Avatar billede thewolf Nybegynder
16. marts 2005 - 19:24 Der er 3 kommentarer

Server uden domæne

Jeg er ved at sætte et netværk op hvor vi har en fil og print server med win XP. Nu skal der fastlægges nogle rettigheder for de forskellige brugere på netværket, hvor jeg gerne vil have at der for enkelte mapper på serveren skal poppe en dialogboks op hvori de kan taste brugernavn og password (som angives som en type bruger på serveren)

Desværre har serveren ikke opsætning med domæne, så for at en maskine får tilladelse til at tilgå en mappe skal enten "alle" eller "gæster" være slået til for mappen (i både NTFS og Share). Når jeg smutter fra en klient ind i en servermappe, som ikke re restriktiv, og åbner en tilfældig fil, så skriver Computer Management på serveren fint at både BRUGERNAVN og COMPUTERNAVN har åbnet denne fil... men hvordan tilføjer jeg specifikt enten dette klient brugernavn eller computernavn på en XP servers share mappe?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. marts 2005 - 21:54 #1
Hvis det er en XP Pro, så skal du oprette de enkelt brugere på "Serveren" selv. Derefter kan du på sharet sætte brugerrettigheder under fanabladet Sikkerhed.

Husk at slå Enkel fildeling fra under mappeinstillinger.

Hvis du bruger en XP Home, er der ikke nogen mulighed for bruger styring.

Det aller bedste og nemmeste er at købe en Windows SBS2003 istedet for at bruge en klient som server. Det kan sagtens komme til at virke ok, men det er en træls en at administrere.
Avatar billede thewolf Nybegynder
16. marts 2005 - 22:22 #2
Det virker stadig ikke. Skal den bruger jeg opretter på "serveren" være af typen "bruger" eller af typen "gæst"? og hvor finder jeg det med "enkel fildeling", synes jeg ikke at jeg kan finde.
Avatar billede venturer Nybegynder
17. marts 2005 - 09:17 #3
Enkel fildeling finder du når du åbner Denne computer. I menuen Funktioner skal der være et punkt der hedder Mappeindstillinger. Vælg fanebladet Vis og fjern fluebenet i "Brug Enkel Fildelign (anbefales)".

Du skal dog stadig gøre som bjuhl skriver. Hvis du vil kunne skelne de enkelte brugere fra hinanden, er du nødt til at oprette en konto på "serveren" for hver bruger der skal tilgå den. Disse konti skal så have samme brugernavn og samme adgangskode som brugerene benytter på deres egne maskiner.

Husk også at XP tillader max 10 samtidige forbindelser fra netværket.