Avatar billede dark. Nybegynder
21. februar 2005 - 21:53 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

boote linux og xp på samme tid

Jeg arbejder for det meste i windows XP, men har for et par uger siden installeret linux mandrake 10.1 Begge styresystemer ligger på samme computer men på to forskellige harddiske.
Kan det lade sig gøre at arbejde i både windows XP og linux på samme tid, således at man evt. har linux iet et "vindue" ?

mvh
Avatar billede mfalck Praktikant
21. februar 2005 - 21:56 #1
ja hvis du kører VMWare/virtual PC så kan du have linux i et vindue
Avatar billede webcreator Nybegynder
21. februar 2005 - 21:56 #2
Hej Dark.
Det kan du tro det er. Du kan tage et kig på VM-Ware, som er en computer-emulator. Den gør det muligt at installere alle mulige operativsystemer under både Windows og Linux. Så du burde selv kunne bestemme, om du vil køre Linux under WinXP eller WinXP under Linux.

Men VM-Ware er ikke gratis. Jeg ville i stedet anbefale dig at finde en Linux Emulator, som du kan starte dine Linux-programmer med.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2005 - 21:56 #3
Nej.

Ikke uden at du installerer noget special "virtual PC" software.
Avatar billede webcreator Nybegynder
21. februar 2005 - 21:58 #4
Avatar billede dark. Nybegynder
21. februar 2005 - 22:17 #5
kigger lige på det. Hvilket af vmWare's produkter er det helt præcist jeg skal bruge ? http://www.vmware.com/products/
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2005 - 22:24 #6
Hvis du overhovedet vil ha`fornemmelse af at der sker noget så er der kun tale om "Microsoft virtual pc" men generelt må man sige at alle de virtuelle pc-er der findes kun er til testbrug
Avatar billede dark. Nybegynder
21. februar 2005 - 22:27 #7
hvad mener du med "kun til test brug" ?
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2005 - 22:32 #8
Jeg mener at det kører så langsomt så det er ganske ubrugeligt til hvad man vil kalde for normalt brug. Vil du derimod tage en serir "screenshots" af en installation eller lign. jamen så må man jo affinde sig med den tid det tager
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2005 - 22:33 #9
serir = serie
Avatar billede dark. Nybegynder
21. februar 2005 - 22:34 #10
ok, jeg havde tænkt mig at bruge det til emacs og compile c programmer. Tror du det er muligt ?
Avatar billede mfalck Praktikant
21. februar 2005 - 22:38 #11
så bør du overveje Cygwin - der kan du køre en slags linux (med XWin) under windows. Det kan hentes gratis på sunsite.dk
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2005 - 22:39 #12
Jamen naturligvis er det da muligt, men jeg advarer dig det er så ramslugende at man tror det er løgn, iøvrigt "Microsoft virtuel Pc" er en 45 dages trial version og den forekommer mindre ramslugende end de andre på markedet, ikke fordi det siger ret meget
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2005 - 22:40 #13
Køb en gammel skrammel PC til næsten ingen penge installer Linux på den uden X
og brug den til at compile på.
Avatar billede plx Nybegynder
21. februar 2005 - 22:41 #14
helgec, har du nogen erfaring med VMware under Windows, siden du siger det? Jeg har kørt  med VMware i flere år uden nogen former for hastighedsproblemer..
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2005 - 22:43 #15
"helgec, har du nogen erfaring med VMware under Windows,"
"Jeg har kørt  med VMware i flere år uden nogen former for hastighedsproblemer.." OK min påstand er stadig at det er noget l---
Avatar billede dark. Nybegynder
22. februar 2005 - 10:10 #16
jeg har installeret microsoft virtual pc. Men jeg kan ikke få den til at boote op på min linux installation. Selve installationen ligger på en anden harddisk, og den harddisks partition kan jeg ikke "se" i windows. hvad gør jeg ?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 11:34 #17
Nu tror jeg ikke vi helt forstår hindanden. Jeg gør således, på en bestående Windows XP eller Windows 2000 installerer jeg "Microsoft Virtual PC" hos mig ligger den på C-drevet, da jeg er en eksperimenterende type har jeg en extra harddisk i maskinen, som udgangspunkt er denne harddisk formateret med FAT32. Efter installationen ligger "Microsoft Virtual PC" som et program, det program åbner du, du kan nu oprette et antal "Virtuale PC-er" jeg vælger bruger defineret sti op placerer dem på min extra disk, under oprettelsen skal du angive hvilket system Pc-en skal køre, drejer det sig om Linux er det bare "Other" installationen foreslår selv 128 MB ram som default, la vær med at ændre det du kan senere tildele mere eller mindre individuelt
Avatar billede dark. Nybegynder
23. februar 2005 - 10:39 #18
ja, men hvor i dette forløb ligger du så din linux instalation ind ?
Jeg har også to hd, den ene ligger der XP på og den anden linux. Når jeg åbner microsoft virtual PC fra XP kan jeg ikke "finde" den harddisk som linux ligger på, da det er en eller anden linux partition type, så hvordan fortæller jeg så virtual PC at den skal bruge den harddsik som linux ligger på?
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 11:03 #19
Enten taler vi to helt forbi hindanden eller også har du misforstået det hele, du skal installere Linux på din "Virtuelle PC"

Åbn programmet -> nu får du menuen " Welcome to the new virtual Machine" -> næste -> Create a virtual machine -> næste  -> name and location -> næste -> Operating system -> other -> næste -> using the recommended ram -> næste -> A new virtual harddisk -> næste -> angiv sti til location -> næste -> finish.
Nu kan du se at der optræder en "New virtual machine" i din "virtual pc concole". Sæt din Linux installations-cd i drevet -> dobbeltklik på "New Virtual Machine" gå ind i BIOS på din New virtual machine og sæt den til at "First boot device = cd-rom" gem og nu skulle installationen af Linux gerne gå i gang. Vær opmærksom på at hvis du har 2 drev i computeren f.eks. CD/Brænder er det muligt du kommer til at skifte  CD-en til det andet drev hvis den ikke vil boote
Avatar billede dark. Nybegynder
23. februar 2005 - 11:24 #20
det er vist mig der havde misforstået det :-) Jeg prøver lige det du skriver
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 11:50 #21
Hvis det du tænkte på i dit oprindelige spørgsmål gik på om du når du arbejdede i XP kunne få adgang til filer i Linux kan dette sagtens lade sig gøre også at få adgang til filer i XP når du arbejdet i Linux, men jeg har forstået dit spørgsmål som om at du ønsker at begge systemer skal køre samtidig
Avatar billede mfalck Praktikant
23. februar 2005 - 11:56 #22
jeg kan ikke helt forstå at hvis du kun ønsker at køre emacs og gcc at du ikke nøjes med at køre Cygwin - medmindre du har et specielt ønske om at køre linux.
Avatar billede dark. Nybegynder
23. februar 2005 - 19:39 #23
det har jeg :-)
Jeg fik det til at virke som jeg ønskede. Skriv lige et svar helgec :D
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 19:55 #24
Gør mig den tjeneste at skrive om anvisningen virkede, det har betydning for mig da jeg sidder og leger lidt med at lave nogle manualer, derfor hold dig ikke tilbage hvis der var mangler i anvisningen
Avatar billede dark. Nybegynder
24. februar 2005 - 17:32 #25
jeg fik det da til at virke vha af din beskrivelse, så helt tosset er den vist ikke :-)
jeg læste dog også lidt her: http://www.computerbits.com/archive/2004/0600/virtuallinux.html