Avatar billede janius Nybegynder
29. marts 2005 - 12:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Strømbesparende PC/Server

Hej

Jeg vil have lavet en meget strømbesparende PC/server som skal fungere som fil/print/streaming server i huset og altså være tændt hele dagen og natten.

Jeg har kig på et VIA bundkort med indbygget processor ( http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=78878 ) og det ser lovende ud, men før jeg kaster mig ud i det vil jeg høre om nogen har erfaring med denne type og/eller andre idéer til hvordan man får en lille maskine der ikke bruger så meget strøm.

Jeg er ikke interesseret i dem der er "færdiglavet" f. eks. Linksys NSLU, da jeg selv vil kunne installere OS efter behov.

Nogen gode erfaringer, test og links, gutter?

Mvh
Janius
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. marts 2005 - 12:41 #1
Jeg er ret sikker på, at de bliver brugt på DTU på Center for Automation til robotter. Her kører de på batteridrift med Linux og fungerer problemfrit.

Du skal bare lige være opmærksom på, at processoren ikke yder alverden, hvis den skal bruges til lidt mere heftige ting, men hvis det blot er til fil/print/streaming burde det gå fint.

/JP
Avatar billede janius Nybegynder
29. marts 2005 - 14:58 #2
den skal ikke kunne det store. det vigtige er at den ikke sluger for meget strøm. nogen der har nogle kolde facts og idéer, også gerne med hensyn til strømforsyning?
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. marts 2005 - 15:08 #3
Jeg har selv rodet lidt med indlejrede systemer, og hvis ikke du skal ned i noget PC104 størrelse eller lign., så er VIA's løsning helt klart at foretrække: Den er billig, stabil og passer med standard HW, dvs. du kan købe standard komponenter og forbinde til MB.

Mht. strømforsyning, så er det en std. ATX PSU - den skal naturligvis ikke være særlig kraftig men støjsvag. Hvis størrelsen har noget at sige, så kunne denne her være en mulighed: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_1761.html
Avatar billede janius Nybegynder
08. april 2005 - 17:18 #4
takker. jeg har nu fået bygget en bette en med standard kabinet, dog et lille et og den kører ganske godt af sådan en lille fætter :)