Avatar billede mitrine Nybegynder
11. marts 2005 - 14:47 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

En gåde

Jeg er blevet stillet følgene spørgsmål som jeg er ved at få grå hår af, kan i måske hjælpe??

"Hvor mange mennesker skal der være samlet i et rum,for at der er mere end 50% sandsynlighed for 2 personer har fødselsdag samme dag"
Avatar billede screem_brille Novice
11. marts 2005 - 14:55 #1
366? så er man jo sikker på at der minimum er 2 som har fødselsdag samme dag. (svaret kan muligvis også være 183, men er ikke helt sikker)
Avatar billede roenving Novice
11. marts 2005 - 14:58 #2
Svaret er 24 ...

For, for at 2 _ikke_ har fødselsdag samme dag er det nødvendigt, at den seneste man kigger på ikke har på en af de optagne dage, altså bliver udregningen:

(365/366)*(364/366)* ... *(343/366), hvilket giver lige under 50% !-)
Avatar billede phuc69 Juniormester
11. marts 2005 - 14:58 #3
mon ikke det er 183 da det er 50% sandsynlighed. Ved 366 er det jo 100%
Avatar billede snowball Novice
11. marts 2005 - 15:00 #4
http://www.246.dk/ln.html (Fødselsdagsproblemet) siger mindst 22 ud fra næsten den samme formel som roenving nævner ;)
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2005 - 15:01 #5
Synes ikke de tal holder:) har været i mange forskellige klasser hvor det sjældent at 2 personer har fødselsdag på samme dag. klasser med elever op til 28-30

jeg tror derfor at det ca dobbelte må være mere realistisk.
Avatar billede roenving Novice
11. marts 2005 - 15:15 #6
-- og en fuld udregning:

Ant. personer Chance for samme fødselsdag
0 1

-- med følgende algoritme (som ikke tager højde for, at der er en af de 366, som har mindre sandsynlighed !-)

<script type="text/javascript">
var t=1,i=0,txt="Ant. personer  Chance for samme fødselsdag<br>";
window.onload=function(){
  while(t>0.48){
    t*=(366-i)/366;
    txt += i + "          " + t + "<br>";
    i++;
  }
  document.getElementById('minDiv').innerHTML = txt;
}
</script>
Avatar billede mitrine Nybegynder
11. marts 2005 - 15:29 #7
1000 Tak:-), men ingen af jer har skrivet som svar så jeg kan ingen point give både snowball og roenwing har svaret rigtig(tror jeg *GG*) Så den der først kommer med svar får point:-) Go weekend
Avatar billede snowball Novice
11. marts 2005 - 16:13 #8
roenving: Hvorfor bruger du egentlig 366 og ikke 365? Der er jo kun 365 dage på et normalt år.

mitrine: Vi laver da bare begge et svar så vi deler pointene ;)
Avatar billede roenving Novice
11. marts 2005 - 23:36 #9
Deleren er jeg med på '-)

-- men som jeg netop skrev, så er sandsynligheden for den ene af de 366 forskellige fødseldatoer anderledes, og det er der ikke taget højde for ...

-- det betyder nok ikke det store, men burde forringe den samlede chance for fødselsdags-sammenhæng en anelse ...
Avatar billede pappablue Nybegynder
12. marts 2005 - 11:45 #10
Svaret er 2 personer

Enten har de fødselsdag samme dag, eller også har de ikke

altså: enten eller = 50%
Avatar billede roenving Novice
14. marts 2005 - 22:33 #11
Tak for point ;~}

-- jeg rgnede forøvrigt på den mindre chance, og forskellen kunne først se på 3. ciffer efter kommaet !-)
Avatar billede martin_moth Mester
20. juni 2005 - 11:16 #12
kalp: "jeg tror derfor at det ca dobbelte må være mere realistisk."

Det er matematik. Der er ET rigtigt svar, og de har ikke noget med fornemmelser i maven at gøre ;o)