27. marts 2001 - 17:18Der er
19 kommentarer og 6 løsninger
Radeon vs. Geforce2 MX
jeg har nu 2 computere. en med geforce2 MX og en uden noget endnu. Merlin har haft et Mandags kup, på et Radeon 32Mb SDRam, til 799,- Jeg har så købt et kort, men ikke åbnet det endnu. Jeg er så kommet i tvivl, skal jeg beholde Radeon eller få mig endnu et Geforce2 MX kort Nu bruger MANGE Geforce kort, jeg har ikke hørt så meget om Radeon brugere. Men når alt kommer til alt. er de så ikke næsten lige hurtige? ( I spil, UT, Quake 3 osv) Eller er der stor forskel?
Jeg vil bestemt mene at MX kortet er hurtigere, dog uden at kunne bevise det... Men hvis MX kortet har DDR-ram og Radeon \"kun\" har SD-ram så er dher en rimelig stor forskel :-)
Radeon - med updaterede drivere er det et kanon kort (Jeg har selv Radeon 64ddr vivo) og er overordentlig tilfreds. - radeon understøtter en mængde ting som geforce ikke gør bla. Environmental Mapped Bump Mapping (kom først med G400), som ser imponerende ud - og når du nu har købt den, så hvorfor skifte
Iflg. det ret så anderkendte websted (mad Oninon), som står bag 3Dmark, så rangerer Radeon højere end Geforce 2MX, så hvis det er derimellem slaget står, så er Radeon det bedste valg... iflg. listen her http://gamershq.madonion.com/
>>Jdaugaard...faldt foresten selv i den fælde, som du er inde på. Det Geforce 2 MX med DDR ram der er på markedet er \"sultet\"...det har nemlig kun halvt så mange RAM som SDR kortene...og er derfor reelt en anelse langsommere end SDR kortene Tror det var på \"HArdinfo\" jeg så en test af det.
...Min tro var jo også \"DDR RAM - det rykker\"...men det forudsætter selvf. samme mængde RAM..
teknik ->> jeg ved godt at geforce kan køre 32 bit, men jeg tænker på at 16 bit var hovedformålet da de blev lavet, mens det er 32 for radeon. (radeon er bedre en gf2 i 32 mens gf2 er bedre end radeon i 16). check eventuelt toms hardware guide - han har alvet en sammenligning
/neo/ ps. undksyld stave fejl, men det skulle gå hurigt Radeon 256 64mb retail radeon kortet kan uden tøven udnævnes til en af tidens absolutte sværvægtere, radeon retail chippen ledsags af 64MB DDR hukommelse, atis theaterchip til hardvare mpeg2 decoding, tv stik, 3 tesktur enheder pr pipeline (forklare senere). for at tage eksemplet frem med pæren (som kommer senere), kan radeon med sine 3 tekstur enheder pr. pipeline rendere alle! tre lag af pæren, vel og mæreke uden at miste så meget som en eneste Texel i Fillrate. spil som halo, tribes 2 o.l. vil drage utrolig stor nytte af dette, idet de bruger 3 lags teksturen som max detail indstilling. Det betyder, at hvis ,am f.eks. kørte Halo med GeForce 2 ultra og satte detaljegraden til max, ville man oplave en halv texel fill ratee, mens radeon korten ville køre findt derudaf med fuld texel fillrate, grundet dets tre tekstur enheder. dette, samt et hav af effekter, deriblandt endelig ordentlig understøttelse af bump-mapping, idet alle former fopr bump mapping incl EMBM (enviroment mapped bump mapping) er understøttet, gør dette kort utrolig kraftfuldt. radeon kortet kortet er rent faktisk så hurtigt at det næsten (VIGTIGT!) på siden af ultra kortet!, dette kort bruger også brug af HyperZ (forklare senere) og vertex skinning (forklare senere)
Hyperz, gør at den fjerner alle lag i teksturen du ikke kan se, så den ikke bruger kraft på ting der ikke er der, altså hvis du har en kasse i cs, istedet for den rendere alle lag, altså yderside, underside, og det der er imellem, skipper den det mellemste, hvilket overhoved ikke kan ses, dette er også 0 stilling pr hyperz, hvilket betyder at den automatisk fjerner noget der er renderet i kortet, så det ikke mister kraft der! dette gør kortet 50% hurtigere!
Vertex skinning strækker pixels og indsætter nogen halv transperante, så du får en meget glattere skinning, end de knogler der går ud af personner!
Stats! geforce gts: 1600m texels sekundet 32 mb rram 25 polygoner 5,3 bandwith (hvor hurtigt det hele rykker sig rundt i kortet)
geeforce ulrtra 2000m texels sekundet DOG KAN BANDWITHEN IKKE KLARE MERE NED 1800 SÅ DU MISTER HER! 64 mb ram 31m poly. 7,2 bandwith
Radeon 1500m texels DOG PÅ GRUND AF HYPERZ GÅR DEN OP! til ca. 1800-2000! 64mb ddr ram 30m poly. 5,9 bandwith
bare sig til hvis jeg skal fortælle om: t&l EMBM geeforce kortene på samme måde som radeon vertex skinning (dx8 efekt) keyframe interpool (dx8 efekt) fillrate 3d textures motion blur (dx8) bumpmapping soft reflection (dx8) bandwith fsaa (noo voodoo6 6600 kom jo aldrig :( så dette kan fuldkommen ligegyldigt selvom nvidie stod fremme med den store penge pung for at købe denne teknologi, som ville gøre geforce4 muligt!
Lad være med at købe et GF2MX DDR! Det er langsommere end SD-Ram udgaven.
GF2MX DDR kører kun med 64 bit hukommelsesbus og 144MHx DDR på rammen SD-versionen har 128 bit hukommelsesbus og vistnok 166MHz Ram! Derfor har SD-udgaven større båndbredde og er hurtigere!
Nu må jeg lige se om jeg har forstået det rigtigt! I synes at jeg skal beholde Radeon kortet? Hvis Ja: link lige til de nyeste drivere til Radeon kortet ( Radeon 32Mb SDRam )
teknik > Det er ikke dobbeltkonfekt, da jeg skriver om båndbredde og du om Ram-mængde. Selv når begge kort er i 32mb versionerne er SD-udgaven jo stadig hurtigst ;o)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.