Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 10:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Web-server/desktop - Operativsystem?

Hejsa - Jeg har følgende switch:

http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oU4t9gKltbNlwaaRp7jwlFz2onGQTo48EB9flzKLgKk0Ss+jYbYc=

og jeg vil benytte en Asus-pundit via denne switch som web-server, og som multimediemaskine (forbundet til TV, Forstærker, etc). Jeg vil gerne køre JSP-hotel med MySQL, mailserver, og alt det der.

MIT SPØRGSMÅL er så nu: Hvilket operativsystem skal jeg benytte hertil? Noget Linux-agtigt noget? Windows XP-Pro? Det skal helst ikke koste flere tusinde kr.

-Erik
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 10:18 #1
Skal sige Asus pundit bare er en lille barebone-pc ;o)
Avatar billede kenp Novice
14. marts 2005 - 16:56 #2
SE det kommer jo helt an på hvad du vil og om du kan linux allerede, for du kan jo køre xp-pro også ligge apache og mysql på den.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 19:17 #3
Hvad kan dit multimedie halløjsa køre på ?

Hvis det kun kan køre på Windows så er der jo ikke meget valg.

Hvis det kan køre på alt så vil jeg foreslå enten FreeBSD eller
en server Linux distibution (nogen pegede fornylig i en anden tråd
http://www.centos.org/, som jeg ikke kender, men soms er interessant ud)
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 19:51 #4
Mit multimedie-halløj er bare Winamp, en InternetBrowser og en film-afspiller. Hvis det kan lade sig gøre brugte jeg gerne win XP-prof. men jeg ved ikke om linux er bedre???
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:13 #5
Browser kan du naturligvis sagtens få til Linux. Winamp lyder meget windows
specifikt. Film afspiller må du kunne få til Linux selvom jeg ikke ved
noget om det.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:21 #6
Hvis du ser hvad de store firmaer bruger til SPEC jAppServer tests så er det:

IBM    : Windows 2000 eller SUSE Linux
BEA    : Windows 2003
HP    : HP-UX eller Redhat Linux
Oracle : Redhat Linux eller Solaris
SUN    : Solaris eller Redhat Linux
Unisys : Windows 2003

kort sagt - lidt blandet - så både Windows og Linux må kunne bruges
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 20:29 #7
ok - jeg har også downloadet redhat linux 9, men synes det er svært at bruge og der er lige som 3 forskellige installationer eller grænseflader med hver deres programmer. Jeg er mere vant til windows, men Er Windows 2003 (jeg går ud fra der menes server edition) ikke ret dyrt???
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 20:47 #8
Hvis jeg skulle downloade redhat hvorfra skulle jeg så gøre det? :o)

-Erik
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:51 #9
RH9 kan hentes fra Redhat selv eller f.eks. Sunsite.dk, men RH9 er nok ved at være
lidt gammel.

RHEL koster penge. Ikke meget - men lidt.

Centos som jeg linkede til ovenfor er en gratis RHEL lookalike.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:54 #10
Windows 2003 koster mellem 4700 og 38700 afhængig af version.

Du behøver kun en dyr server version hvis du kører IIS.

Apache HTTPD + Tomcat tæller ikke Microsoft licenser !
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 21:04 #11
arne v>> Der er bare SÅ mange Linux-versioner og alle har hver deres divergerende svar på hvilken er bedst for newbees... Jeg kan slet ikke "vælge" noget.

XP-pro er ellers også en mulighed, men det koster jo...

Jeg føler mig heller ikke sikker på at diverse Linux-OS'er kan med min Asus Pundit barebone pc.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 21:09 #12
Nu mener jeg at du spurgte efter bedste ikke nemmeste styresystem.

Nemme Linux må være Redhat Fedora Core 3 eller Mandrake.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 21:11 #13
Er der noget speciel hardware i den barebone PC ?

CPU, IDE harddiske etc. er jo helt standard i alle PC'ere.

Hvis der er noget som driller er det spøjse grafikkort, lydkort, netkort etc..
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 21:13 #14
Ja - de sidder alle sammen på mo'boardet... så... Men jeg kan da prøve Fedora - har du et link til en download (jeg har 10Mbit-net) :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 21:20 #15
Avatar billede eerikk Nybegynder
14. marts 2005 - 21:47 #16
Jeg vil prøve fedora og hvis det ikke funker kan jeg jo skaffe XP
Avatar billede tomb3 Nybegynder
31. marts 2005 - 16:00 #17
Hvis du aldrig har rodet med Linux før, tror jeg det vil blive sin sag at få mailserver op at køre. Apache med ét domæne er nemt nok =)

Selvfølgelig er der Winamp(clone) og videoafspillere til Linux, såvel som til Windows.

Men prøv Linux, er sjovt at rode med, og du kan jo altid smide XP Pro/2003 ind på den bagefter ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2005 - 16:17 #18
hvis man kan køre servlet engine og lave java web applikationer så tror jeg også
at man få en mailserver til at køre
Avatar billede eerikk Nybegynder
31. marts 2005 - 21:11 #19
Tak for din kommentar Arne :o) Min selvtillid har når nu nye højder. Skal du ikke også have point?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2005 - 21:13 #20
jo tak