Avatar billede mortenk Nybegynder
29. marts 2005 - 11:55 Der er 8 kommentarer

Samba domain problemer på SME 6

Hej alle

Jeg har et stort problem med min SME server, der kører Samba 2.2.8a.

Jeg har haft flyttet en komplet backup fra min gamle server (SME 6.0.1), til en ny frisk installation. Alt har kørt tilfredstillende siden. Men da jeg her den anden dag skulle tilføje en ny computer til domainet, gik det ikke.

"The following error occured attempting to join the domain: The user name could not be found."

Jeg forsøger at addé, som jeg altid har gjort, med "Admin" kontoen. Dette går ikke, ej heller med root.

Jeg har ledt med lys og lygte i diverse fora på nettet, og har forsøgt diverse løsningsmodeller, men ingen af dem har hidtil fungeret.

Jeg poster min smb.conf, er der nogen der har nogle forslag??

---- smb.conf : ----

[global]

add user script = /sbin/e-smith/signal-event machine-account-create '%u'

bind interfaces only = no

case sensitive = no
character set = ISO8859-1
client code page = 850
deadtime = 10080

dns proxy = no

domain admin group = admin

domain logons = yes
domain master = yes

encrypt passwords = yes

guest account = public

guest ok = no
hosts allow = 127.0.0.1 10.0.0.0/255.255.255.0

interfaces = 127.0.0.1 10.0.0.2/255.255.255.0
kernel oplocks = true

level2 oplocks = true

log file = /var/log/samba/log.%m

logon path =
logon script = netlogon.bat

map to guest = never

max log size = 50

name resolve order = wins lmhosts bcast

netbios name = Skyggefaxe

oplocks = true
os level = 65

pid directory = /var/run

preserve case = yes

printer admin = admin

security = user
server string = Mitel Networks SME Server
short preserve case = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

socket options = TCP_NODELAY

strict locking = no

unix password sync = Yes
pam password change = Yes

wins support = yes

workgroup = YGGDRASIL
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
printing = lprng
print command = /usr/bin/lpr -b -h -r -P%p %s

[homes]
comment = Home directory
browseable = no
guest ok = no
read only = no
writable = yes
printable = no
create mode = 0660
force create mode = 0660
directory mode = 0770
force directory mode = 0770
path = /home/e-smith/files/users/%S/home

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
browseable = no
guest ok = no
writable = no
printable = yes
use client driver = yes

[netlogon]
comment = Network Logon Service
path = /home/e-smith/files/samba/netlogon
guest ok = yes
writable = yes
browseable = no

[print$]
comment = Printer drivers
path = /home/e-smith/files/samba/printers
guest ok = yes
browsable = yes
writable = yes
use client driver = yes

[Primary]
comment = Primary i-bay
path = /home/e-smith/files/ibays/Primary
read only = no
writable = yes
printable = no
inherit permissions = yes
create mode = 0640

[sysinfo]
comment = PhpSysInfo
path = /home/e-smith/files/ibays/sysinfo
read only = no
writable = yes
printable = no
inherit permissions = yes
create mode = 0664

---- smb.conf slut ----

På forhånd tak for hjælpen!!

/morten
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2005 - 15:13 #1
Hva man ikke bør gjøre på sme serveren det er å editere i smb.conf filen.
(SME serveren sitt automatiske konfigurasjonssystem vil jo skrive over endringene etter en forholdsvis kort tid.)

Hva slags operativsystemer er det som kjører på klientene ?
(Mener at sme 6.0.1 har "direkte log on" for windows 2000 klienter, men at XP klienter behøver en mindre mod.)
Avatar billede mortenk Nybegynder
29. marts 2005 - 15:40 #2
Nej, man bør ikke editere i config filen. Men jeg kan bare ikke se andre løsninger.

Det er Win 2000 der kører på klienterne. Har ikke tidligere haft lignende problemer.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2005 - 18:51 #3
Ja, det skulle jo ikke være noen problemer med 2K som klient. Redigere smb.conf filen hjelper vel hverken fra eller til, etter som endrningene snart vill være slettet.

Ville forsøkt som følger:

1. Kjør gjennom grunnkonfigureringen en ekstra gang via consol eller ssh (Likt som ved installasjon av programmet, når du bare trykker enter så gjelder den eksisterende konfig som default.)

2. Reboot.

3. Ekspander/generer smb.conf filen på nytt ved hjelp av følgende kommando:

"/sbin/e-smith/expand-template /etc/smb.conf"

Mon ikke eventuelle småbugs skulle forsvinne slik at det eventuelt kjører ?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2005 - 18:52 #4
"Likt som ved installasjon av operativsystemet" .. mener jeg selvfølgelig.
Avatar billede mortenk Nybegynder
30. marts 2005 - 09:43 #5
Udemærket forslag, men desværre med samme resultat.
Jeg er altså fuldstændig på bar bund her!
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2005 - 14:00 #6
Det er ikke en firewall på den PC som ikke vil inn ? Andre firewalls ? Eventuelle nettverksenheter som ikke transmitterer broadcasts ?
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2005 - 14:02 #7
Mon ikke heller feilen mer sannsynlig ligger hos Win 2000 klienten ? (Eller event fingertrouble ifb innlogging av PC). Har aldri opplevd at SME serveren plutselig har sluttet å virke.
Avatar billede mortenk Nybegynder
31. marts 2005 - 12:46 #8
Det er ikke WIN 2000 klienten, jeg kan sagtens joine den til andre domains.
I min, Samba/smdb.log, står:

[2005/03/31 12:36:27, 0] lib/util_sock.c:open_socket_in(804)
  bind failed on port 139 socket_addr = 0.0.0.0.
  Error = Address already in use

??