Avatar billede arohde Nybegynder
16. februar 2005 - 17:59 Der er 5 kommentarer

Password på trådløst

Hejsa

Jeg har lige installeret en router (Belkin), og det virker! Jeg er imidlertid i tvivl om, hvordan jeg sætter et password på, så alle i opgangen ikke kan logge på vores netværk (for det er vel ikke så smart, selvom vi har fast månedlig betaling på vores forbrug?).
Skulle passwordet have været lavet under installationen, eller kan man gøre det bagefter?

Håber en kan hjælpe mig :->
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2005 - 18:03 #1
Det kan man gøre bag efter. Det simpleste filter hedder et MAC filter. Med det kan du sikre dig at det kun er netkort med en bestemt MAC adresse der kan gå på din router. I anden række kommer kryptering. Her er der 2 typer. WEP og WPA, begge fåes normalt i 64 og 128 bit. 128 er bedre end 64 bit. WPA er bedre end WEP, men kun direkte understøttet i XP.

Hvilken Router er det og har du kikket i manualen under sikkerhed?
Avatar billede arohde Nybegynder
16. februar 2005 - 19:32 #2
tak. jeg har nu været inde på den der side på nettet, der har et langt tal-navn 192... Der lavede jeg under security WPA en kode (preshared key). Men herefter har jeg slet ikke kunnet komme på det trådløse netværk, som i øvrigt hedder belkin 54g. Det er som om, computeren går kold i et stykke tid, når jeg forsøger at connecte til belkin. Den finder i stedet selv nogle andre svage netværk, fx fra en cafe i nærheden.
Endvidere er det som om, jeg ikke længere kan komme på den side med tallet 192.., når jeg er på fastnet, som er den eneste vej til internettet nu. Skal den side mon tilgåes via routeren??
Jeg har været inde for at skrive det samme password i "wireless network properties" via "view avalible wireless network", men der figurerer ikke noget med WPA. Måske kan jeg kun bruge WEP? I såfald kan jeg så "annulere" den WPA-kode jeg vist nok har oprettet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. februar 2005 - 20:15 #3
Når du sætter sikkerhed op på Routeren skal du også gøre det på computeren (under netværk) ellers kan du ikke komme på. Det var jo det der var hele ideen.
Avatar billede arohde Nybegynder
16. februar 2005 - 22:30 #4
Nåh ja, du siger noget :-/
Ved du, hvordan man gør det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2005 - 05:24 #5
Jeg vil tro at det altsammen står i din manual og så kan du jo selv snuppe de 100 points hvis det gør.