Avatar billede giorgio Nybegynder
04. marts 2005 - 10:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

OSX Servervalg og opsætningsspørgsmål

Hej eksperter

Jeg har en iMac G4 800 MHz som ejg har overvejet at lave om tol OSX Server. Det er en std. maskine.

Vi er kun 2 brugere på endnu, vil den ikke kunne trække det?

Jeg har et blandet miljø med Mac og PC, er det nemt at håndtere?

De funktioner jeg skal bruge er:

Webserver
Filserver
IMAP
Public folders

Er der nogen der ved om den kan håndtere public folders eller noget lign?

(Jeg bruger outlook XP (2002) og Entourage X)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. marts 2005 - 10:55 #1
Et godt website om Apache på Mac: http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/12/07/apache.html

/per
Avatar billede egonspock Seniormester
05. marts 2005 - 02:49 #2
Hvad mener du med public folders? Hvis det er en filserver, har den vel også public folders ? Eller er det http://www.hornware.com/sharepoints/ du søger. Jeg er slet ikke sikker på at du har behov for en OSX server, som den sikkert sagtens kan trække. Der er Apache indbygget i alle OSX'er ligesom der er postfix indbygget i 10.3, som kan startes med http://www.roadstead.com/weblog/index.php?phrase=imap
Men 10.3 server har da nogle værktøjer, der kan lette hverdagen, så det er da en klar mulighed :-)
Avatar billede giorgio Nybegynder
07. marts 2005 - 05:53 #3
Public folders kaldes på dansk offentlige mapper. Det er noget mailservere kan håndtere også kaldet LDAP (Lightweight Directory Access Protocol)

Det bruges når man har flere postkasser, så har alle brugere et fælles område hvor de kan dele kalender, dokumenter, mails m.m. jeg har i mit firma brug for en fælles kalender hvor alle kan booke tider.

Du har sikkert ret i at mange af tingene allerede ligger i 10.3, men kan det ikke være svært at håndtere med sikkerheden?

Kan du så svare mig på at hvis den kører 10.3 server, kan den så bruges som en arbejdsplads også? (Jeg har aldrig set en kørende 10.3 server kun skærmbilleder)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. marts 2005 - 09:38 #4
10.3 server er en ren serverløsning, og derfor ikke en "workstation".

Du kan læse mere her: http://www.apple.com/server/macosx/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. marts 2005 - 09:47 #5
Der er ikke svært at håndtere sikkerheden, for under Mac OS X opretter du en brugerkonto.
Derefter opretter du en mappe i Home directory>Sites og tildeler den brugerrettigheder, så
skal brugeren indtaste et pasword for at få adgang. Mere enkelt kan det ikke gøres.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. marts 2005 - 09:48 #6
password = pasword

/per
Avatar billede giorgio Nybegynder
14. juli 2005 - 09:58 #7
har sat mig ind på et hotel hvor der er imap.