Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. marts 2001 - 17:18 Der er 19 kommentarer og
6 løsninger

Radeon vs. Geforce2 MX

jeg har nu 2 computere.
en med geforce2 MX og en uden noget endnu.
Merlin har haft et Mandags kup, på et Radeon 32Mb SDRam, til 799,-
Jeg har så købt et kort, men ikke åbnet det endnu.
Jeg er så kommet i tvivl, skal jeg beholde Radeon eller få mig endnu et Geforce2 MX kort
Nu bruger MANGE Geforce kort, jeg har ikke hørt så meget om Radeon brugere.
Men når alt kommer til alt. er de så ikke næsten lige hurtige? ( I spil, UT, Quake 3 osv)
Eller er der stor forskel?

Hvad skal jeg vælge..
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
27. marts 2001 - 17:22 #1
Jeg vil bestemt mene at MX kortet er hurtigere, dog uden at kunne bevise det...
Men hvis MX kortet har DDR-ram og Radeon \"kun\" har SD-ram så er dher en rimelig stor forskel :-)
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. marts 2001 - 17:24 #2
Radeon - med updaterede drivere er det et kanon kort (Jeg har selv Radeon 64ddr vivo) og er overordentlig tilfreds. - radeon understøtter en mængde ting som geforce ikke gør bla. Environmental Mapped Bump Mapping (kom først med G400), som ser imponerende ud - og når du nu har købt den, så hvorfor skifte
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. marts 2001 - 17:24 #3
jdaugaard => det er Prolink Geforce2 MX med 32Mb SDRam
Vil meget gerne have nogle \"beviser\" ( grafer, billeder eller sådan noget)
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 17:25 #4
Iflg. det ret så anderkendte websted (mad Oninon), som står bag 3Dmark, så rangerer Radeon højere end Geforce 2MX, så hvis det er derimellem slaget står, så er Radeon det bedste valg...
iflg. listen her
http://gamershq.madonion.com/

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 17:26 #5
\"hakkeordenen\" er baseret på benchmarking med 3Dmark 2000/2001 på en 800Mhz PIII
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. marts 2001 - 17:27 #6
radeon er oxo bygget omkring 32 bit grafik, hvor geforce \"kun\" er 16, så hvis det er eyecandy du går efter er det klart radeon der er valget
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 17:29 #7
>>Jdaugaard...faldt foresten selv i den fælde, som du er inde på.
Det Geforce 2 MX med DDR ram der er på markedet er \"sultet\"...det har nemlig kun halvt så mange RAM som SDR kortene...og er derfor reelt en anelse langsommere end SDR kortene
Tror det var på \"HArdinfo\" jeg så en test af det.

...Min tro var jo også \"DDR RAM - det rykker\"...men det forudsætter selvf. samme mængde RAM..
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 17:31 #8
>>elcoyote...mon ikke du tænker på Voodoo 3 kortene - som jo måtte nøjes med 16bit??
Geforce har altid understøttet 32Bit farver
Avatar billede techno_dk Nybegynder
27. marts 2001 - 17:33 #9
Her er en test fra Madonion.com

1. NVIDIA GeForce2 Ultra

2. NVIDIA GeForce2 GTS/Pro

3. ATI RADEON SDR

4. NVIDIA GeForce DDR

5. ATI RADEON DDR

6. NVIDIA GeForce SDR

7. NVIDIA GeForce2 MX

8. ATI RAGE FURY MAXX

Updated: Tue 2001-03-27

This list is based on a PC with Intel® PIII 800MHz CPU. For more TopLists, visit our Hall of Fame!
Avatar billede techno_dk Nybegynder
27. marts 2001 - 17:35 #10
sorry teknik så ikke dit svar, det er jo det samme jeg har skrevet :)
Avatar billede magnus_tagmus Nybegynder
27. marts 2001 - 17:35 #11
VENT!!!
jeg er igang med at skrive en kæmpe smøre fra pc player, hvor de beskriver alt de forskellig kort kan
SÅ VENT MED AT ACCEPTERE SP.!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. marts 2001 - 17:37 #12
magnus tagmus => oki
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. marts 2001 - 17:39 #13
teknik ->> jeg ved godt at geforce kan køre 32 bit, men jeg tænker på at 16 bit var hovedformålet da de blev lavet, mens det er 32 for radeon.
(radeon er bedre en gf2 i 32 mens gf2 er bedre end radeon i 16).
check eventuelt toms hardware guide - han har alvet en sammenligning
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. marts 2001 - 17:44 #14
kommer tilbage iaften *er for dyrt at være på nettet nu, sidder med et 33.6 modem *SS*
Avatar billede magnus_tagmus Nybegynder
27. marts 2001 - 17:48 #15
/neo/
ps. undksyld stave fejl, men det skulle gå hurigt
Radeon 256 64mb retail
radeon kortet kan uden tøven udnævnes til en af tidens absolutte sværvægtere, radeon retail chippen ledsags af 64MB DDR hukommelse, atis theaterchip til hardvare mpeg2 decoding, tv stik, 3 tesktur enheder pr pipeline (forklare senere). for at tage eksemplet frem med pæren (som kommer senere), kan radeon med sine 3 tekstur enheder pr. pipeline rendere alle! tre lag af pæren, vel og mæreke uden at miste så meget som en eneste Texel i Fillrate. spil som halo, tribes 2 o.l. vil drage utrolig stor nytte af dette, idet de bruger 3 lags teksturen som max detail indstilling. Det betyder, at hvis ,am f.eks. kørte Halo med GeForce 2 ultra og satte detaljegraden til max, ville man oplave en halv texel fill ratee, mens radeon korten ville køre findt derudaf med fuld texel fillrate, grundet dets tre tekstur enheder. dette, samt et hav af effekter, deriblandt endelig ordentlig understøttelse af bump-mapping,  idet alle former fopr bump mapping incl EMBM (enviroment mapped bump mapping) er understøttet, gør dette kort utrolig kraftfuldt. radeon kortet kortet er rent faktisk så hurtigt at det næsten (VIGTIGT!) på siden af ultra kortet!, dette kort bruger også brug af HyperZ (forklare senere) og vertex skinning (forklare senere)

