Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 11:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

SCSI DAT backupdrev kan ikke findes.

HW:
Adaptec scsi controller.
HP shurestore dat8.
1 stk. termineret scsi kabel.

Hej Alle.

Jeg sidder og prøver at få min rh9 server til at ville snakke med mit "backupdrev" Der har ikke er første gang der sidder et backupdrev i denne server....

Installation:
Da der ikke i forvejen er installeret en scsi controller i mit system, startede jeg med at sætte adaptech scsi controlleren i en tom pci port.
Backup drevet har tidligere kørt med denne controller. Derefter blev drev og kabel monteret.
Jeg bootede rh, hvor kudzu straks fandt den nye controller.

Nu regnede jeg så med at jeg har havde et backupdrev klar til at blive brugt siddende i min server.

Jeg lavede en: "mt -f /dev/st0" men fik denne fejl lige i fjæset "/dev/st0: No such device"

Hvad kan fejlen være??? Er der nogen måde hvor på jeg kan teste om det er scsi controlleren den er gal med??
Avatar billede jrcarlsen Nybegynder
06. marts 2005 - 11:23 #1
Kan du ikke vise det udsnit af /var/log/messages som har med SCSI controlleren at gøre? Det gør det lidt nemmere at se hvad den mener den har fundet, og hvad den har valgt at kalde det i systemet.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 12:00 #2
hmm, når man kigge i messages filerne omkring den dato hvor det nye hardware blev sat i kan jeg ikke lige se andre beskeder fra kudzu end:

feb 23 13:03:01 filserver kudzu:  succeeded
feb 23 13:03:01 filserver kudzu: Updaterer /etc/fstab succeeded

Eller r d fordi jeg kigger efter noget forkert i filen at jeg ikke lige ligger mærke til det...
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 12:06 #3
Jeg ved ikke om denne tråd kan hjælpe http://www.eksperten.dk/spm/573353
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 13:14 #4
Min fstab ser sådan her ud:

LABEL=/                /                      ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot            /boot                  ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
LABEL=/home            /home                  ext3    defaults        1 2
none                    /proc                  proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs  defaults        0 0
LABEL=/usr              /usr                    ext3    defaults        1 2
LABEL=/var              /var                    ext3    defaults        1 2
LABEL=/var/ftp          /var/ftp                ext3    defaults        1 2
/dev/sda7              swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0

Den har helt klart ikke fundet tapedrevet...
Kan jeg kopiere den sidste linje, som definere cdrom drevet, og indsætte værdierne for  mit backup drev i stedet??
Avatar billede jrcarlsen Nybegynder
06. marts 2005 - 13:14 #5
Det er mere informationer om sele SCSI driveren, ikke så meget kudzu.

Det jeg leder efter ser cirka således ud:

scsi0 : Adaptec AIC7XXX EISA/VLB/PCI SCSI HBA DRIVER, Rev 6.2.36
        <Adaptec 2940 Ultra2 SCSI adapter>
        aic7890/91: Ultra2 Wide Channel A, SCSI Id=7, 32/253 SCBs

(scsi0:A:0): 40.000MB/s transfers (20.000MHz, offset 127, 16bit)
  Vendor: QUANTUM  Model: ATLAS10K2-TY734J  Rev: DDD6
  Type:  Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 03
scsi0:A:0:0: Tagged Queuing enabled.  Depth 200
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 14:31 #6
Nu har jeg siddet og kigget mine /var/log/messages* igennem :-) og må indrømme at jeg ikke lige kan se noget der ligner den overstående tekst...
Det må jo igen tyde på at kudzu slet ikke har installeret det alligevel...
Avatar billede janpo Nybegynder
06. marts 2005 - 16:01 #7
Har du prøvet kommandoen "mt -f /dev/st0 status" ?
Dit tape drev vil ikke stå i /etc/fstab.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 16:25 #8
jep, det har jeg... Tjek lige spørgsmålet en gang mere:-)
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 17:13 #9
Jeg kender ikke til Tape-drev i Linux til gengæld kender jeg lidt til SCSI controllere, har du kørt en modprobe på din controller ? tidlige skulle man i SUSE indsætte parametret for controlleren i "boot.local" har du prøvet det ?
Avatar billede peturkirke Novice
06. marts 2005 - 17:33 #10
hej jeg havde et lignende problem, men jeg tvivler på, om det hjælper dig noget, fordi min maskine var Red Hat Enterprise. Men du kan måske prøve at kigge:

http://www.eksperten.dk/spm/579456
Avatar billede lap Nybegynder
06. marts 2005 - 17:47 #11
Vi skal tættere på udgaven af adaptec controller. Der findes 2 forskellige adaptec moduler til scsi-kort, så vi skal være sikker på, at det er det rigtige modul som bruges i /etc/modules.conf.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 21:12 #12
Ok, på chippen af kortet står der:
adaptec
AIC-7856T
AQWA632
729112
BA8430.1

Et andet sted på kortet står der at det er en "aha-2910b"...

