Avatar billede lasseq Nybegynder
11. marts 2005 - 19:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Scripts eller lign. til automatisk opsætning

Hej,

Jeg har sat vores gamle pc'er op til server derhjemme.
Den skal fungere som familiens musikcomputer, derfor er den gjort til domain controller, for at brugerne skal logge sig på denne.

Nu er situationen så, at jeg gerne vil at et netværksdrev automatisk sættes ind under "Denne computer", når klienten er logget på. Dette drev skal nemlig indeholde en genvej til serverens musikfiler så alle i hjemmet kan få glæde af disse.
Skal man lave et loginscript el. lign. på serveren?

Jeg er klar over, at man godt kan tilføje et netværksdrev lokalt på klientens pc - men da vi trods alt er 5 brugere og 5-6 maskiner vil det være lidt tungt.

ALTSÅ: Hvordan laves dette bedst muligt? Evt. også med en løsning der automatisk sætter Windows Media Player til at bruge netværksserverens musikdrev som bibliotek?

På forhånd tak.
Avatar billede screem_brille Novice
11. marts 2005 - 19:59 #1
Du kan gøre det med et script, men er det kun et drev der skal mappes er det nemmere at gøre det under egenskaber på brugeren (der er et faneblad som hedder noget med connect netværksdrev XX to et eller andet bibliotek)
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2005 - 21:42 #2
- jeg forstår at du gerne vil lave nogle indstillinger på serveren som så påføres klienterne.
Gå derfor i Ad users & computers - tag egenskaber på dit domain og vælg default group policy. Herunder finder du: Login - script og tilføjer et script heri.(vist nok under user conf.)
eks. lad os sige at du har shared din musikmappe MUSIK på serveren og brugerne har rettigheder til den - altså adgang.
I scriptet skriver du bare:

Net use M: \\servernavn\MUSIK

så bliver det mappet ved login- en anden mulighed er at tilføje scriptet til selve brugerprofilen , men så skal du igen rundt i alle dine brugerprofiler...

se også de andre muligheder i group policy der gør det muligt at styre klienterne fra serveren.

Det med WMP ved jeg ikke om det kan styres via et script - hvertfald noget langhåret, ellers gør det fra klienterne.
Avatar billede lasseq Nybegynder
13. marts 2005 - 11:35 #3
dannyboyd -> jeg har forsøgt at indtaste flg. under "logon" under "Group Policy":
N"et use M: \\thehive\delt\warez\mp3" (uden gåseøjne)
Men med uden resultat. Gør jeg noget forkert her?

Dog virker screem_brille's forslag, men det er lidt mere besværligt... Nogen forslag?
Avatar billede serverservice Praktikant
13. marts 2005 - 21:27 #4
ja du skal følge den anvisning jeg skriver så du mapper selve den sharede mappe
Avatar billede screem_brille Novice
13. marts 2005 - 21:32 #5
dannyboys, er det kun et drev der skal mappes er det da nemmere at gøre det på den måde jeg skriver ? (det er jo lavet til det samme)
Avatar billede serverservice Praktikant
13. marts 2005 - 23:09 #6
ja men med mit forslag bruger han group policy til at ramme alle brugere med det script - for nemheds skyld og fordi jeg troede han ville prøve at se hvad mulighederne var der. Der kan jo laves yderligere tilføjelser til scriptet alt efter hva man ønsker. Og så er der andre ting i group pol. som er værd at se på, Men op til Lasseq hvad han vil ....
Avatar billede ptracy Nybegynder
15. marts 2005 - 09:31 #7
Hvis det ikke virker kan det skyldes at de brugere der er ikke logger på domainet, men på de lokale maskiner?
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 09:44 #8
I ved godt i kan markere alle brugerne på en gang og så blot instaste stien til det drev som skal mappes en gang ? (hvordan kan det være besværligt ?)
Avatar billede lasseq Nybegynder
19. marts 2005 - 19:25 #9
Hej... Jeg får stadigvæk ingen netværksdrev frem selvom jeg har oprettet et share der hedder "MP3" og skriver flg.: Net use M: \\thehive\MP3        ...
Hvad kan gå galt? Og ja - jeg er sikker på at de logger på domænet :)
Avatar billede serverservice Praktikant
19. marts 2005 - 20:01 #10
thehive er navnet på serveren ? og brugerne har rettigheder til mp3 shared? , er det et script du kører via group policy ?
Avatar billede lasseq Nybegynder
19. marts 2005 - 20:06 #11
Ja thehive er navnet på serveren.
Jeg kan i hvert fald sagtens få adgang til sharet, hvis jeg skriver \\thehive\mp3 under "kør"...

Definér lige "Via Group Policy". Umiddelbart vil jeg sige "Ja"...
Avatar billede lasseq Nybegynder
19. marts 2005 - 20:07 #12
Mit problem er desuden at jeg ikke får nogen fejlmeddelelser eller noget - det virker som om et eller andet ikke er "aktiveret" eller sådan noget...
Avatar billede lasseq Nybegynder
18. maj 2005 - 16:15 #13
Svar...