Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2005 - 01:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Jpeg2ps konverteringsprogram

Jeg søger noget der kan lave jpeg  .jpg filer om til eps filer .ps

Jeg har luret lidt på dette link
http://eksperten.dk/spm/381356
men da jeg bruger WinEDT som compiler, kan jeg ikke bruge dette råd til meget. Med mindre jeg kompiler i pdftex, og det gøre jeg IKKE.

Så kort og godt, mangler jeg et prog. der kan konvertere .jpg --> .ps
Avatar billede sunepopp Nybegynder
28. februar 2005 - 03:00 #1
i både photo shop og paint shop pro kan man gemme billeder i eps/ps formatet.. (file->save as...)
Avatar billede bromer Nybegynder
28. februar 2005 - 07:59 #2
Hvis du sidder paa et Unix system der har 'convert', kan du bruge det. Det er super hurtigt at bruge, og du kan skrive det ind i en eventuel Makefile, hvis du bruger den slags..
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2005 - 14:09 #3
K. Jeg er desværre ikke Unix-bruger endnu. Men jeg kan da prøve at installere photo Shop og / eller paint.
Avatar billede bromer Nybegynder
28. februar 2005 - 18:25 #4
Der er mange programmer der kan konventere til ps. Jeg mener også at fireworks kan.
Avatar billede zaphod Nybegynder
04. marts 2005 - 17:36 #5
Drop alle forsøg på at exportere til eps. Jeg har endnu ikke mødt et windows program hvor det virker ordentligt.
En metode der derimod virker i alle programmer er at printe til ps fil.
1) Installer en postscript printer, du kan fx. hente en driver her:
  http://www.adobe.com/support/downloads/main.html#Printer.  eller hos HP el lign. Sæt den op til at printe til en fil. Under advanced settings sætter du formatet til EPS (de to andre muligheder er vist portable og archive).
2) udskriv fra dit ynglings program til postscript printeren. Du har nu en postscript fil, prøv at åbne den og se resultatet i din ynglings PS-viewer.
3) Det eneste du nu mangler er at justere boundingbox'en i postcriptfilen. Den hårde måde er at åbne ps-filen i en tekst editor og rette den manuelt; bounding boxen står på en af de første linier.
Det nemmeste og hurtigste måde er at åbne filen i ghostview og og vælge "ps to eps" under files, så sker det automatisk.

4) det var det hele!

PS: jeg er på ingen måde religiøs mht. word-vs-latex, linux-vs-windows osv. men jeg har fornyligt skiftet til linux og har skrevet hele mit eksamensprojekt med pdflatex og er kun blevet positivt overrasket. specielt alt pdf/ps/eps snasket kører meget mere flydende under linux. Desuden bliver pdf filen meget mindre ved at indsætte jpg og png filer direkte, og du undgår screenshots osv. bliver "uldne i kanten"  pga jpg compressionen ved at indsætte dem som png.
Avatar billede Rune Sommer Mester
05. marts 2005 - 02:49 #6
Takker for svarene alle sammen.
Jeg har indtil videre kun prøvet Zaphod's trick - hvilket fungerer totalt ijordens!
Men, jeg er sikker på, at de andre svar også er funktionelle. Så, dem der vil have points, må gerne smide et svar.

Zaphod
- Jeg har før hørt tale om PDFLaTeX, og kan også kompile pdflatex dokumenter med WinEDT.(er win-bruger)
Se evt: http://www.vangedbsupport.dk/filer/stuff/scrsht.jpg
Ulempen ved dette er så, at jeg ikke kan previewe dokumentet løbende, hvis jeg indsætter JPG-billeder. Så skal jeg hele tiden åbne PDF-dokumentet, hvis jeg vil smugkigge. (eller - jeg ved ikke hvordan jeg KAN prewieve...)
Men dette kan jeg jo oprette et nyt spørgsmål om, da jeg har fået svar på det oprindelige spørgsmål.
Avatar billede zaphod Nybegynder
05. marts 2005 - 04:39 #7
du har ret i at man godt kan savne dvi filen (med en passende viewer) med pdflatex.
På den anden side går kompileringen så hurtig på en moderne computer at man ikke mærker forskelen. under linux har jeg lavet et lille shell script tager sig af kompileringen og åbner acroread. Mewn uder windows er det somend nok et udemærket valg at bruge dvi->pdf. help og lykke med skriveriet :)
Avatar billede bromer Nybegynder
05. marts 2005 - 10:50 #8
tak :)
Avatar billede sunepopp Nybegynder
05. marts 2005 - 12:12 #9
det behøves ikke :)
Avatar billede texperten Nybegynder
10. januar 2006 - 01:23 #10
Jeg har skrevet en lille note engang (til folk, som bruger Windåze og ikke kender ret meget til brugen af en computer), der ligger på http://texperten.dk/docs/note.pdf. Dette burde kunne løse dit problem.