimering m.v. forhåndsindstillet til tryk brug og giver en ordentlig kvalitet. Så lad bare være med at indstille her.
Du skal sætte kryds i cropmarks for at få skæremærker
Du skal sætte bleed til 3 mm i top, bund, venstre og højre for at få de ekstra 3 mm med.
Avatar billede lyden Nybegynder
29. marts 2005 - 18:38 #24
Hej spe, du sætter lige prikken over i'et :o)

........... jeg vender tilbage lidt senere iaften - jeg fordeler pointene (medmindre der er indvendinger dermod)

MacVHLyden
Avatar billede father-dk Nybegynder
30. marts 2005 - 08:21 #25
lav dine photoshop filer færdig, gem som pds
opret nu i indesign et dokument på størrelse dit dokument skal, i samme dialogbox -find bleed size sæt den til 3mm
sæt dine ph.docs. i den rækkefølge de skal være
cropmarks og bleed er nu i printer menuen eller pdf, slå dem til og print eller udskriv til fil
så sku den være i vinkel