Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 10:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

parabelermed excel

ej, har siddet og stenet med at få lavet nogle parabler i excel i et godt stykke tid nu - jeg kan ikke klare presset mere. Hvordan gør man?! jeg har forsøgt på samme måde som med en normal graf - men det bliver bare en buet linie :o(
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 10:49 #1
Er ikke helt sikker på, hvad spørgsmålet egentligt er, men jeg går ud fra du har lavet dine data og vil vise dem som en kurve. Excel laver normalt en ret linie mellem to punkter, men man kan få Excel til at lave en udglattet kurve:

- vælg den dataserie på grafen, der skal udglattes
- højreklik med musen og vælg "Fomater dataserie"
- Under fanebladet "Mønstre" sættes et flueben ud for "udglattet kurve" og tryk OK
Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 10:53 #2
jeg vil gerne have excel til at lave en parabel, men den laver en kurvet linie i stedet. og det retter det du siger desvære ikke op på :o(
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 10:55 #3
Og hvordan er det så lige du forsøger at få Excel til at lave en parabel?
Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 10:56 #4
skriver en masse støttepunkter, og trykker på graf - og får den til at lave dem... som jeg normalt gør med en linie
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 10:58 #5
Prøv menuen Diagram/Diagramtype og sørg for at kurven bliver vist som XY-punkt.
Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 11:02 #6
det bliver den også :o)
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 11:04 #7
Så skulle visningen være god nok. Er du sikker på de data du viser, er en parabel? Eller viser du bare fra et sted på parablen, hvor den ser ud som en ret linie?
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 11:24 #8
Fik du løst problemet?
Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 11:31 #9
nej desvære - jeg har prøvet at tegne den i hånden - og det bliver så absolut en parabel :o(
Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 12:16 #10
jeg har hentet graphmatica - kender du det?
Avatar billede j4anus Nybegynder
26. februar 2005 - 12:23 #11
nårh okay fedt -når jeg indsætter 80 støttepunkter finder den ud af princippet i det :P smider du lige et svar for hjælpen?
Avatar billede sjap Praktikant
26. februar 2005 - 13:18 #12
OK :0)
Avatar billede janvogt Praktikant
27. februar 2005 - 13:43 #13
Jeg har en Excel-fil liggende, som plotter grafen for en hvilken som helst funktion i et koordinatsystem. Man kan selv vælge antal støttepunkter samt start og slut x-værdi.
Avatar billede sjap Praktikant
27. februar 2005 - 13:50 #14
janvogt > Er det den, der ligner Bullens plotfunktion?
http://www.bmsltd.ie/DLCount/DLCount.asp?file=ChtFrmla.zip
Avatar billede janvogt Praktikant
27. februar 2005 - 20:11 #15
Jeg kan ikke huske, hvor jeg fik den oprindelige version fra.
Jeg har vist også selv modificeret den en del.
Filen består at 2 ark; ét hvor det kun er en enkelt funktion man definerer og ét, hvor man kan lægge flere punkter ind for at tjekke skæringspunkter o.s.v.

Men det kunne godt være Steve Bullen, som har lavet den oprindelig version. Ihvertfald er det efter samme geniale opskrift med at gemme støttepunkterne som defineret navn i stedet for at gemme dem direkte i arket.
Avatar billede sjap Praktikant
27. februar 2005 - 20:40 #16
janvogt > Jeg spørger også fordi jeg synes funktionen er ret genial, og hvis du nu havde fundet på noget mere smart... Og det har du sæføli. Er det muligt at lokke dig til at sende en kopi? sjap9000 snabela hotmail.com