Avatar billede nielsb Nybegynder
24. marts 2005 - 20:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kæmpe bogstaver

Kære Excel-vener
Mit spørgsmål har ikke ret meget at gøre med Excel, men jeg har brug for jeres hjælp alligevel.
Jeg er medlem af en lille veteranjernbane - Blovstrødbanen -som ligger lige op ad S-togs banen mellem Birkerød og Allerød. Vi vil gerne reklamere lidt for vores hjemmeside, og har tænkt os at få sat adressen op på siden at et gammelt damplokomotiv, som ses fra S-toget.
Men økomomien rækker ikke til et professionelt skilt.
I stedet er ideen at save bogstaverne ud fx i finér.
For at få det til at se ordentligt ud, kræver den en skabelon af hvert bogstav i ca. A4 størrelse.
Det kan Excel ikke uden videre, men hvor kan jeg finde en skalérbar udgave af nogle letlæselige bogstaver?
Bare nogle, som kan kopieres ind og forstørres.
Har forsøgt på nettet, men hidtil uden held.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. marts 2005 - 20:45 #1
Der hvor du vælger str. på bogstaverne - SKRIV tallet i stedet - du kan lave den str. der passer dig.
Avatar billede perhol Seniormester
24. marts 2005 - 20:53 #2
I det mindste til ca. 420 pkt.
Prøv i stedet Word, der kan du lave tegnene ca. 800 pkt.
Avatar billede perhol Seniormester
24. marts 2005 - 20:56 #3
I Excel max 409 pkt. læste jeg lige.
Så kan du i indstillinger i Vis Udskrift stille den til at 'forstørre' f.eks. til 175%, men for stor forstørrelse vil bare gøre at ikke hele bogstavet kan vises på en side. Dette skyldes sikkert skrifttypens breddetabel.
Prøv som sagt i Word, der får du et bedre resultat.
Avatar billede perhol Seniormester
24. marts 2005 - 21:42 #4
Skulle naturligvis lige prøve hvordan det kunne løses.
Prøvede så lige at lave det i MC Publisher med 1 bogstav på hver side. Her kan man lave noget der hedder Wordart. Det bliver jo så lige 14 sider, og bogstaver er jo som bekendt ikke lige høje. Jeg fik lavet det så nogenlunde i de rigtige størrelsesforhold da jeg kom i tanker om at du måske ikke lige har publisher nielsb.
Så lavede jeg det om til PDF-format der kan læses og udskrives i Adobe Acrobat.
Jeg vil gerne sende den til dig hvis du vil have det.
Avatar billede nielsb Nybegynder
25. marts 2005 - 10:00 #5
Hej perhol
Jeg har ikke publisher, så du må meget gerne sende din fil til bodholdt@post5.tele.dk.
hilsen
nielsb
Avatar billede perhol Seniormester
26. marts 2005 - 01:30 #6
Sender, men tror vist nok at jeg lavede en lille 'bøf'.
Du skrev jo at det var jeres hjemmeside du ville reklamere for, men det overså jeg i farten.
Så gider du ikke lige skrive den hjemmesideadresse.
Avatar billede nielsb Nybegynder
26. marts 2005 - 20:28 #7
Hej perhol
Hjemmesiden hedder www.blovstrodbanen.dk
Hvis du gider, vil jeg selvfølgelig også gerne have skabeloner til "w", "d" og "k".
Men du får under alle omstændigheder de udsatte 100 points.
(Hvad skal jeg gøre for at du får dem???)
Da vi nu alligevel er langt væk fra Excel, vil jeg opfordre dig og andre til at besøge vores hjemmeside, og hvis I kommer forbi Blovstrød, så også til at tage en tur med banen. Vores køreplan står på hjemmesiden.
Mvh
NielsB
Avatar billede perhol Seniormester
27. marts 2005 - 06:34 #8
Sender dig en ny med de manglende bogstaver.
Må nok vente til engang i eftermiddag.
Marker mit navn forneden til venstre og klik på accepteret.