Avatar billede m0loon Nybegynder
22. marts 2005 - 00:45 Der er 7 kommentarer

optimering apache server samt optimal httpd.conf indstillinger

Hej

Jeg har en Apache server, med ca. 150K hits/ dagen, den vokser dogg en del løbende. hvordan optimere jeg min httpd.conf til at håndtere så mange hits, jeg har 1 gb ram i serveren. er det nok ?

jeg har tidligere læst på eksperten at føglende settings for 150 K og jeg har rettet dem til nedestående settings, og de hjalp rigtig meget, men det kan vel altid blive bedre.

MinSpareServers 4
MaxSpareServers 30
StartServers 8
MaxRequestsPerChild 50

kan jeg anvende de samme når jeg rammer 300K ?  eller skal jeg så ændre dem yderligere ?

Mvh Allan
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2005 - 08:52 #1
Det er meget svært at give generelle råd.

Det bedste ville være om du satte en test server op med samme web site(s) og så
lavede en simulator som sendte requests svarende til forskellige loads, så kunne
må måle effekten af diverse ændringer.
Avatar billede rednex Nybegynder
23. marts 2005 - 08:53 #2
Jeg vil give arne_v ret i at det er svært at give et ordentligt svar - man må prøve sig frem.

I stedet for at kigge på hvor mange requests du har pr. dag, skal du nok nærmere kigge på hvor mange samtidige connections du har. Når du har en fornemmelse af det, skulle du kunne lave et kvalificeret gæt.

Hvad angår RAM ved jeg at hver childproces ikke frigiver RAM igen før den bliver afsluttet (enten ved at MaxRequestsPerChild bliver overskredet, eller der er for mange processer i overskud). Det betyder at hvis du f.eks. kører et PHP script som bruger 20MB vil processen vokse til 20MB, også selvom det næste script måske kun bruger 5MB.
Avatar billede m0loon Nybegynder
23. marts 2005 - 13:05 #3
Det er flade html sider. ingen php ingen mysql mail etc. kun html sider.
Avatar billede rednex Nybegynder
23. marts 2005 - 13:07 #4
Så vil jeg mene at 1 GB er rigeligt. Men som sagt, prøv at finde ud af hvor mange samtidige connections du har - det er en stor hjælp.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2005 - 13:12 #5
Ingen dynamiske sider og ingen database, så bør 1 GB RAM være rigeligt.

Så det er bare at finde den helt optimale config af antal processer.
Avatar billede m0loon Nybegynder
23. marts 2005 - 13:15 #6
jeg har stat på min server og kan se hvor mange unikke hits jeg har om dagen, men hvordan ser jeg hvor mange samtidige connections jeg har til min server ?

Mvh Allan
Avatar billede rednex Nybegynder
23. marts 2005 - 13:22 #7
Det eneste jeg lige umiddelbart kan komme i tanke om, er at bruge mod_status - http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_status.html - evt. i forbindelse med et cronjob som samler information til ananlyse.