Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2005 - 21:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af min AMD Athlon XP 2000MHz Processor

Der står at min AMD Athlon XP kører med 2400+ MHz, men ved test af mange programmer, så kører den kun med 2000MHz. Er ret ligeglad, og er ret ny i overclocking af CPU'er osv, og ville lige spørge om det er muligt at overclocke min processor? Ville være bedst hvis man kunne gøre det nemt og enkelt ligesom jeg overclockede frekvensen på mit Geforce 4 grafikkort, ved hjælp af coolregs (eller hvad det hedder).

Mit system:
Windows XP Pro (SP2 + alle opdateringer)
ACPI Uniprocessor PC
AMD Athlon(TM) XP 2400+ (MXX, 3DNOW!, SSE, SSE2)
480 MB RAM
NVIDIA Geforce 4 MX Integrated GPU (32 MB)
NVIDIA nForce 2
40 GB HDD (24 GB tilbage)

Nogen som har erfaring m.h.t. overclocking af Athlon XP processorer?
Vil gerne komme op på måske en 2400- 2600MHz, som max.

På forhånd tak ..
Avatar billede boxer Nybegynder
22. marts 2005 - 22:06 #1
AMD Athlon(TM) XP 2400+ - dette betyder IKKE at du har en cpuhastighed på 24oo MHz
Jeg kan ikke helt huske hvordan man regner om men vil mene at du har omkring 1600 MHz

Du burde kunne se det under tilbehør - systemværktøjer - Systemoplysninger
Avatar billede boxer Nybegynder
22. marts 2005 - 22:09 #2
Og så meget kan du ikke overclocke. Jeg har selv undersøgt en del vedr. overclocking og selv om det kan lade sig gøre at overclocke en smule, skal du bare vide at hvis du bare laver en lille fejl eller overclocker for meget, risikerer du at brænde noget af.
Hvis du er træt af at din PC kører for langsomt, vil jeg anbefale at du enten køber en helt ny der kan det du vil have den til, eller opgraderer den hos en forhandler.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 04:38 #3
Du har RET, at din cpu kører med en reel clockfrekvens på 2000MHz.
AMD kalder det 2400+ fordi efter deres mening og målemetoder yder den det samme som en P4 2.4GHz i forskellige programmer.

Frekvens fremkommer som cpu-bus 133MHz gange multiplier på 15, 133x15=2000. Din FrontSideBus, FSB, er 266MHz - det dobbelte af cpu-bus. Multiplier er fast indbygget i cpu'en og kan ikke umiddelbart ændres.

Det "nemeste" er derfor at hæve bundkortets clockfrekvens, cpu-bussen, til mere end de 133.
Men herved øges tillige RAM-, PCI- og AGP bussen i samme forhold, hvilket som oftes kan give problemer ved for meget overclocking. Med mindre du i BIOS kan indstille især PCI og AGP uafhængig af system bussen. PCI skal køre 33MHz og APG = PCI x 2, 66MHz.

I øjeblikket kører du med en PCI divider på 1/4, idet 133 /4 = 33.
Hvis bussen hæves til 166MHz skal PCI være 1/5, 166 /5 = 33.
Formentlig skal du tillige have hurtigere RAM.

Men det er teoretisk, for så meget tror jeg slet ikke den kan clockes. Det ville betyde at den kører 166 x 15 = 2500. Husk på at en AMD Barton 3200+ "kun" kører 2200 - ganske vist på en systembus på 200MHz som 200 x 11 = 2200. Svarende til FSB 400MHz.

Du kan måske hæve bussen med maks. 8-10% til ca. 143-146 uden at systemet bliver ustabilt.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 10:07 #4
Mange, mange tak for hjælpen. Men vil ikke overclocke af den grund at den kører langsomt, men bare at prøve at føle forskellen. Jeg synes min computer er en 'speedy gonzales' for mig af den grund at jeg ikke bruger den til tunge programmer eller spil men små ting.

OK, jeg prøver mig frem ..

Endnu engang tak!
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 10:14 #5
Nå, ja et tillægs spørgsmål: HVIS man overclocker til det niveau i rådede mig til, kan man så føle stor forskel, medium forskel eller lille forskel? Er det sådan at computeren føles hurtigere, og man kan åbne programmer hurtigere osv?

Må indrømme at komponenter inde bag kabinettet ikke helt er min stærke side.. Er dog meget interesseret og læser meget om det.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 11:03 #6
Min påstand er, at du ikke mærker væsentligt ved at overcloke bussen 8-10%. Tror de fleste gør det for sjov skyld - "bare" fordi det kan lade sig gøre - og så kan man jo fortælle vennerne, at man har gjort det, ikk?    :)  Der er en simpel dansk guide her
http://www.hardware-test.dk/oc/litteratur.asp?type=guide&id=1148
-----------------------------------

Med freeware programmet Everest Home Edition kan du få oplysning om, hvilket hardware er i din pc, samt installerede programmer m.m. Hent det her
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 13:21 #7
Mange tak, og jeg har Everest..
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
04. april 2005 - 11:22 #8
halifax..

HVAD SNAKKER DU OM !??

AMD's Performance-rating har INTET at køre med P4...

2400+ er ydelsen hvis cpu'en havde været en AMD Thunderbird på 2400mhz..

Athlon 1700+ ( der kører 1466mhz ) = AMD Thunderbird 1700mhz..

Barton 2500+ ( der kører 1833mhz ) = AMD Thunderbird 2500mhz..

Næste gang du fyrer viden af så sørg for den er korrekt ;)
Avatar billede dayoff Nybegynder
07. april 2005 - 20:49 #9
tonnilerche, det er dig der fyre forkert viden af halifax har ganske vist ret, det er amd som siger at deres processore yder ligesom en P4 cpu, f.eks. AMD Athlon64 3000+ Mhz, den skulle kunne yde lige så meget som en Pentium 4 selvom dens clockfrevens ligger på 2,4 mener jeg det er.