Avatar billede lassechr Nybegynder
06. marts 2005 - 13:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ingen adgang til netværksressourcen (arbejdsgruppe)?

Hej. Jeg vil gerne have 2 computere, der sidder på samme router, begge med winxp, på samme arbejdsgruppe. Det kan jeg såmænd også godt, men når jeg vælger vis arbejdsgruppecomputere, så siger den, at der ikke er nogen adgang til netværksressourcen og jeg skal kontakte en systemadministrator.. Windows firewall er sat til at gøre undtagelser ved de ting den skal, så hvad kan det være, jeg ikke kan se arbejdsgruppecomputere på en af de to computere jeg skal have koblet sammen?
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 13:53 #1
nu har jeg ikke arbejdet så meget med xp men:
- har begge computere ip-adresse indenfor samme subnet f.eks. 192.168.0.3 og 192.168.0.4?
- er der installeret klientprogram til microsoft netværk og fil og udskrifsdeling til microsoft netværk?
- er du sikker på at arbejdsgruppen er stavet éns på begge computere?
- kan du pinge den ene fra den anden?
Avatar billede lassechr Nybegynder
06. marts 2005 - 14:02 #2
Ja, ja, ja og ja, fra den computer der virker kan jeg i hvert fald pinge den, hvor det ikke virker.
Avatar billede lassechr Nybegynder
06. marts 2005 - 14:05 #3
Når du snakker om klientprogrammer, hvad for nogle mener du så?
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 14:11 #4
kan du pinge fra den anden?
kontrolpanel, netværksforbindelser, højreklick lan-forbindelsen og se egenskaber. her skal der være tcp/ip, fil og udskriftsdeling og klientprogram til....
Avatar billede lassechr Nybegynder
06. marts 2005 - 14:15 #5
Det tjekker jeg lige. skriver om lidt
Avatar billede hr_flick Nybegynder
06. marts 2005 - 14:22 #6
Kan det ikke tænkes at XP's firewall er aktiveret på den ene eller begge computere?
Avatar billede lassechr Nybegynder
06. marts 2005 - 14:31 #7
Den er aktiveret på begge og er sat til at gøre undtagelser der hvor den skal. Men det hjælper vel ikke at slå den fra begge steder?
ebe> jeg kan godt pinge computerne begge veje, og klientprogrammer osv er sat til.
Avatar billede lassechr Nybegynder
06. marts 2005 - 14:41 #8
Hmm.. mine forældre havde norton firewall på deres computer, men de troede ikke de havde noget :P problemet er løst nu
Avatar billede ebe Praktikant
06. marts 2005 - 18:32 #9
Hej Lasse(Christiansen?)
Jeg jagter bestemt ikke point, det er der ikke mange som gør herinde. Men at dine forældre (som du ikke nævnte i spørgsmålet) har en firewall (som du heller ikke nævnte) er der ikke rigtig nogen som kan gætte. Vi vil alle sammen gerne hjælpe dig, men når jeg kigger på dit pointregnskab har du taget pointsene fra de sidste tre spørgsmål tilbage selv. hr_flick foreslog faktisk noget med en firewall, så jeg synes du burde have givet i hvertfald ham nogle af pointsene. Gør du ikke lidt grin med folk?

hilsen Ebe