Avatar billede justjack Nybegynder
09. marts 2005 - 08:53 Der er 6 kommentarer

hva er en AS/400 server egentlig.

jeg isder her oog skal aflevere en it-case i skolen.. og prøver a finde ud at hva en AS/400 server egentli er og hvad der kendetegner den...?
Avatar billede karser Nybegynder
09. marts 2005 - 12:35 #1
Det er en RISC baseret maskine... Som normalt kører IBM OS400 som Operativ system.

Bruges somregel til forretnings kritiske systemer, da AS/400 maskiner/systemer har ry for at være ultra stabile.
Avatar billede kjulius Novice
10. marts 2005 - 03:03 #2
Det er, som karser skriver, en maskine med en RISC processor (IBMs POWER chip, som også sidder i deres Unix-maskiner). POWER processoren, der sidder i AS/400 er en fætter til den PowerPC processor, som bruges af Apple i deres MacIntosh OS/X serie.

Processoren i AS/400 (som i dag slet ikke hedder AS/400, men som en del af IBMs eServer familie hedder eServer iSeries) er en mere "ren" serverprocessor end den PowerPC processor der bruges af Apple, optimeret til at arbejde i servere med flere processorer og med hovedvægten lagt på databasearbejde og andre dataintensive jobs. PowerPC har i modsætning hertil meget mere support for grafiske opgaver.

iSeries findes i mange størrelser, lige fra den mindste, som ikke er meget kraftigere end en alm. moderne kontorPC til den største som mht. ydelse rækker langt op i main-frame klassen.

I de senere år har IBM arbejdet hen imod at konsolidere deres forskellige hardware platforme. Især har man arbejdet på, at genbruge hardware dele mellem deres iSeries og pSeries (Unix) serier. Idag er man så vidt, at der faktisk ikke længere er nogen fysisk forskel mere. Man kan således godt lægge en AIX på en iSeries, ligesom man også kan lægge en OS/400 på en pSeries maskine.

Men OS/400 (i den nyeste inkarnation med navnet i5/OS) har faktisk længe haft mulighed for at kunne køre flere styresystemer på én gang. Vha. en teknologi kaldet LPAR (Logical Partitioning), kan man dele maskinens resourcer mellem bl.a. OS/400, AIX og Linux partitioner. Man kan både dele processortiden og diske og enheder meget dynamisk.

OS/400 har lige siden dens "far", IBM S/38, blev introduceret i 1978, haft en relationel database. I starten havde den ikke noget navn. Det var bare en del af operativsystemet. Senere blev DB2 lanceret og meget populær på andre platforme. Det blev derfor besluttet, at AS/400s database skulle navngives DB2/400. Den var i starten en hel del forskellig fra DB2 på de andre platforme, men er blevet stadig mere lig disse med tiden. I erkendelse af dette blev navnet ændret, så den nu hedder DB2 UDB for iSeries.

I efterhånden mange år har IBM kørt en kampagne for iSeries som integrations-maskinen pga. dens evner som kommunikationsmaskine og mangesidede evner til at køre både egne og fremmede styresystemer, som Unix (AIX) og Linux i LPAR, mange AIX programmer under PASE, Windows på et PC kort, som kan indbygges i maskinen.

iSeries er på mange måder lidt af en tusindkunstner. Og ekstemt pålidelig.

Yderligere oplysninger:

http://www.eksperten.dk/spm/252433
http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseries/
http://www.woevans.com/CPFDesign.pdf
http://www.eservercomputing.com/iseries/
http://www.eserverusergroup.org/
http://publib-b.boulder.ibm.com/cgi-bin/searchsite.cgi?Query=as400%20or%20iseries%20or%20os400%20or%20pase&SearchMax=250&SearchOrder=1&SearchFuzzy=FALSE
Avatar billede henrikkrebs Nybegynder
30. maj 2005 - 15:08 #4
To kommentarer:
M.h.t. navnet på HW, så regnes iSeries af IBM allerede for "earlier models" - nu hedder de i5. I 'folkemunde' er AS/400 dog stadig gangbart.

Og så er det lidt misvisende at fokusere processoren. AS/400 har altid været en 'software-maskine' - d.v.s. med hovedvægt på uafhængighed af underliggende hardware. Jeg har været på den og forgængeren siden den første s/38 kom til Danmark og må fortsat slå op hvornår det nu var vi gik fra den gamle 28 bit cisc til 64 bit risc. Det er en anden måde hvor maskinen osse er stabil på: Bare fordi du skifter fra en processorarkitektur til en komplet anden betyder det da ikke at dine programmer ikke skal køre, vel?

Ja, jeg har min egen AS/400 og nej, jeg kender ikke fx. klokfrekvensen på processoren.
Avatar billede karser Nybegynder
04. oktober 2005 - 17:18 #5
Lukketid???
Avatar billede kjulius Novice
05. oktober 2005 - 02:04 #6
--> henrikkrebs: Har desværre helt overset dine kommentarer, men du har ret. Navnet er nu eServer i5. Endnu har man dog ikke gennemført en ændring af hjemmesiden, man kan altså ikke skrive www.i5.ibm.com. Derimod kan man stadig både skrive www.as400.ibm.com og www.iseries.ibm.com - så nyt er det altså stadig.

Egentlig synes jeg det er lidt pjattet at indrette navnet efter navnet på processoren (power5 -> i5). Det må jo så betyde, at der snart kommer en i6 og styresystemet skal skifte navn endnu en gang til i6/OS.

Din anden kommentar er sådan set også rigtig. Jeg husker selv, hvordan vi måtte omkompilere og tilrette alle programmer fra den gamle IBM S/3 da vi fik vores første S/38. Så var det uendelig meget nemmere, da AS/400 blev introduceret. Det var stort set bare at tage programmer og filer ud på bånd og restore dem igen på den nye maskine. Det samme gentog sig, da AS/400 skiftede processorteknologi fra 48 bit CISC til 64 bit RISC. Her kan man virkelig tale om et hardware-uafhængigt styresystem. Gad nok se Microsoft gøre det mellem en Pentium baseret server og en Itanium baseret server. Jeg tør godt vædde en kasse champagne på, at man ikke bare kan tage en backup af sine data og programmer på Pentium maskinen og så indlæse disse på sin nye Itanium server. IBM begik virkelig en genistreg med sit Silverlake projekt, som resulterede i S/38 maskinen. Den og dens efterfølgere har sat helt nye normer for fleksible serverstyresystemer til forretningskritiske opgaver, som meget få, om nogen, har været i stand til at komme bare i nærheden af.

Jeg ved godt, at mine indlæg har fokuseret alt for meget på processoren. Det gjorde jeg, fordi jeg ville gøre det klart, at i det mindste processoren ikke er så eksotisk endda, men bliver brugt i "PC-lignende" maskiner som f.eks. Apple Mac (godt nok i en lidt anden udgave, men dog i familie).
Ellers var jeg bange for, at vor lille ven straks ville blive opfattet som et "mærkeligt dyr", og afvist. Og det fortjener den i hvert fald ikke.

Siden er Apple jo gået over til "fjenden", Intel/AMD (vistnok mest fordi strømforbruget var/er for stort til brug i bærbare computere, som forventes at blive det store hit fremover).