Avatar billede ylwen Nybegynder
01. marts 2005 - 15:44 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

SP2 installation vha. AD og GPO

Hvordan installere jeg nemmest sp2 på 100 klienter?
Jeg havde tænkt på at installere via AD og GPO, men har aldrig prøvet det før. Jeg har læst mig til at man skal vælge den gruppe der skal have installeret SP2 og lave en policy her. Jeg skal bruge en msi fil til dette og havde egentlig regnet med den lå på sp2 cd'en men det gør den ikke. Hvordan laver man en msi fil selv... kan man det? er jeg på helt forkert spor?
Avatar billede lysemose Nybegynder
01. marts 2005 - 15:51 #1
Avatar billede ylwen Nybegynder
01. marts 2005 - 17:37 #3
Jeg har fulgt guiden i http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/deploy/gpdepsp2.mspx
Der sker desværre ikke noget når test brugeren logger på. Hvis jeg skriver den direkte sti til filen der skal installeres får jeg følgende besked:

Microsoft krøver anvendelse af distributionsmetoden "computer-teldelt", når update.msi bruges.

Hvad betyder det?
Avatar billede clausgold Nybegynder
01. marts 2005 - 18:35 #4
Du skal definere politikken på computerniveau. Så virker det.
Avatar billede ylwen Nybegynder
01. marts 2005 - 19:59 #5
Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvad du mener med computerniveau, men jeg har i GPMC undermin GP -> security filter prøvet at sætte testmaskinen på listen. Desuden er administrators og domain users også på listen, det har ikke hjulpet på mit problem, men det kan jo være fordi jeg har misforstået dig/jer
Avatar billede clausgold Nybegynder
01. marts 2005 - 20:04 #6
I AD skal politikken defineres under computere IKKE under brugere.
Så installeres SP2 før det overhovedet er muligt at logge på klienten.
Avatar billede ylwen Nybegynder
01. marts 2005 - 20:16 #7
Kan du ikke i detaljer fortælle mig hvordan jeg gør det, jeg kan ikke se hvor jeg kan definere den under computere?
Avatar billede clausgold Nybegynder
01. marts 2005 - 20:30 #8
Åben AD. Højreklik på den OU hvor du har placeret dine computere. Vælg fanen Group Policy. Vælg New > Tryk edit. Under Computer Configuration skal du udvide Software Settings.Højreklik på Software Installation og vælg new package. Angiv UNC stien til din Update.msi (F.eks \\server\mappenavn\update.msi) Tryk open når du har fundet den. Vælg Assigned og tryk OK. Luk så politikken. Genstart dine klienter
Avatar billede ylwen Nybegynder
01. marts 2005 - 21:14 #9
Nå, det kom jeg da lidt videre af. Nu kommer jeg da så langt at jeg kan se i event vieweren at GP har prøvet at installere SP2 på test maskinen, men jeg får desværre denne fejl og sp2 bliver ikke installeret:

Software Installation was unable to read the MSI file \\testserver\c\Inetpub\GP\sp2\i386\update\update.msi.  The following error was encountered: SQL query syntax invalid or unsupported.
Avatar billede pempem Nybegynder
02. marts 2005 - 20:48 #11
Installere SUS og rul den ud med den. Er du bange for at lægge netværket ned hvis 100 samtidige bruger forsøger at hente SP2, kan du via OU og GPO bestemme hvilke OU's der skal bruge SUS og hvornår.
Derudover får du så også mulighed for at installere alle andre fixes gennem SUS
Avatar billede ylwen Nybegynder
02. marts 2005 - 22:15 #12
Den SUS ting ser interessant ud... jeg er ikke kommet så langt i min win2003 server bog endnu, men fandt det i registeret. Jeg tror jeg vil fortsætte med den.
Jeg fik desværre ikke det andet til at virke, men det er sikkert ikke jeres skyld, men derimod min ringe erfaring.
I (clausgold, lysemose og pempem) skal selvfølgelig have point for jeres tålmodige hjælp, så hvis i vil ligge et svar, får i point.

Tak skal i ha'
Avatar billede clausgold Nybegynder
02. marts 2005 - 22:22 #13
Svar
Avatar billede lap Nybegynder
02. marts 2005 - 22:41 #14
Kan man forestille sig, at du forsøger via \\testserver\c$ - og $ er forsvundet - eller der ikke er rettigheder til at læse filen som conputer account?

Som simpel test kan du jo prøve at kopiere filen over lokalt på maskinen - og sætte GPO til at installere fra den lokale disk.
Avatar billede ylwen Nybegynder
03. marts 2005 - 09:25 #15
Der skulle være adgang fra klienterne til filen på serveren. Jeg har prøvet at køre den direkte fra klienten, men her kommer der også en fejl.
Avatar billede pempem Nybegynder
03. marts 2005 - 20:11 #16
Angående SUS, er den nem at sætte op. Bare kør en server install på den maskine der skal køre SUS (sørg for at der er nok fri plads. Jeg tager engelske og danske opdateringer og mener at den nu fylder ca. 2,5Gb. Opsætningen er meget nemt, vælg om du vil tillade opdaterede rettelser til dem du allerede har tilladt automatisk (betyder at der kan komme ekstra tilføjelser til nogle opdateringer som du allerede har tilladtog om de skal godkendes automatisk) Vælg hvilke sprog du vil have opdateringer til, derefter skal du lave en schedule som automatisk kontrollere MS for nye opdateringer hver nat og eventuelt downloader dem. Du skal så holde øje med om der er kommet nye opdateringer og teste dem af/godkende dem for at de kan installeres på klinterne/serverne. Vær lige opmærksom på hvornår du installere den, da den slutter af med at hente alle opdateringerne (Dansk og Engelsk ca. 2,5Gb)
Derefter kan du enten på alle klienter til SUS gå i GPedit.msc og sætte windows update op, eller lave en GPO til de OU'er dine maskiner er i.
Er det godt nok??
Avatar billede ylwen Nybegynder
03. marts 2005 - 21:06 #17
Det er perfekt! Jeg kan fortælle at jeg har installeret SUS og det ser ud som om det kører som det skal, dog er SP2 endnu ikke blevet installeret på nogle af klienterne og det undrer mig lidt.