Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 1999 - 08:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formatering af harddisk

Hvordan formaterer jeg min harddisk i Linux?

- Altså hvis jeg skal have Windows igen.

I dos:

format c:

Help me!!!
Avatar billede floffy Nybegynder
24. oktober 1999 - 13:17 #1
Hvis du har haft Linux på en partition og vil slete denne, skal du fjerne Linux fra booten.

fdisk /mbr
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 1999 - 13:42 #2
Jeg prøver......
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 1999 - 14:37 #3
Hvordan gør jeg?

Hvis du mener fdisk /mbr virker det ikke.
Avatar billede herrk Nybegynder
24. oktober 1999 - 19:00 #4
Du skal gå ind i fdisk og partionere så det passer, derefter ændrer du status på partitionen til "0b", det gøres ved at taste "t" hvis du bruger linux fdisk. Herefter kan du formatere med Window's format.com under installationen.
Avatar billede lbhansen Nybegynder
25. oktober 1999 - 13:35 #5
hvad med en lowlevel format fra bios
den klarer alt
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 1999 - 09:52 #6
Til herrk >>

Jeg har prøvet,

når jeg tænder computeren efter jeg gjorde det, for jeg meddelsen:

"Kernel panic: VFS: og noget andet"

- i bunden af skærmen, når linux har loadet, og jeg kan ikke komme videre.

Til ibhansen >>

Hvordan det?
Avatar billede lbhansen Nybegynder
26. oktober 1999 - 11:59 #7
når din pc booter står der, at du skal trykke DEL for at komme ind i setup.
derinde er det muligt, at formaterer din harddisk, og ALLE informationer vil blive slettet.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 1999 - 17:49 #8
ja, jeg ved godt hvordan man kommer ind, og jeg roder tit i noget derinde, men jeg har aldrig set hvordan man formaterer en harddisk derinde.
Avatar billede lbhansen Nybegynder
27. oktober 1999 - 07:47 #9
Når den blå skærm kommer frem kommer der vist nok 8 menupunkter. I højre side ca. i midten er der et menupunkt der hedder LOW LEVEL FORMAT, hvor du går ind og vælger dit drev, og accepterer at alt data vil blive slettet.
Avatar billede herrk Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:20 #10
Så skal du boote på din windows bootdisk, og installere windows igen, hvis du har gjort det rigtigt kan du formatere din HD midt under installationen...
Ellers kan du bruge en windows fdisk til at slette din NONDOS partition og oprette en FAT (Dette er ikke muligt hvis du gjorde det ordenligt fra starten)...
Avatar billede herrk Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:26 #11
Det vil sige at du skal ikke ind i linux mere men installere windows med det samme :O)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 1999 - 16:48 #12
Tjaa,
Nu har jeg ikke Menupunktet "LOW LEVEL FORMAT", men problemet er rettet, ved hjælp at en god ven.

Ellers tak for hjælpen!
Avatar billede herrk Nybegynder
30. oktober 1999 - 23:38 #13
Hvad med pointene ???? del dem mellem dem der har givet seriøse svar !!!
Avatar billede langbein Nybegynder
07. november 1999 - 20:12 #14
Hviken Linux verjon bruker du ? Så vidt jeg husker så skjer partisjonering og formatering automatisk ved installasjon av Redhat 5.2 og 6.0. Man velger for eksempel installasjonsalternativ "work station" (anbefales første gang) eller "server" og så vil partisjonering og formatering skje automatisk. Alternativt dersom man ønsker å styre partisjonering og formatering finnes to linux programmer som kan dette: Disk druid og Fdisk (Linux varianten) "Disk druid" er etter mitt syn det beste av disse to, det har et grafisk grensenitt. Det som kan være et problem det er å få tatt vekk linux partisjonene "etter bruk" Dos fdisk kan ikke dette. Bruk Disk Druid via linux oppstart diskette til å ta vekk alle linux partisjonene. Kjør deretter dos fdisk. Tren først på en gammel harddisk. Jeg har i hvertfall opplevd problemer med å komme inn på disken i det hele tatt (Før jeg lærte meg å bruke Linux Disk Druid skikkelig).
Ikke forsøk med lavnivåformatering av harddisk. Det kan føre galt av sted.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 1999 - 13:02 #15
Jeg har fundet ud af det!

- og det er snart lang tid siden!
Avatar billede Slettet bruger
08. november 1999 - 13:02 #16
Hmm.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 1999 - 13:04 #17
Det var ved hjælp af en ven!
- så derfor får i ingen point.