Avatar billede zaydn Nybegynder
02. marts 2005 - 11:11 Der er 6 kommentarer

Ustabilt Wireless netværk.

Jeg har et trådløst netværk bestående at 4 maskiner. Mit netværk kører med faste IP-adresse internt(LAN) og med dynamisk IP udefra(WAN). Jeg bruger MAC-access men ikke kryptering. Umiddelbart fungere dette netværk godt, men der er 2 ting jeg gerne have lidt gode ideer/hjælp til.

1. Med jævne mellemrum kommer nogle af maskinerne ikke på netværket når de startes op. Hvis jeg prøver at bruge ipconfig, kan jeg se at netkortet intet modtager?!? Genstarter jeg maskinen sker der fortsat intet, men slukker/tænder jeg derimod for modem og router og genstarter maskinen, så kommer den på netværket igen. Dette problem er ikke gældende for alle maskinerne på samme tid, altså kan de 3 andre maskiner godt være på selvom den 4 ikke kan?!? Signalet fra router til maskinerne er altid på fuld styrke. Nogle ideer til hvorfor dette sker og hvordan jeg kan løse det?

2. Dette er et mere generelt spørgsmål. Jeg har valgt at kører med faste IP-adresser, fordi jeg troede det ville løse problem nr. 1, men det har det ikke. Men hvad et egentlig bedst, at kører med dynamiske eller faste IP-adresser?

Håber på lidt hjælp.  :o)
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2005 - 11:36 #1
1. Kender det ! Forsøg at deaktivere netværkskortet og aktiver det igen, det plejer at hjælpe for mig !

2. Det er en smagssag, normalt kører man faste IP adresser hvor det er krævet og DHCP på maskiner hvor IP adressen er lige meget.
Avatar billede zaydn Nybegynder
02. marts 2005 - 12:16 #2
hmmm... Det med at deaktivere kortene går jeg ud fra ikke er en permanent løsning, men bare noget man kan gøre når problemet opstår. Jeg ville gerne have en mere permanent løsning...  :o)

Med hensyn til IP-adresserne kører du altså med at routeren tildeler ipadresser dynamisk og så vælger du bare selv at opsætte en ipadresse på nogle af maskinerne.

Mit spørgsmål var måske ikke helt klart. Det jeg ville vide var og man skal opsætte ipadresser på routeren eller lade den tildele selv… Men du svarede jo alligevel.  :o)
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2005 - 12:43 #3
Ærligt ! Trådløst netværk er ustabilt ! Jeg har ikke set nogen steder hvor det bare altid fungerer optimalt !

Jeg er så heldig at kunne tænde og slukke for mit trådløse netværkskort på min bærbar, og jeg gør det kun hvis der er problemer !
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2005 - 12:44 #4
Ja, alle mine klienter kører med dynamisk IP adresse, men mine servere, printere, switche og lign. kører med fast IP.
Avatar billede zaydn Nybegynder
03. marts 2005 - 08:22 #5
Er der ingen der kan komme med et svar på hvorfor det ikke altid er muligt at komme på mit trådløse netværk?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
03. marts 2005 - 08:31 #6
Jeg havde et næstent tilsvarende problem - jeg kan dog ikke huske om det var alle mine computere der ikke kunne komme på netværket, selv om signalet var på fuld styrke.
Der løste en firmware opdatering af routeren problemet. (3COM) Forud for opdateringen havde routeren kørt upåklageligt et år.
Så vidt jeg husker var forklaringen fra 3COM side at der ifm. portscanninger blev sendt så mange UDP pakker mod routeren at den lukkede.