Avatar billede coolzone Nybegynder
17. marts 2005 - 19:27 Der er 3 kommentarer

TAR giver ikke mening

Med respekt for den person, der har oversat tar til dansk, så er det ikke altid at resultatet giver mening.

Jeg ville bruge tar til at lave en backup af min harddisk.

Jeg har brugt følgende kommando:

tar -czvf --ignore-failed-read /mnt/sdb1/backup/fc3-backup.tgz / --exclude */mnt/*

Alt kører perfekt indtil den når hertil:
/var/gdm/
/var/gdm/.gdmfifo
/var/gdm/:0.Xservers
/var/gdm/.fonts.cache-1
/var/gdm/:0.Xauth
/var/preserve/
tar: Udsat fejl-afslutning som resultat af tidligere fejl

Og så stopper den uden yderligere informationer. Som resultat af tidligere fejl!? Hvilken fejl er det?

Anyway, er der nogen der kan give et svar på, hvorfor den stopper?
Avatar billede lap Nybegynder
17. marts 2005 - 19:43 #1
Det skyldes formentlig, at du ikke excluder /proc. Desuden er det en fejl, som jeg har set masser af gange - og der er som regel ingen fejl. Formentlig er det blot en enkelt fil, som måske var låst eller ændret under kopiering.

Restore af en sådan backup har jeg aldrig oplevet problemer med.
Avatar billede skau Nybegynder
17. marts 2005 - 19:44 #2
da du har valgt --ignore-failed-read kan det være at det er sådan nogle der er de tidligere fejl den har ramt - hvis den ikke kan pakke noget ud pga en read fejl er udpakkefejlet jo affødt af en read error - hvad hvis du ikke angiver --ignore-failed-read
Avatar billede coolzone Nybegynder
17. marts 2005 - 19:59 #3
Tak for svarene lap og skau

Det er klart at /proc skal excluderes, havde jeg ikke husket.

Jeg vil lige prøve at køre en GNU/Linux LiveCD og så lave backup derfra fremfor fra det kørende system.

Jeg prøvede tidligere uden --ignore-failed-read, men fik helt samme fejl. Dog forekom fejlen et andet sted.