Avatar billede aggemamme Nybegynder
12. marts 2005 - 18:04 Der er 6 kommentarer

Netfinity-server fryser ved diskaktivitet

Hej

Jeg har opsat 2 Netfinity-servere (5500 M20) på samme måde:

4x9GB SCSI-diske i RAID 1+0
2x4,5GB SCSI-diske i RAID 1

Når man installerer FreeBSD på maskinerne, fryser de efter at have kopieret vel en ca 30 MB fra CD'en til disken. En lysdiode markeret "PCI1" lyser op.

Da samme fejl opstår på begge servere (som er 100% ens), leder det automatisk mine tanker hen på softwareproblem eller forkert konfiguration af SCSI-controlleren.

Jeg har opgraderet SCSI BIOS'en og firmwaren til den nyeste med IBM ServeRaid boot-cd'en. Har også prøvet at sætte controlleren til at bruge forskellige SCSI-overførselshastigheder.

Er der nogen som har gode idéer? :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. marts 2005 - 18:05 #1
Sansynligvis et driverproblem..

Har du mulighed for at prøve et andet OS - ex. Windows eller Linux?
Avatar billede aggemamme Nybegynder
12. marts 2005 - 18:08 #2
Det skal siges, at SCSI controlleren sidder systemboardet, og at IBMs vejledning siger at flg. er problemet når PCI1-ledden lyser:
---
Error occured on Primary PCI channel or system board (PCI slot 5 or 6).

If error log indicates a problem with integrated ServeRAID II controller or Ethernet controller, have system serviced.
If error log cannot isolate failing adapter, turn off the server and remove the primary PCI channel adapters (one at a time - restarting the server after each removal) to determmine failing adapter. If problem persists, have system serviced.
---

Jeg har prøvet at fjerne alle PCI kort fra serveren, uden held.
Avatar billede aggemamme Nybegynder
12. marts 2005 - 18:10 #3
Tak for svar. At prøve med Linux vil jeg forsøge i aften. Det er sandsynligvis et driver/softwareproblem, da det virker usandsynligt at begge servere skulle fejle præcis det samme :)
Avatar billede aggemamme Nybegynder
12. marts 2005 - 18:14 #4
(Men hvis nogen har erfaring med FreeBSD + ServeRAID II, så hører jeg gerne!)
Avatar billede aggemamme Nybegynder
12. marts 2005 - 18:28 #5
Prøvede for sjov at installere på FreeBSD 4.11. Der kom lidt ganske sjovt ouput ved skrivningen til disk.

syncing disks ... ips0: WARNING: command timeout. Adapter is in toaster mode, resetting to known sate
devstat_end_transcation: HELP!! busy_count for ipsd1 is < 0 (-1)!
ips0: reinitializing adapter, this could take several minutes.
ips0: syncing config
ips0: ERROR: unable to get a command! can't sync cache!
ips0: adapter clear failed
ips0: AIEE! adapter reset failed, giving up and going home! Have a nice day.
Avatar billede aggemamme Nybegynder
27. april 2006 - 07:05 #6
Jeg tror det endte med at det virkede i Debian, og så var det "løsningen".

jpvj, vil du have point?