Avatar billede iko Nybegynder
10. marts 2005 - 15:43 Der er 9 kommentarer

Trykfølsomt kemisk stof?

Hej Eksperter.

Jeg er i fuld gang med producering af askorbinsyre, og jeg skal danne et vakuum, det hele lykkeds med jeg ved ikke hvad trykket er.

Er der nogen af jer som kender et stof som er trykfølsomt? Farveskift eller volume ændringen eller noget hele tredie?

Hilsen Morten
Avatar billede lemon Nybegynder
10. marts 2005 - 15:47 #1
Jeg mener en vandsøjle bliver presset 10 meter op pr. 1 atmosfærestryk.
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
11. marts 2005 - 07:08 #2
Er det for at tørre stoffet eller for at inddampe opløsningsmiddel???  Og hvordan har du lavet ascorbinsyre ???

Hvis det er for at tørre stoffet behøves der ingen "tryk-indikator".

Der er nogle stoffer som er trykfølsomme, men de har det some regel med at knalde af. Jeg er ikke bekendt med nogle som skulle ændre farve.
Avatar billede iko Nybegynder
11. marts 2005 - 07:57 #3
Dette har ikke noget med fremstillingen af gøre. Men det er til at desstillere et opløsningsmiddle. Men der findes ikke umidlbart noget tryk-følsomt stof?
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
11. marts 2005 - 09:14 #4
Jo som nævnt er det eksplosive stoffer som kan være trykfølsomme. Her kan bl.a nævnes kviksølvfulminat, blyazid, sølvazid, kobberacetylid. Men der findes mange flere.

Du siger du har fremstillet ascorbinsyre, men ud fra hvad ???
Avatar billede iko Nybegynder
11. marts 2005 - 10:54 #5
Jeg vil gerne sende dig min forsøgsbeskrivelse. Jeg har lavet syntesen ud fra ketugolonsyre, som jeg har fået tilsendt fra BASF. Jeg er i gang med et projekt på min skole (HTX).

Skriv din mail så sender jeg den hvis det er.
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
11. marts 2005 - 12:35 #6
Nej du behøver ikke at sende din forsøgsbeskrivelse, for jeg kender udmærket denne syntese. Det er en intramolekylær lacton dannelse. Hvordan vil du analysere om du får C-vitamin ??  Har du mulighed for NMR eller andre teknikker ???
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
11. marts 2005 - 12:39 #7
Jeg er selv kemiker og arbejder med organisk syntese til daglig.

Ved du hvorfor c-vitamin er en syre ????, for den indeholder ikke nogle carboxylsyre grupper. Jeg ved ikke om din lærer ved det, men hvis du ikke ved det skal jeg nok fortælle dig det senere, for det er nemlig ikke helt trivielt.
Avatar billede lemon Nybegynder
11. marts 2005 - 14:22 #8
Nu er jeg ikke kemiker, men da jeg skulle måle på min hjemmebyggede luftpumpe lavede jeg en tryk-indikator af en snorkel, en korkprop og en ½-liters cola flaske og 1½ meter gaffa tape.
- Indrømmet, det er en Storm P. / McGyver konstruktion, men den var ret præcis.
Avatar billede iko Nybegynder
11. marts 2005 - 15:55 #9
Jeg ved ikke hvorfor det er en syre men vil da meget gerne vide det?

Hvordan lavde du den lemon ?

Morten.