Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 20:08 Der er 24 kommentarer

PHP Lommeregner - solve?

Tænkte på om der er en indbygget funktion i PHP som kan udregne ligninger?
F.eks. x+3=4, og så skal den regne x ud.
Hvis nej, er det muligt at lave?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:11 #1
nej det er der ikke.
ja, du kan godt lave en funktion til det.

men det vil kræver at du er god til regulær expression :)
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 20:12 #2
Hmm kunne jeg godt forestille mig ^^
Men det er rimelig svært eller hvad, hvis den sådan skal kunne virke til mere end én ligning?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
16. februar 2005 - 20:13 #3
hvis det kun er + - * / burde det da være muligt med noget explode, men jeg tør ikke kaste mig ud i det ;)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:15 #4
kan lige prøve at lave et eksempel, til en simpel x+2=4 ligning.
Men mere kompliceret ligninger bliver ret så svært.

Det er jo derfor at en lommeregne med solve() koster 1000 kr. :D
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:27 #5
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 20:27 #6
Well, det var mere for at kode de ligninger jeg somregl bruger, kodet ind i et webinterface.
Mig og TI programming er ikke ligefrem gode venner, og synes heller ikke det vil blive lige så overskueligt som på en hjemmeside... Derudover mener jeg det kunne være en sjov lille udfordring ;) hehe 'lille'
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
16. februar 2005 - 20:30 #7
hehe den er ret sej alister_crowley ;)
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 20:30 #8
Ved du om det er noget som er blevet lavet før? Evt. i noget opensource, så man kunne kigge lidt på det? ;)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:46 #9
no idea, kig på http://sourceforge.net/index.php og http://pear.php.net/ og se hvad du kan opdrive :)

Jeg kan også bedre lide Mathcad end TI :) (specielt når skolen udlevere det gratis)
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 20:47 #10
Man kan vel godt lave det i MathCad, hvor funktionerne bare ligget direkte i dokumentet osv.. Og så skifter man bare værdierne
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 20:55 #11
ja da, du mener ligesom dette her eller hvad ?

<?php

$x = 2;
$y;

$y = 2*x;
echo $y;

?>
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 20:56 #12
Tænkte nu mere hvis man lavede det i mathcad, så ville man bare se alle udregningerne osv uden noget flot design.. Men sådan ville det jo være muligt.
Avatar billede coderdk Praktikant
16. februar 2005 - 22:01 #13
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 22:17 #14
Notice: Use of undefined constant DEBUG - assumed 'DEBUG' in c:\apache\apache\htdocs\eos\eos.class.php on line 7

Fatal error: Call to undefined function: imagecreate() in c:\apache\apache\htdocs\eos\eos.class.php on line 336
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
16. februar 2005 - 22:26 #15
du har ikke installeret GDLIB , så kan den ikke lave billeder til dig.
Avatar billede coderdk Praktikant
16. februar 2005 - 22:28 #16
Som alister siger, og den notice med DEBUG kommer fordi din error_reporting er sat til E_ALL - eller den viser også E_NOTICE ;) I din php.ini sæt: error_reporting til E_ALL ^ E_NOTICE
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 22:29 #17
Der kommer kun fejl, og intet andet.. Men må være pga. GCLIB... Men nogen der kan fortælle mig hvad scriptet kan, inden jeg giver den fort meget gas?
Avatar billede coderdk Praktikant
16. februar 2005 - 22:39 #18
Det kan løse ligninger grafisk ;) Hvis du kigger i index.php, så kan du se at den tegner en graf for ligningen: 2*&x^2+5
Hvis det er din egen server, så prøv at fjerne ;'et foran extension=php_gd.dll (eller noget der ligner dette)
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 22:42 #19
Hvor finder jeg det? Kører serveren på localhost
Avatar billede coderdk Praktikant
16. februar 2005 - 22:52 #20
Lav en phpinfo() og se hvor din .ini ligger - jeg bruger ikke windows til sådan noget, så jeg ved det ikke lige :)
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 23:03 #21
Synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke, selvom den henter php_gd2.dll ind
Avatar billede coderdk Praktikant
16. februar 2005 - 23:04 #22
Viser phpinfo() at gdlib er loadet? Har du husket at genstarte webserveren?
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 23:05 #23
Okay det  virker nu. Prøver at kigge på det
Avatar billede crappy- Nybegynder
16. februar 2005 - 23:10 #24
Hmm det var ikke så meget en graftegner jeg manglede, men nice er den da :)