Avatar billede king_toga Nybegynder
17. februar 2005 - 18:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bånbredde er ikke optimal på mit wlan

Hej Eksperter !

Jeg har testet mit WLAN's båndbredde med forskellige hardwaresammensætninger.
Under testen er der blevet overført en stor fil (800MB) fra bærbar til pc.

Alle Tests:
Hardware:
Router: Allnet 0276
Software:
OS: Windows XP Home DK SP2, friske installationer. Ikke ændret/tilføjet protokoller.
WLAN Sikkerhed: WEP 64bit, MAC-Filter, no broadcast.
Monitor: NET Traffic Meter

Test 1:
Hardware:
PC - 54mBit/s Allnet wlan adapter
Bærbar - 54mBit/s 3com wlan adapter (indbygget)
Resultat: 5-7mBit/s

Test 2:
Hardware:
PC - 54mBit/s Allnet wlan adapter
Bærbar - 11/22/44 mBit/s Scyracer 3044 pcmcia wlan adapter sat til 11mBit/s
Resultat: 1.5-2.5mBit/s

Test 3:
Hardware:
PC - ASUS p4c800e-deluxe onboard Gigalan adapter
Bærbar - 54mBit/s 3com wlan adapter (indbygget)
Rsultat: 8-10mBit/s

Konklusion:
Det ser ikke ud til at det er mine netkort der er problemet. Routeren er ret ny og er lige blevet opdateret, kunne godt være den der bitch'er ?

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på hvorfår mit wlan er så langsomt, har jeg glæmt et eller andet et sted ?

~henrik
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2005 - 19:15 #1
Hvad er den nominelle hastighed i dine tests, altså den netkortet siger den er forbundet med? Du opnår kun ca. halv data-hastighed. Ved 11 MBit/s kan du normalt max få 5.5 MBit/s i dataoverførsel.'

Og så er der også kvalitetsforskel på hardware ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. februar 2005 - 19:23 #2
Det ser relativt normalt ud. Du skal huske følgende

TCP er duplex, hvorfor de 11 Mbit i praksis er halveret fra starten
Et Accesspoint virker som en hub, hvorfor allé enhederne deler båndbredden, jo flere enheder jo mindre båndbredde.
Der er mange ting der kan forstyrre trådløs kommunikation, hvorfor båndbredden meget sjældent kommer op på det maximalt opnåelige

Jeg synes ikke dit ser kriminelt ud
Avatar billede king_toga Nybegynder
17. februar 2005 - 19:25 #3
Nå ja...

Jeg er opkoblet med fuldt signal
Test 1: pc - 54, bærbar - 54
Test 2: pc - 54, bærbar - 11
Test 3: pc - 100, bærbar - 54

~henrik
Avatar billede king_toga Nybegynder
17. februar 2005 - 19:27 #4
Er klar over duplex situationen og at mine sikkerhedsopsætning sikkert også koster lidt båndbredde, men så meget... ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. februar 2005 - 19:48 #5
Ja hvis du lægger hub faktoren samt elektronisk stør og reflexer oven i, so synes jeg ikke det ser skævt ud.

I min verden kan trådløse netværk kun bruges til "sandt" mobile installationer. DVS folk  kommer med deres bærbare, tilslutter for kortere bemærkninger og forsvinder så igen. Jeg ville aldrig erstatte faste netværk med trådløse
Avatar billede king_toga Nybegynder
17. februar 2005 - 21:26 #6
Det var sørens... Så trækker jeg lige et par kabler eller opfinder GigaWlan :)

Tak for jeres svar

~henrik
Avatar billede king_toga Nybegynder
17. februar 2005 - 21:28 #7
Jeg har forresten et komplet trådløst netværk til to pc og en bærbar incl. router til salg :)

~henrik
Avatar billede kenp Novice
17. februar 2005 - 21:30 #8
king_toga behøver du ikke det findes næsten i forvejen ;) 400 mbit http://catalog.belkin.com/IWCatSectionView.process?IWAction=Load&Merchant_Id=&Section_Id=202624