Jeg har nu taget kortet ud og reboot'et serveren, her siger kudzu at den har fjernet en Adaptec aha-7850 scsi controller... Hvordan passer det sammen med det der står på kortet???
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 21:19 #13
Kan det være at scsi kortet virker, og at det er bakcupdrevet der er problemet??
Avatar billede lap Nybegynder
06. marts 2005 - 22:00 #14
AIC-7856T er nok = aha-7850 scsi controller

Hvilket modul loades i /etc/modules.conf aic7xxx ? - du kan også risikere (som i ovenstående tråd), at du skal have scsi-modulet med i den initielle ram-disk. Prøv at gennemføre trådens opgave.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
06. marts 2005 - 23:12 #15
I min modules.conf står dette:
alias scsi_hostadapter1 aic7xxx.

Overstående tråd:
lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
st                    30960  0  (autoclean) (unused)
parport_pc            18756  1  (autoclean)
lp                      8868  0  (autoclean)
parport                36480  1  (autoclean) [parport_pc lp]
autofs                12948  0  (autoclean) (unused)
e100                  59652  1
keybdev                2880  0  (unused)
mousedev                5428  1
hid                    21700  0  (unused)
input                  5792  0  [keybdev mousedev hid]
usb-ohci              21160  0  (unused)
usbcore                77696  1  [hid usb-ohci]
ext3                  69984  6
jbd                    51220  6  [ext3]
pti_st                28264  7
sd_mod                13324  14
scsi_mod              106168  3  [st pti_st sd_mod]

depmod -a

depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.20-8/kernel/drivers/scsi/pti_st.o

Skal jeg forsætte med at lave en "initiel ram-disk", som du foreslår i den overstående tråd??
Avatar billede lap Nybegynder
07. marts 2005 - 08:58 #16
ikke endnu - kan du ikke give hele /etc/modules.conf - der er åbenbart endnu en scsi-controller.

Jævnfør http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/ref-guide/s1-modules-scsi.html skal du bruge aic7xxx, men modulet er ikke loaded. Prøv med "modprobe aic7xxx" for at om du kan loade modulet. Check med lsmod om modulet er loaded.

Hvis ja, så check i /var/log/messages om der kom noget omkring dat-drevet.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
07. marts 2005 - 09:24 #17
alias eth0 e100
alias scsi_hostadapter pti_st
alias usb-controller usb-ohci
alias sound-slot-0 cmpci
post-install sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -L >/dev/null 2>&1 || :
pre-remove sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -S >/dev/null 2>&1 || :
alias scsi_hostadapter1 aic7xxx

Det var så resten af den... Jeg er på arbejde lige nu, så jeg kommer nok ikke til at så meget på det før i eftermiddag :-)
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
07. marts 2005 - 09:28 #18
Den anden controller er forresten min raid controller... Det er en promise sx6000
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
07. marts 2005 - 13:40 #19
Efter en "depmod aic7xxx":

lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
aic7xxx              139732  0  (unused)
st                    30960  0  (autoclean) (unused)
parport_pc            18756  1  (autoclean)
lp                      8868  0  (autoclean)
parport                36480  1  (autoclean) [parport_pc lp]
autofs                12948  0  (autoclean) (unused)
e100                  59652  1
keybdev                2880  0  (unused)
mousedev                5428  1
hid                    21700  0  (unused)
input                  5792  0  [keybdev mousedev hid]
usb-ohci              21160  0  (unused)
usbcore                77696  1  [hid usb-ohci]
ext3                  69984  6
jbd                    51220  6  [ext3]
pti_st                28264  7
sd_mod                13324  14
scsi_mod              106168  4  [aic7xxx st pti_st sd_mod]

Det ser ud til at modulet er blevet loaded:-)
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
07. marts 2005 - 13:42 #20
mt -f /dev/st0 status
SCSI 2 tape drive:
File number=-1, block number=-1, partition=0.
Tape block size 0 bytes. Density code 0x0 (default).
Soft error count since last status=0
General status bits on (50000):
DR_OPEN IM_REP_EN

Det ser ud til at det gjorde trikket... Jeg prøver lige at skrive noget ned på båndet.
Avatar billede lap Nybegynder
07. marts 2005 - 21:52 #21
ja, så er du nået nøjagtig dertil, hvor du har behov for at generere en ny initiel ram-disk jævnfør den anden tråd.

Din problemstilling er fuldstændig den samme.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
07. marts 2005 - 23:06 #22
Jep, det køre fuldstændig som det skal, også efter boot:-)

Smid et svar lap. De point har du helt klart fortjent.
Avatar billede lap Nybegynder
08. marts 2005 - 08:33 #23
hermed et lille svar :-)