Avatar billede trilleribs Nybegynder
28. marts 2005 - 17:10 Der er 9 kommentarer

Problemer efter udbyderens skift til PPPoE

Hej alle i kloge hoveder,
Min trådløse forbindelse til husets kabel har virket fint indtil udbyderen har ændret sendemåde fra DHCP til PPPoE.

System: Stationær PC. Netværkskort:ASUSTeK/Broadcom 440x10/100 Integrated controller og OvisLink WL-5430USB og som accesspoint: Apple AirPort Express til Windows XP.
Forbindelsen er WPA beskyttet og understøtter 802.11 b/g. Ethernetkabel. Bredbånd.
Marts måned er gået med at granske Windows- og Apple's knowledgebase-artikler om PPPoE og konfigurering af AirPort og utallige gange er basen resettet og konfigureret, men forbindelsen har kun virket et par gange i nogle timer og med signal 54 Mbps. Næste dag er den gal igen.
"Vis trådløse netværk" giver af og til op til 2 valgmuligheder foruden min egen. Den ene er en WPA - den anden er åben. Jeg går ud fra, at det ikke betyder noget, bare de ikke figurerer i forbindelsens egenskaber, hvor man jo bare kan fjerne dem. Windows Firewall hægtes af automatisk, men det blev den også før i tiden.
TCP/IP er sat til standard og har også været forsøgt ændret uden resultat. Tjenesten 'Automatisk konfiguration af trådløse enheder' kører som den skal. Hvad mangler jeg at kontrollere? Deling er også forsøgt, selvom der kun er tale om 1 computer. Jeg er kørt fast og vil blive glad for lidt inspiration.
Hilsen fra trille
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2005 - 17:13 #1
DHCP har intet med din forbindelses type at gøre, DHCP er at manuutokmatisk for tildelt en IP adresse, og dette kan gøres på samtlige internet forbindelser der er på markedet *S*
Avatar billede trilleribs Nybegynder
28. marts 2005 - 18:00 #2
Mange tak. Så blev jeg så klog. Det er godt at få tingene på plads...
Hvad betyder forresten manuutokmatisk?
/trille
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2005 - 18:04 #3
Hmm aner det ikke, har aldrig hørt det før (hvor har du læst / hørt det ?) så kan det være man forstår meningen med ordet *S*
Avatar billede trilleribs Nybegynder
28. marts 2005 - 18:30 #4
Hej screem brille: ordet står i din 1. kommentar....
Mente du manuelt tildelt?
Ethernet via DHCP og PPPoE er er de 2 valgmuligheder til konfiguration af AirPorts basestation. Jeg kan efterhånden gøre det i søvne.
/trille
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2005 - 18:37 #5
LOL ja det er en fejl fra min side *S det skulle stå at DHCP sørger for man automatisk for tildelt en IP, men det at de skriver ethernet via DHCP er noget direkte sludder, da ehternet er transport måden, hvorpå DHCP "kører" og DHCP er ikke kun til ethernet, men kan beyttes på hvilken som helst transport form som benytter TCP/IP *S* (forvirrer det for meget kan jeg gost forsøge at forklare det enten mere teknisk, eller mere pædagoisk *S*)
Avatar billede trilleribs Nybegynder
28. marts 2005 - 20:04 #6
Hej screem brille
Tak, det vil jeg være glad for. Det vil fremme forståelsen. Ser det imorgen. Tak for din hjælp.
/trille
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 00:13 #7
Selve måden data transporteres på har som sagt intet med om det er DHCP tildelt IP (en dynamisk IP adresse), eller en fast IP adresse, du kan sammenligne de forskellige transport måder med alm. veje, f.eks en motorvej er et fiber optisk netværk, en landevej er ADSL / cable (f.efs stofanet eller TDC webspeed), og til sidst en grusvej (den gamle type modemmer som gjorde at ens telefon linie var optaget mens man brugte internettet).

På disse "veje" kan der så tranporteres data af forskellig art, i dette tilfælde kan du sammenligne DHCP servicen som værende en bil, og den kan jo som bekendt køre på både landevej, motorvej oav. hvor de siger at det er landevejen som kører på bilen (hvilket jo er noget sludder), håber min lille analogi gav en lidt bedre forståelse, ellers siger du bare til, så prøver jeg igen *S*
Avatar billede plx Nybegynder
29. marts 2005 - 03:14 #8
Lidt mere simpelt forklaret..

Når man snakker om forbindelsestype DHCP/PPPoE er forskellen, at ved dhcp tænder man blot computeren, og så er den på (klar til at modtage en ip fra dhcp serveren).

Ved PPPoE skal man første 'ringe' op til udbyderen (lidt som i gamle dage med et dialup-modem), og identificere sig selv vha username og password. Når denne del er overstået, er man på, og man kan få tildelt en ip.
Avatar billede trilleribs Nybegynder
29. marts 2005 - 15:49 #9
1000 tak til screem brille og plx. Nu har jeg lidt mere styr på begreberne. Det gør det nemmere at tænke sig til hvad, der går galt i den gode lille base. Jeg forstår ikke, at sendemetoden fra udbyderen skulle gøre nogen egentlig forskel. Faktum er imidlertid, at den trådløse forbindelse forsvandt i det øjeblik, BroadcomBolignet gik over til den nye sendemåde. Heldigvis har jeg et kabel til at rulle hen til stikket i væggen, så jeg kan da komme på nettet, men jeg ville meget hellere have den trådløse og jeg savner at den leverer iTunes til anlægget i stuen. Derfor bliver jeg ved og ved...
Hvis man nu bare kunne få en lys ide...............
Hilsen fra trille