Avatar billede janfritz Nybegynder
08. marts 2005 - 11:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Angivelse af billedsti i Access

Jeg har lige siddet og læst art. fra stry omkring indsættelse af billeder i access - forfatteren angiver i tabellen at der skal være en sti til billedet - Er der nogen vej udenom dette rent kodemæssigt - f.eks ved at opgive sit sammenkædede billede til en bestemt sti ie. "curdir" & \billeder\ & ???.jpg - Det jeg søger er hvordan jeg angiver "curdir" til at være det sted hvor databasen ligger - om det er på c eller d om underbiblioteket hedder x y eller z - blot at billederne ligger i den dir der hedder billeder. Altså med andre ord findes der en måde at bestemme hvilken dir databasen blev startet op fra?
Avatar billede eculeus Nybegynder
08. marts 2005 - 11:11 #1
Hvis du søger en måde at lave en relativ billedsti, vil jeg lige lytte med. :o)
08. marts 2005 - 12:07 #2
Du kan nøjes med at gemme filnavnet i tabellen og derefter referere til billedet således:

CurrentProject.Path & "\Billeder\" & Me!Billedenavn
Avatar billede mugs Novice
08. marts 2005 - 14:11 #3
Jeg har en lille testdb bygget op nogenlunde som stry's artikel. Den er med en file-dialog hvor du starter stifindere og vælger et billede. Læg din e-mail hvis du vil have den.
Avatar billede janfritz Nybegynder
08. marts 2005 - 16:23 #4
Tak for de hurtige kommentarer - min mail er jfj@sol.dk - og ja tak gerne - Til thomas - Tusind tak - lige hvad jeg ledte efter - fungerer perfekt - Dette er hvad jeg har brugt i current form :
Private Sub Form_Current()
  Me!Billede1.Picture = none 'nulstiller feltet billede1 - sletter hvis der er et billede

  If Me!PICTURE1 <> "0" Then
  Me!Billede1.Picture = none

      Me!Billede1.Picture = CurrentProject.PATH & "\billeder\" & Me!PICTURE1 'sætter billede i billede1 fra feltet picture1

  End If

    If Me!Picture <> "0" Then
    Me!Billede.Picture = CurrentProject.PATH & "\billeder\" & Me!Picture ' sætter billedet i billede fra feltet picture

    Else

      Me!Billede.Picture = CurrentProject.PATH & "\billeder\dupharma.jpg" 'hvis der ikke er noget billede tilknyttet picture

    End If

End Sub
Avatar billede janfritz Nybegynder
08. marts 2005 - 16:31 #5
Tusind tak for svaret - har lige en lille en mere hvis i ligger inde med det - har det problem, at når jeg har oprettet en formular (til udskrift) og feltet er tomt - kan det så lade sig gøre at slette linien i udskriften ?
Altså hvis:
Katalog nr.  Beskrivelse
pris1
pris2
pris3
specielle instruktioner
ect.

hvis der ikke står noget i f.eks feltet pris2 og pris - er der så nogen mulighed for at slette linien og rykke opad med resten af teksten..
08. marts 2005 - 16:39 #6
du kan vælge at feltet "kanstrækkes" i egenskaberne. Så vil det ikke blive vist, hvis det er tomt (med mindre, der er andre felter i samme højde, som vises)