Avatar billede metalspaden Nybegynder
22. marts 2005 - 16:54 Der er 6 kommentarer

Flere ram - Kompatible eller ej?

Jeg har tænkt mig at bestille flere ram. Mit bundkort understtter kun op til pc2700, og jeg har allerede en samsung pc2700 ramblok siddende deri.

Hvis jeg så køber en pc3200 blok af andet mærke, ville jeg aå godt kunne få dem til at køre sammen, så min fysiske hukommelse er 1024mb og ikke 512mb? Hvis ja, hvordan?
Avatar billede nopsen Ekspert
22. marts 2005 - 17:02 #1
det er ikke sikkert, du kan i nogen tilfælde være heldig at det kører uden problemer, men hastigheden vil dog blive droslet ned til pc 2700.
nogen gange kan det lade sig gøre uden problemer, andre gange vil man få diverse fejl med blå skærm og genstarter osv, når man blander mærker og typer.
der er kun 1 måde at finde ud af det på og det er ved at prøve.
det er dog min erfaring at sammenblanding af pc2700 og 3200 ram i de fleste tilfælde har givet problemer.
Avatar billede metalspaden Nybegynder
22. marts 2005 - 17:04 #2
Jeg prøvede med en vens ram, og der kunne jeg sagtens finde ramblokken, men den ville ikke finde den som et memory slot.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. marts 2005 - 17:11 #3
hvad mener du helt præcist med at den finde rammen, men ikke som memory slot?
du skal også afprøve det i længere tid, sidst jeg stod med sådan en pc hvor der lige var blevet sat en ekstra 3200 sammen med en 2700 blok, begyndte problemerne først dagen efter, så hvis du vil være sikker på at det er stabilt, skal du give det lidt tid.
Avatar billede metalspaden Nybegynder
22. marts 2005 - 17:20 #4
hmm okay.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. marts 2005 - 17:23 #5
en god ting at gøre, er at køre en memtest på rammen, dette program er et af de bedste til det:
http://www.majorgeeks.com/download350.html
det genererer en bootdiskette, som du booter op på.. lad testen køre til der står mindst 1 ud for pass.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. april 2005 - 17:16 #6
hvad fandt du ud af?