Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2005 - 13:17 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Kan man "fange" skærmen

Her kommer en der er lidt langt ude, men kan det lade sig gøre at "fange" en del af skærmen med noget grafik som brugeren selv har lavet, f.eks. en tegning, og så få det gemt som en billedfil så det kan sendes med mail? Jeg har svært ved at se hvordan, men man skal jo aldrig sige aldrig, så derfor spørger jeg jer eksperter :)
Avatar billede badmanndk Nybegynder
25. februar 2005 - 13:19 #1
hvis jeg har forstået spørgsmålet korrekt, så kan du trykke "print scrn" på dit tastatur, og så paste det ind i et billedprogram.
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 13:22 #2
Og svaret til den dynamiske løsning: nej!
Avatar billede ladyhawke Novice
25. februar 2005 - 14:01 #3
Et stærkt program til formålet er HyperSnap, det er ikke gratis, men hvis du kan leve med dres reklamer på det du grabber, så er det.
Avatar billede flashdevil Nybegynder
25. februar 2005 - 14:13 #4
Du kunne evt. bruge php/Ming til at generer et billede ud fra en swf.
Avatar billede mjense173 Nybegynder
25. februar 2005 - 14:27 #5
Hvis du holder [Alt Gr] inde mens du trykker på [Print Scrn] så får du kun det aktive vindue.
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 14:45 #6
flashdevil, ikke ud fra en swf med actionscript - altså ikke et billede af det grafik, som det indeholdte actionscript vil rendere.

Director kan vist nok gøre dette - så hvis du vil lave en director udenom og hente din swf ind heri, så kan man tegne herinde i og director kan gemme et billede af det. Det er vist din eneste mulighed...

--
Morten Barklund
Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2005 - 14:52 #7
Nej, det er nok ikke lige det.
Jeg tror Barklund har forstået det rigtigt, da det skulle fungere som en web-applikation, hvor brugeren kan sammensætte noget grafik og trykke på en afsend-knap. Jeg kan nok ikke forvente at brugerne kan finde ud af at trykke PrintSrceen og paste til et billedbehandlingsprogram som sikkert ikke findes, og herefter afsende med mail:) Og at forlange at der skal installeres software a'la HyperSnap, går nok heller ikke. Så er mulighederne så udtømt?
Avatar billede flashdevil Nybegynder
25. februar 2005 - 14:59 #8
Barklund> nej, men hvis det var en tegning kunne man jo blot gemme koordinater/brushtykkels/farve osv. For så derefter at bruge disse data til at skabe et billede med MING.

Har set det gjort, men siden eksisterer desværre ikke længere.

/h
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 15:04 #9
flashdevil, ingen grund til at bruge ming - det er jo til at skabe swf'er, og almindelige billeder er ønskede. Man kan bare bruge de almindelige tegneværktøjer til almindelige billeder, som er tilgængelige i GD til PHP. Men ja, det vil kun virke til simple streger og kurver og måske til fyld.

Selvfølgelig vil det måske være lidt nemmere at lave med ming, da man ikkeselv skal beregne så meget - for til sidst at konvertere til et billedformat.

Man kan også "optage" brugerens handlinger og udskrive dem som JSFL kommandoer - men der er vist endnu ikke kommet et commandline tool til JSFL - kunne ellers være smart :D

--
Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 15:04 #10
shanne: set min kommentar 14:45 om director?
Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2005 - 15:05 #11
Har faktisk lige siddet og tænkt på noget i den stil. Det drejer sig nemlig bl.a. om monogrammer og andre mønstre, som skal kunne sættes sammen. Så jeg tænkte at man måtte kunne registrere koordinater, størrelse, rotation m.m., og så sende det afsted istedet. Måske i virkeligheden den bedste løsning i dette tilfælde ...
Men hvad er MING?
Avatar billede flashdevil Nybegynder
25. februar 2005 - 15:08 #12
well Ming/GD...det er vel hvad man selv ønsker. :-)

Fandt lige et eksemple med source og det hele til Shanne.

http://jerryscript.hostrocket.com/flash/draw/SWFDrawing2JPEG.html

/h
Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2005 - 15:09 #13
Nå, nej nu er mine indlæg vist helt ved siden af - jeg havde ikke set barklunds af 14.45, og det sidste forstår jeg ikke meget af :)
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 15:10 #14
Tja, hvis nogen har lavet arbejdet er det i hvert fald en del lettere. Jeg kunne godt forestille mig, at det hurtigt kunne blive bøvlet og sikkert aldrig helt fejlfrit
Avatar billede flashdevil Nybegynder
25. februar 2005 - 15:11 #15
Shanne> en anden (og nok lidt nemmerer mulighed), ville være ikke at sende et billede til modtageren men at sende et link i en email. Således at modtageren kunne se "billedet" som en swf på serveren.

Det er sådan mange flash ecards fungerer, har da selv lavet et par stykker :-)

/h
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 15:14 #16
Jeg har lavet mange af den slags "online malebøger" efter det koncept, som flashdevil nævner. Og ja, sådan virker e-cards også. Den anden løsning har jeg ofte overvejet, men aldrig fundet nødvendig grundet de ekstra besværligheder og med den lette løsning som alternativ.
Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2005 - 15:26 #17
Jamen ecards er jo ikke sammensat af brugeren? Er det ikke bare ét valg imellem nogle færdige billeder som brugeren foretager?
Ovenfor har jeg beskrevet en opgave med monogrammer, som jeg skal finde en løsning på. Og det kunne måske være det at registrere alle egenskaberne.
Men i en anden sammenhæng skal jeg bruge en løsning til at kunne sende en brugerlavet komposition af forskellige klip, som indeholder afmaskede bitmaps. Jeg ville helst kunne lave et billede, men når det nu ikke kan lade sig gøre, kan man så genskabe det brugeren har lavet ved at sende de forskellige valg og koordinater til en database og en mail til modtageren, som så skal hente dataene i en anden Flash-app. og opbygge brugerens billede igen. Det lyder meget besværligt, men kan det lade sig gøre?
Avatar billede flashdevil Nybegynder
25. februar 2005 - 15:32 #18
ja det kan det (efter min menning) godt.

Flash ecards kan jo være lige så komplexe som man ønsker det, se f.eks denne:

http://www.imaginationcubed.com/

/h
Avatar billede barklund Nybegynder
25. februar 2005 - 15:43 #19
Ja, det handler om at registrere alle egenskaber og gemme i en database ud fra et id - så kan man via dette id genskabe hele udseendet. Det har jeg for eksempel brugt i en malebog på mcdonaldland - http://www2.mcdonalds.dk/
Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2005 - 15:52 #20
Okay, det bliver en udfordring for mig, men det skulle jo også være så sundt :)
Læg venligst svar begge to.
Avatar billede Shasim Novice
28. februar 2005 - 12:18 #21
Vil I ikke ha' points? Læg nogle svar
Avatar billede flashdevil Nybegynder
28. februar 2005 - 12:22 #22
oki doki, hvis du insistere :-)

/h
Avatar billede barklund Nybegynder
28. februar 2005 - 12:48 #23
Yesh yesh, bring it on!
Avatar billede barklund Nybegynder
28. februar 2005 - 13:37 #24
Orv tark :)
Avatar billede flashdevil Nybegynder
28. februar 2005 - 13:42 #25
spanx
Avatar billede Shasim Novice
28. februar 2005 - 13:46 #26
Ja-ja, brug nu ikke det hele på én gang!