Hyperz, gør at den fjerner alle lag i teksturen du ikke kan se, så den ikke bruger kraft på ting der ikke er der, altså hvis du har en kasse i cs, istedet for den rendere alle lag, altså yderside, underside, og det der er imellem, skipper den det mellemste, hvilket overhoved ikke kan ses, dette er også 0 stilling pr hyperz, hvilket betyder at den automatisk fjerner noget der er renderet i kortet, så det ikke mister kraft der! dette gør kortet 50% hurtigere!

Vertex skinning
strækker pixels og indsætter nogen halv transperante, så du får en meget glattere skinning, end de knogler der går ud af personner!

Stats!
geforce gts:
1600m texels sekundet
32 mb rram
25 polygoner
5,3 bandwith (hvor hurtigt det hele rykker sig rundt i kortet)

geeforce ulrtra
2000m texels sekundet DOG KAN BANDWITHEN IKKE KLARE MERE NED 1800 SÅ DU MISTER HER!
64 mb ram
31m poly.
7,2 bandwith

Radeon
1500m texels DOG PÅ GRUND AF HYPERZ GÅR DEN OP! til ca. 1800-2000!
64mb ddr ram
30m poly.
5,9 bandwith

bestem selv  :)

/Neo/
Avatar billede magnus_tagmus Nybegynder
27. marts 2001 - 17:52 #16
bare sig til hvis jeg skal fortælle om:
t&l
EMBM
geeforce kortene på samme måde som radeon
vertex skinning (dx8 efekt)
keyframe interpool (dx8 efekt)
fillrate
3d textures
motion blur (dx8)
bumpmapping
soft reflection (dx8)
bandwith
fsaa (noo voodoo6 6600 kom jo aldrig :( så dette kan fuldkommen ligegyldigt selvom nvidie stod fremme med den store penge pung for at købe denne teknologi, som ville gøre geforce4 muligt!
Avatar billede mlj Nybegynder
27. marts 2001 - 18:03 #17
Lad være med at købe et GF2MX DDR! Det er langsommere end SD-Ram udgaven.

GF2MX DDR kører kun med 64 bit hukommelsesbus og 144MHx DDR på rammen
SD-versionen har 128 bit hukommelsesbus og vistnok 166MHz Ram!
Derfor har SD-udgaven større båndbredde og er hurtigere!
Avatar billede mlj Nybegynder
27. marts 2001 - 18:17 #18
Her er en test af Radeon SDR og GF2MX:

http://www4.tomshardware.com/graphic/00q4/001019/index.html

Ifølge denne test er Radeon hurtigere end GF2MX i 32bit farver, og omvendt i 16 bit...
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. marts 2001 - 18:26 #19
just my point ;)
Avatar billede mlj Nybegynder
27. marts 2001 - 18:34 #20
elcoyote > Ok, så det ikke... ;)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. marts 2001 - 20:18 #21
Nu må jeg lige se om jeg har forstået det rigtigt!
I synes at jeg skal beholde Radeon kortet?
Hvis Ja: link lige til de nyeste drivere til Radeon kortet ( Radeon 32Mb SDRam )
Avatar billede mlj Nybegynder
27. marts 2001 - 20:24 #22
Hvis du spiller i 32 bit farve er Radeon hurtigere end GF2MX, så behold det bare!

http://support.ati.com/products/pc/radeon/radeon_drivers.html
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. marts 2001 - 20:31 #23
Jeg synes I fortjener 10 point hver for svarene.
TAK!
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 22:54 #24
>>techo DK  no prob.
>>mlj check evt. 27/03 2001 17:29:48  ;-)
Avatar billede mlj Nybegynder
27. marts 2001 - 23:11 #25
teknik > Det er ikke dobbeltkonfekt, da jeg skriver om båndbredde og du om Ram-mængde. Selv når begge kort er i 32mb versionerne er SD-udgaven jo stadig hurtigst ;o)