Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:15 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Besværlig/ingen opstart

Når jeg tænder min computer kommer der en serie bib-lyde, hvorefter hele systemet standser. Dvs. at den ikke fortsætter DOS-opstarten, der er sort skærm, og ingen anden mulighed end at trykke på \"reset\", og håber den vil næste gang... Efter at have gjort dette 8-10 gange kan man være heldig at den undlader bib-lydene og starter op som om intet var sket. Jeg har sikret mig at alle ledninger, skærmkort m.m. er sat ordentlig i... HELP!
Avatar billede runberg Nybegynder
24. marts 2001 - 22:17 #1
Kan du ikke komme med lidt flere oplysninger....

Bundkort??? Styresystem??? PC???? osv.!!!
Avatar billede nopper Praktikant
24. marts 2001 - 22:23 #2
Det er dit skærmkort eller forbindelsen til din harddisk der driller, der driller.
Avatar billede nopper Praktikant
24. marts 2001 - 22:23 #3
Hovsa, der var ekko.
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:25 #4
Det er en AMD K6, WIN98, Skærmkort: S3 ViRGE (når jeg endelig får startet op er der tit lodrette striber...)
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:29 #5
...Men alt lednings-grej mellem harddisk og øvrigt sidder ok, og skærmkortet sidder som det skal (Har tidligere haft dette problem med fastgørelse af skærmkort som løsning, men nu er den gået helt amok...)
Hvordan kan jeg yderligere tjekke forbindelsen (helst mens den kører, da den går helt i sort hvis jeg slukker og forsøger at starte op igen...)
Avatar billede makse Nybegynder
24. marts 2001 - 22:36 #6
Prøv at se efter om der er noget der kortslutter på bundkortet.
Evt. en skrue eller lignende.

Eller så ryk i et kabel eller kort ad gangen, indtil fejlen optræder eller forsvinder.
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:41 #7
Ingen skrue eller andet fundet...
\"ryk i et kabel eller kort...\" Mener du at jeg skal forsøge at starte op med kun nogle af komponenterne tilsluttet (eks. tage lydkort eller netkort ud for derefter at finde ud af om de \"sidder i vejen\"?)
Jeg er dog bange for at jeg aldrig for den startet op igen, hvis jeg slukker... For det var et held at jeg kunne starte op denne gang!
Kan man evt gøre noget ved forbindelsen skærmkort-harddisk? eller ved disse to?
Avatar billede preclean Nybegynder
24. marts 2001 - 22:44 #8
man kan i nogle bundkorte\'s manuel(måske på deres hjemmeside)læse hvad disse bib betyder. antallet af bib udtrykker nogle bestemte fejltyper.dette kan måske hjælpe dig til at lokaliser fejlen.
Avatar billede makse Nybegynder
24. marts 2001 - 22:48 #9
Nej, jeg mener du forsigtigt skal prøve at vrikke de forskellige kort og kabler. Hvis det f.eks. er en løs forbindelse et sted, vil den højst sandsynligt optræde, når du gør dette.

Det kan også være dine ramkredse eller strømforsyning det er galt med.
Hvor mange Beep kommer der?
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:52 #10
Men hvilket bundkort plejer der at sidde i en AMD K6\'er?
- Eller hvor kan man aflæse det?
Avatar billede zhark Nybegynder
24. marts 2001 - 22:53 #11
Du skulle vel ikke have sat mere ram i - og eller har \"blandet\" ram f. eks. no name/apache eller lignende (100/133Mhz)
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:54 #12
Der kommer 2 bib - en ordenlig bunke bib - 2 bib
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 22:55 #13
Formentlig ingen blandede ram, da de har siddet der siden købet (i 97 eller 98)
Avatar billede preclean Nybegynder
24. marts 2001 - 23:01 #14
krak>>så at sige næsten alle proudcenter at bundkort i hele verden kan have lavet dit bundkort.

sandra som kan downloades herfra, kan fortælle om dit bundkort:
http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede preclean Nybegynder
24. marts 2001 - 23:06 #15
for mig lyder som om det enten er dit grafikkort skærmkable eller selve skærmen.prøv som makse forslå forsigtigt at rykke/virkke med de forskellige ting.
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 23:15 #16
Jeg har flere gange tidligere prøvet at vrikke med skærmkortet, og lirke lidt rundt med det, da jeg som tidligere skrevet har fået det til at virke gennem det, men nu er den gået helt amok, og vil ikke. (Forstår ikke hvordan jeg fik den igang, men en løs forbindelse er det!)
Avatar billede preclean Nybegynder
24. marts 2001 - 23:34 #17
så spørsmålet går mere på nyt grafikkort eller nyt bundkort ?
prøv at finde/låne et andet grafikkort og prøv om det virker,hvis ikke det virke er det højst sansynlig bundkortet der er kaput.
du kan evt først prøve at tage dit grafikkortet ud og rense porten samt grafikortets \"ben\" forsiktigt..
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 23:41 #18
Helt kaput kan den vel ikke være? Ellers kunne jeg ikke sidde her...
Har haft grafikkortet ude, og puste det rent, og forsigtigt tørre benene af med en tør vatpind...
Er der mere jeg kan gøre på stående fod? (Det er mine forældres PC, jeg er kun hjemme i denne weekend, de ved intet ud over at bruge den normalt. Derfor: problem!)
Mon ikke en forhandler ville kunne fikse det? -Men er det værd at ofre penge på noget nyt på denne AMD K6 200Mhz?
Avatar billede preclean Nybegynder
24. marts 2001 - 23:50 #19
udmidelbart ikke......gammelt og sikkert udtjent.
Avatar billede preclean Nybegynder
24. marts 2001 - 23:54 #20
selvfølig vil en forhandler kunne løse det, men prisen i forhold til en ny som er 10 gange bedre tror jeg er for høj..
Avatar billede krak Nybegynder
24. marts 2001 - 23:55 #21
øvøv, men sådan er livet, vel...

Jeg siger tak for hjælpen til Preclean og Makse, og bestiller en ny PC fra Dell...

Fortsat god aften!
vh
krak
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
25. marts 2001 - 09:06 #22
Jeg ved godt at dette spørgsmål er afsluttet; men hvis der stadig er nogle der har lyst at svare på et, synes Jeg, relevant spørgsmål. Zhark spørger om der er blandet ram såsom 100/133 Mhz, har det overhovedet nogen indflydelse? Dem jeg kender med rimeligt nye computere har på ingen måde problemer med at \"blande rammene\".?
VH KK
Avatar billede preclean Nybegynder
25. marts 2001 - 10:26 #23